Fără RCA, fără ITP, Poliţia Rutieră l-a crezut pe cuvânt pe avocatul criminal

vineri, 23 septembrie 2016, 01:57
6 MIN
 Fără RCA, fără ITP, Poliţia Rutieră l-a crezut pe cuvânt pe avocatul criminal

 Iulian Gafon a fost prins pe 10 iunie 2016 beat pulbere pe str. Sfântul Lazăr. I s-a luat certificatul de înmatriculare pentru că nu avea inspecţia tehnică la maşină. Numai că el nu avea nici RCA, dar poliţiştii se pare că l-au crezut pe cuvânt. Codul Rutier arată că, în cazul în care nu există RCA, se ridică şi plăcuţele de înmatriculare. Ar mai fi circulat apoi fără numere de înmatriculare avocatul Gafon? La cât respect faţă de lege a arătat este greu de spus, dar sigur e că ar fi cântărit mai mult decât lipsa permisului. O maşină fără numere, în trafic, pe timp de zi, atrage imediat atenţia poliţiştilor.

Cum a reuşit avocatul Iulian Gafon să circule cu autoturismul său o lungă perioadă de timp fără a avea documentele cerute de lege, până a băgat în groapă un om nevinovat? Este o întrebare la care ar putea oferi un răspuns şi nişte agenţi de la Rutieră. Potrivit unor surse din cadrul anchetei, mulţi dintre apropiaţii avocatului ştiau că acesta circula cu maşina sub influenţa alcoolului. Însă Gafon circula şi fără inspecţia tehnică a maşinii şi nu avea nici asigurarea pentru răspundere limitată (RCA). De fapt, potrivit bazei de date CEDAM, care ţine evidenţa poliţelor de asigurare RCA, autoturismul IS-84-YLY nu apare în ultimii ani că ar fi avut RCA.

Baza de date CEDAM este oficială, fiind pusă la dispoziţie de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Totuşi, poliţiştii susţin că nu o folosesc şi, ce este mai grav, merg “pe cuvânt”. Astfel, în luna iunie, avocatul Gafon a fost prins beat la volan de Poliţia Rutieră pe strada Sfântul Lazăr, iar poliţiştii se pare că l-au crezut pe cuvânt că are poliţă RCA. Codul Rutier nu pomeneşte de nicio bază de date, ci doar de obligativitatea prezentării unor documente. Şoferului fără RCA, în momentul controlului, i se ridică certificatul şi plăcuţele de înmatriculare. Dacă poliţiştii aplicau legea şi îi ridicau plăcuţele de înmatriculare, poate că avocatul criminal nu ar fi ieşit pe stradă cu o maşină fără numere. Pe data de 10 iunie, în jurul orei 18, Iulian Gafon circula cu autoturismul Volkswagen cu numărul de înmatriculare IS-84-YLY, pe strada Sfântul Lazăr, beat criţă.

Un echipaj de poliţie l-a tras pe dreapta, i-a cerut documentele şi i-a solicitat să sufle în etilotest. Gafon a răspuns că nu are documentele la el, însă şi-a dat numele şi a suflat în etilotest. Rezultatul etilotestului a arătat că avocatul avea o alcoolemie de 0,91 mg/l alcool pur în aerul expirat. De asemenea, poliţiştii l-au verificat în baza de date, unde au observat că bărbatul are permis de conducere, dar şi că i-a expirat inspecţia tehnică. Apoi, se pare că l-au crezut pe cuvânt pe avocat că are asigurare auto, deoarece o asemenea informaţie nu există în baza de date a Poliţiei Rutiere. Aşa încât poliţiştii i-au ridicat doar certificatul de înmatriculare a maşinii, pe care l-au înlocuit cu o dovadă cu termen de valabilitate limitat, i-au ridicat permisul, au deschis un dosar penal pentru conducere sub influenţa alcoolului şi l-au amendat pentru lipsa documentelor.

Însă avocatul nu s-a sinchisit, s-a urcat la volan în scurt timp, chiar dacă nu mai avea permis de conducere şi nici asigurare RCA. Un poliţist din cadrul Serviciului Rutier Iaşi a ţinut să ne precizeze că ştiu de baza de date CEDAM, însă nu este o sursă oficială pentru consultare. “Poliţistul care l-a oprit în luna iunie pe avocat nu avea de unde să consulte vreo bază de date pentru a verifica valabilitatea RCA-ului sau a existenţei acestuia. Noi nu avem bază de date doar pentru permise de conducere şi existenţa sau valabilitatea inspecţiei tehnice. Deci, în iunie, lui Gafon i-a fost ridicat certificatul de înmatriculare doar pentru lipsa inspecţiei tehnice. Dacă el spunea că nu are RCA, i se luau şi numerele de înmatriculare. Nici chiar baza de date CEDAM nu este sigură, ea nefiind actualizată permanent”, ne-a spus un poliţist de la Rutieră. 

Codul Rutier e clar: se ridică plăcuţele de înmatriculare
 
A procedat corect echipajul de la Rutieră? Dacă un şofer este oprit în trafic şi nu poate prezenta asigurare RCA, poliţiştii îl pun să-şi dea cuvântul că deţine respectiva poliţă? Codul Rutier arată la articolul 112 că “Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia se reţine de către poliţia rutieră” dacă “vehiculul nu este asigurat de răspundere civilă în caz de pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie” (punctul s-art.112) şi “odată cu reţinerea certificatului de înmatriculare poliţistul rutier retrage şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare.” Astfel Codul Rutier nu lasă loc de interpretări, arată cine trebuie să ridice numerele şi nu pomeneşte de nicio verificare într-o bază de date. Ca să fie clar, la alineatul (4) la finalul art.112 se arată “(4)
 
Certificatul de înmatriculare sau de înregistrare şi plăcuţele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare, cu excepţia celor care nu corespund standardelor, se restituie proprietarului sau utilizatorului vehiculului de către poliţia rutieră, la prezentarea de către acesta a dovezii încetării motivului pentru care documentul a fost reţinut, în condiţiile prevăzute în regulament.” Iar în regulamentul de aplicare a Codului se arată cine demontează plăcuţele, unde se trimit acestea, cum se restituie etc. Adică, atunci când şoferul prezintă, ulterior, dovada existenţei RCA, primeşte înapoi certificatul de înmatriculare şi plăcuţele.
 
“Nu avem o bază de date pentru a verifica RCA-urile”

După ce a fost prins beat în data de 10 iunie, avocatul a circulat cu autoturismul Volkswagen fără să fie deranjat de autorităţi până sâmbăta trecută, când a omorât un om. După ce a fugit şi a fost prins de poliţişti şi dus la audieri, avocatul a recunoscut că nu avea asigurare auto. Tot atunci, poliţiştii au observat că avocatului îi expirase şi dovada înlocuitoare a certificatului de înmatriculare. Culmea, abia atunci, pe baza declaraţiei lui, poliţiştii i-au ridicat numerele de înmatriculare de la autoturismului Volkswagen. “El nu şi-a mai efectuat inspecţia tehnică auto între timp şi circula cu dovada respectivă, care la rândul ei, la momentul accidentului era expirată. În momentul accidentului, când a fost identificat, i-au dat amendă de 26 de puncte pentru lipsa ITP plus încă o amendă pentru faptul că circula cu dovada expirată. Tot după producerea accidentului, acestuia i-a mai fost dată o amendă pentru lipsa asigurării RCA, în valoare de 1.000 de lei”, a precizat Anca Vîjiac, purtătorul de cuvânt al Poliţiei.

Cu alte cuvinte, avocatul a făcut o prostie recunoscând lipsa RCA-ului, deoarece poliţiştii nu au la dispoziţie nicio bază de date pentru verificarea poliţelor RCA. Un alt poliţist ne-a spus că baza de date CEDAM nu este sigură. “În luna iunie nu ştim dacă şoferul avea asigurare. Nu ştim dacă avea asigurare sau nu, nu este sigură baza de date CEDAM. În iunie, colegii noştri i-au reţinut certificatul doar pentru lipsa ITP-ului. Dacă se ştia că nu are nici RCA, îi ridicau şi plăcuţele de înmatriculare. De asemenea, faptul că nu apare în baza de date CEDAM după numărul de înmatriculare, nu înseamnă că nu are neapărat asigurare, poate maşina a fost înscrisă după seria de şasiu. Nu avem o bază de date pentru a verifica RCA-urile”, ne-a spus poliţistul. Jurnaliştii „Ziarului de Iaşi“ au consultat această bază de date, orientativ. Asftel, la data de 18 martie 2016, site-ul CEDAM ne-a arătat că autoturismul Volkswagen cu numărul de înmatriculare IS-84-YLY nu avea poliţă de asigurare, şi nici în 16 decembrie 2015, sau 28 noiembrie 2014. 

 

Comentarii