Gramatica, cuiul de la evaluarea naţională!

Varianta de subiect extrasă, cu numărul 10, este considerată relativ uşoară de către reprezentanţii Inspectoratului Şcolar. Elevii au spus însă că au întâmpinat dificultăţi la unele cerinţe gramatical

miercuri, 26 iunie 2013, 01:50
5 MIN
 Gramatica, cuiul de la evaluarea naţională!

Evaluarea naţională a debutat ieri cu proba la limba şi literatura română, apreciată de elevi ca fiind uşoară. Varianta de subiect extrasă, cu numărul 10, i-a pus, totuşi, în dificultate pe unii elevi, printr-o cerinţă de gramatică notată cu 4 puncte.

La punctul 5 de la subiectul al II-lea, elevilor li s-a cerut să transcrie fiecare propoziţie dintr-o frază, precizând felul subordonatei. În loc de două propoziţii, unii elevi au indicat trei, fiind induşi în eroare de prezenţa verbului „a putea”, pe care l-au considerat predicat verbal. „Mie subiectele mi s-au părut destul de uşoare, adică au putut fi rezolvate. A fost o singură cerinţă cu schepsis. Era un verb la infinitiv, «a putea», şi foarte mulţi l-au luat ca predicat verbal.

Şi eu am greşit, cu toate că doamna profesoară ne-a explicat de fiecare dată la ore că «a putea» e verb la infinitiv şi niciodată predicat verbal. Sunt mai mulţi colegi care au făcut confuzia asta. Sper să-mi dea măcar jumătate din punctaj, că am scris corect felul subordonatei”, a spus Georgiana Melinte, candidată de la Şcoala „B.P. Hasdeu”.
 
 
„Nu-mi place gramatica”
 
 
Cerinţele de gramatică i-au creat ceva probleme şi Cătălinei Cojocaru, de la aceeaşi şcoală. „Mi s-a părut uşor, dar trebuie să şi înveţi ca să ştii şi acel uşor. Am greşit la valoarea morfologică şi funcţiile sintactice le-am încurcat… Apoi cică erau două propoziţii şi eu am scris trei, dar am scris că prima subordonată e atributivă. Nu-mi place gramatica, mi se pare mai grea”, a menţionat adolescenta. Compunerile solicitate puteau fi însă redactate cu uşurinţă de către toţi candidaţii. În prima dintre acestea, elevii aveau de subliniat trăsăturile personajului dintr-un fragment extras din opera „Din durerile lumii” de Alexandru Vlahuţă. „Subiectele au fost mai uşoare decât la simulări. În loc de caracterizarea unui personaj, mă aşteptam să fie ceva mai greu, de argumentat. Sigur trebuie să iau peste 9, nu se poate să iau mai puţin!”, a afirmat Cătălina-Elena Zamfir, candidată de la Liceul „Al.I. Cuza”. „La personaj trebuia să subliniem faptul că este dornic să înveţe, în ciuda sărăciei. Morala poveştii a fost că banii nu contează. Dacă ai voinţă şi talent, reuşeşti oricum. Dacă ai bani şi nu ai încredere în tine, nu reuşeşti”, a adăugat Ana-Maria Dogariu, de la acelaşi liceu.
 
 
„Varianta extrasă are un grad mediu”
 
A doua compunere a constituit pentru unii elevi un prilej de a rememora sau de a imagina întâmplări din timpul unui concurs. „Am scris că am fost la un concurs de dans sportiv şi când am călcat pe ringul de dans, parchetul fiind nou şi papucii tot noi, am alunecat şi toată lumea a început să râdă de mine. M-am supărat, dar până la urmă am luat locul IV şi mi-a trecut toată supărarea. E o întâmplare reală, chiar dacă nu s-a petrecut exact aşa, din timpul unui concurs desfăşurat acum doi ani Suceava”, a povestit Iasmina Ilucă, absolventă a Şcolii „B.P. Hasdeu”. „Am povestit că eram la un concurs de engleză la care, când am intrat în clasă, imediat a început sa fie panică, să sune alarma, pentru că luase foc clădirea. De obicei, n-am imaginaţia bogată, dar de data asta am avut”, a completat Ana-Maria Dogariu, absolventă a Liceului „Al.I. Cuza”. Date fiind subiectele primite, reprezentanţii Inspectoratului Şcolar sunt de părere că nota de trecere poate fi obţinută cu uşurinţă. „Considerăm că varianta extrasă are un grad mediu de dificultate, astfel încât să poată fi atinsă cu uşurinţă nota minimă de cinci, în timp ce elevii cu o pregătire temeinică, serioasă, să fie răsplătiţi cu notele aşteptate, criteriile de departajare la nivelul mediilor mari presupunând obişnuinţe de lectură şi interpretare a textelor din registre stilistice diferite”, a subliniat Cezar Zaharia, inspector de specialitate.
 
 
Nici un elev nu a fost eliminat
 
 
Potrivit informaţiilor transmise de IŞJ, proba a fost susţinută de către 6770 de absolvenţi de gimnaziu, prezenţa fiind de 97,38%. Niciun elev nu a fost eliminat din examen şi nu s-au înregistrat incidente. Reclamaţii au apărut însă în ceea ce priveşte supravegherea elevilor. De exemplu, un cadru didactic de la Liceul tehnologic din Tătăruşi s-a plâns că directoarea unităţii doreşte să-l înlocuiască din comisia de supraveghere la proba programată mâine. „A invocat faptul că nu pot participa pentru că sunt inginer şi ştiu matematică, însă adevăratul motiv e că astăzi (ieri – n.r.) am fost corect – nu exigent sau sever – şi n-am lăsat copiii să se inspire nici măcar unul de la altul; din materiale nici nu s-a pus problema. Din dorinţa de a obţine rezultate bune la matematică, deoarece şi ea a predat la o clasă a VIII-a, vrea în loc un profesor care să fie mai indulgent cu elevii. Copiii nu sunt prea străluciţi – cam întrevede ce rezultate vor fi – şi are nevoie de artificii. Nu e vorba de banii pe care i-aş lua ca supraveghetor, dar nu-mi convine ca, având 30 de ani de experienţă, să fiu înlocuit fără motiv din comisie, în care am fost numit cu aprobarea consiliului profesoral”, a semnalat profesorul Ion Ghiban. Directoarea unităţii, Geta Lazăr, nu a putut fi contactată telefonic pentru a comenta acuzaţiile.
 
 
 
 
 

Comentarii