„Ziarul de Iaşi“ în dialog cu cinci arhitecţi

Cum va arăta oraşul Iaşi: pasaje, străzi, blocuri, agrement. În prezent, totul este pe hârtie

duminică, 01 septembrie 2013, 11:20
7 MIN
 Cum va arăta oraşul Iaşi: pasaje, străzi, blocuri, agrement. În prezent, totul este pe hârtie

Arhitecţii Gheorghe Hereş, Daniel Vişan, Dragoş Ciolacu, Marian Chiriţă şi Tudor Vericeanu au detaliat modificările importante din noul Planul Urbanistic General. Zece pasaje subterane, unul aerian, noi artere, noi zone de agrement. Creşte procentul de ocupare a terenului

Componenta legată de reorganizarea traficului auto în Centru a fost amplu studiată în noul PUG. Din cauza zonei pietonale din centrului oraşului, specialiştii au propus soluţii pentru compensarea lipsei traficului de pe bulevardul Ştefan cel Mare. Acesta va rămâne circulabil doar între Piaţa Unirii şi Casa Modei, iar restul va fi închis şi redat pietonilor. Pe măsură ce soluţiile propuse de specialişti vor fi implementate însă, şi tronsonul până la Piaţa Unirii ar putea deveni pietonal.

Propunerile arhitecţilor vizează mai multe legături subterane care să unească zona din spatele Primăriei şi partea de cornişă, adică toată valea de la Mitropolie până la Splai Bahlui. Aceasta din urmă ar urma să fie intens urbanizată prin noi străzi, sensuri unice şi subtraversări. „În PUG-ul anterior erau câteva soluţii foarte futuriste care nu aveau bază reală. Noi zicem că am găsit soluţii mult mai realiste care pot să fie o bază de plecare în finalizarea unei concepţii de dezvoltare a zonei centrale“, a declarat reputatul arhitect Gheorghe Hereş. „Ziarul de Iaşi“ vă prezintă cele mai importante modificări care vor fi puse pe hârtie, dar nu obligatoriu implementate.

Pasaj aerian spre Gară

Specialiştii au propus o fluidizare mult mai mare a circulaţiei către Gară. Aceştia au gândit un pasaj superior care ar porni mai jos de Biserica Banu, va traversa strada Arcu şi se va întoarce în buclă către Gară. „Soluţia inginerească urmează să rezolve în sfârşit legătura Copoului cu Gara, cu transportul în comun, legătură care lipseşte de 50 de ani. Din ea va pleca un fir pe cornişă până în zona Pieţei Palatului. Evident, cu sacrificii. Dar am ajuns în situaţia în care nu mai putem face propuneri fără sacrificii“, a explicat Hereş.

„Substitut“ pentru bulevardul Ştefan cel Mare

Din pasajul aerian ar urma să se desprindă o nouă arteră gândită de arhitecţi pe un traseu care există deja de-a lungul străzilor Petru Movilă sau Cantacuzino. Acesta va fi completat cu străzi noi care au rolul de a face legătura între arterele-labirint în zonă. Traseul existent s-ar suprapune până la intersecţia cu Colonel Langa. Artera propusă ar putea fi în sens unic. Arhitecţii sunt de părere că în zona centrală ar trebui să se contureze în viitor ca un spaţiu pentru pietoni nu neapărat prin străzi închise, cât prin zone mai puţin circulate. „Trebuie să se contureze încet-încet o zonă a pietonilor, a celor care locuiesc în Centru. Nu neapărat pe zone pietonale, dar unele predominant de pietoni. Pot să rămână tramvaie, dar circulaţia grea se poate duce pe un inel central“, este de părere Dragoş Ciolacu.

Pasaje subterane

Legătura dintre partea de vale şi zona din spatele Primăriei va fi realizată prin două subtraversări. „Din această arteră de cornişă noi am urmărit să facem injectări prin subtraversări sub Ştefan cel Mare datorită faptului că strada este undeva la un nivel inferior şi permite subtraversarea pe sub pietonal în zona de interes administrativ a Iaşului“, a mai spus Hereş. Unul dintre pasaje va lega strada Colonel Langa, va trece pe sub pietonal, curtea de la Direcţia Agricolă şi va ieşi în spatele Primăriei. Cealaltă subtraversare va lega strada I.C. Brătianu de spatele blocului Materna.

Alte două astfel de pasaje ar urma să traverseze intersecţia dintre strada Palat şi zona de vale. Arhitecţii au propus ca străzile Iancu Bacalu şi Alexandru Ipsilanti să fie continuate prin două subtraversări pentru a ieşi în piaţa Palatului. Acestea vor fi în sensuri unice, urmând să fie creat un nod care să preia traficul din pasaje şi să-l direcţioneze stânga, dreapta. Pasaje subterane au fost propuse şi de-a lungul albiei râului Bahlui, sub Podu de Piatră, Podu Roş şi Cantemir, o parte dintre ele fiind trecute printr-un proiect european al Primăriei. De asemenea, arhitecţii au gândit o legătură subterană între strada Smârdan şi intrarea în complexul Palas.

Un alt pasaj important va face legătura între bulevardul Anastasie Panu şi Tudor Vladimirescu. Edilii au renunţat la legătura supraterană şi au introdus în PUG o subtraversare care ar trebui să pornească din dreptul BRD. Aceasta va coborî spre Elena Doamna şi va ieşi pe bulevardul Tudor Vladimirescu, de unde se va lega cu zona Tătăraşi. „Această subtraversare rezolvă problema viitoarei legături cu Tătăraşiul. Nu înseamnă că nu vor fi dureri şi aici ca orice operaţie de naştere, dar vor fi mult mai mici faţă de vechiul PUG. Restricţiile de construcţie vor fi mult mai reduse. Pasajul subteran va fi cu bretele de legătură, incomparabil mai simplă şi mai realistă şi economic“, a spus Hereş. Specialiştii au gândit şi o legătură subterană între Piaţa Unirii şi zona Spitalului Sfântul Spiridon, una dintre propuneri fiind şi construcţia unui parcaj subteran în Piaţa Unirii.

Stradă paralelă cu calea ferată

O altă propunere vizează construcţia unei artere care să fie o prelungire a bulevardului Nicolae Iorga însă pe direcţia paralelă cu calea ferată. Astfel, şoferii nu vor mai intra în giraţia din Podu de Piatră, ci vor circula drept înainte spre direcţia Gară.

Zone de agrement în Ciric şi Rosetti

Primăria va da undă verde pentru investiţiile în zona grătarelor de pe bulevardul C.A. Rosetti şi în pădurea de la Ciric. Noul regulament prevede zone de loisir, unde se va permite construirea de restaurante, terase şi unităţi cu specific de agrement pe Rosetti şi Ciric. Zona de jur-împrejurul Ciricului va fi limitată la construcţii de mici dimensiuni. O nouă bază sportivă va fi prevăzută în regulament. Primăria studiază posbilitatea construcţiei unei baze nautice în zona Cicoarei, în continuarea ştrandului şi a unei săli polivalente şi a unui stadion în zona Moara de Vânt. Construcţiile vor avea undă verde în zona Agronomiei unde se vor putea ridica locuinţe, spaţii cu funcţiuni complementare, comerţ sau servicii. La fel va fi şi în zona străzii Smârdan şi până pe Splai. Zona industrială va fi una mixtă unde vor fi concentrate activităţi nepoluante, în mare parte de IT. Zona din faţa Hotelului Europa a fost gândită ca o zonă de clădiri de birouri înalte.

Restricţii de construcţii mai puţine

Primăria va permite construcţia de blocuri de locuinţe cum sunt cele existente între Podu Roş şi pod Cantemir. Singura regulă impusă de municipalitate este ca acestea să nu fie dese. „La indici s-a urmărit în general mărirea procentului de ocupare şi a coeficienţilor de utilizare, dar având grijă să nu deranjăm zona de cornişă şi zona Mitropoliei. Partea de jos dinspre Bahlui va prelua acelaşi caracter, cum sunt acele blocuri construite, adică să fie nişte zone mai înalte, dar mai răsfirate astfel încât să poată trece privirea către Mitropolie“, a declarat Tudor Vericeanu, arhitectul şef al oraşului. Clădirile înalte vor putea fi construite doar de-a lungul Bahluiului, în plan secund urmând să fie impuse construcţii cu trei sau patru etaje. Zona istorică va cuprinde doar clădiri mici. Un accent deosebit este pus pe zona Podu de Piatră care ar putea dezvolta investiţii puternice. „Această zonă de jos este inima centrului de greutate şi concentrare a populaţiei a Iaşului, zona Podului de Piatră. Este confluenţa a cinci cartiere şi atunci acest nod este important şi ca circulaţie şi ca interes investiţional. Circulaţiile importante sunt deja aici, trebuie să se mai facă prelungiri şi legături mai fluente“, este de părere Daniel Vişan.

Autorizaţii fără PUZ şi POT de 35%

Noul PUG a fost detaliat la nivelul fiecărei parcele. Evidenţa cadastrală la nivelul fiecărei proprietăţi şi clădiri ar trebui să faciliteze eliberarea de autorizaţii fără întocmirea unui PUZ în prealabil. „Toţi cei care vor dori să construiască vor obţine autorizaţii de construcţii fără să mai facă un PUZ înainte de a obţine. Se va da o autorizare directă pe baza reglementărilor în vigoare. Va fi o variantă în care soluţia să treacă prin comisie“, a explicat Marian Chiriţă. Investitorii vor depune proiecte raportate la vecinătăţi care nu vor mai fi restricţionate la limitele vizate de autorizaţii. În acest fel, ar dispărea şi problemele de stil şi estetică. „Autorizaţiile vor fi supuse reglementărilor pentru fiecare zonă în parte. Găsesc în PUG zona respectivă cu toată detaliile necesare. Dacă este un caz special şi vecinătăţi delicate se va detalia punctul respectiv“, a mai spus Vişan. O altă facilitate vizează creşterea procentului de ocupare a terenului până la 35%. Acestea vor fi mult mai mici dacă studiile din spatele autorizaţiilor vor arăta probleme la versanţi.

Comentarii