La simularea de la română, elevii s-au luptat cu personajele romanelor

marți, 08 martie 2016, 02:55
3 MIN
 La simularea de la română, elevii s-au luptat cu personajele romanelor

Elevii din clasele a XI-a şi a XII-a de la liceele din Iaşi au început de ieri să treacă prin focurile simulării examenului de bacalaureat, prima probă susţinută fiind cea de limbă şi literatură română. 

În ceea ce priveşte subiectele, elevii au avut la primul punct o serie de cerinţe cu privire la o analiză la mai multe niveluri a unor creaţii lirice.

La punctul al doilea, care presupunea redactarea unor texte argumentative de 150-300 de cuvinte cu privire la o temă prezentată, la uman a fost ca temă „rolul Internetului în promovarea unei cărţi“, în timp ce la real elevii au trebuit să dezvolte un subiect legat de „rolul dezbaterilor publice în promovarea unei legi“.

„La umanişti, să le spunem aşa, este un subiect inspirat, se urmăreşte importanţa lecturii, fascinaţia pentru carte, în timp ce la real a fost puţin mai dificil, dar interesant şi provocator. Dacă tot vorbim de lumea Parlamentului, de opinii controversate legate de unele texte legislative, îi învaţă pe elevi să fie şi cetăţeni responsabili“, a declarat prof.dr. Camelia Gavrilă, inspector şcolar general al ISJ Iaşi.

În ceea ce priveşte cel de-al treilea punct, elevii de la profilul real au avut de prezentat „particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un text narativ studiat aparţinând lui Liviu Rebreanu sau George Călinescu“, având aici de ales între Ion sau Enigma Otiliei, în timp ce la profilul uman elevii fiind nevoiţi să prezinte „relaţia dintre două personaje dintr-un roman psihologic sau dintr-un roman al experienţei“, putând să aleagă dintre Camil Petrescu – Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, sau Mircea Eliade – Maitreyi.

„În ansamblu, variantele au fost echilibrate, cu cerinţe în general accesibile la subiectul I pentru elevii care se pregătesc constant pentru susţinerea examenului de bacalaureat, diferenţeierea valorică urmând a fi realizată de modul de abordare şi de tratare a subiectelor II şi III, ce ar trebui să reflecte cunoştinţe solide, acumulate în timp, lecturi, abilităţi de analiză şi de argumentare“, a declarat Mihaela Apetroae, inspector de limba şi literatura română în cadrul ISJ Iaşi.  

Doi elevi daţi afară din examen 

În ceea ce priveşte prezenţa la simulare, ISJ Iaşi a raporat un procent ridicat, de peste 94%, atât pentru clasa a XI-a, cât şi pentru a XII-a. Astfel, dintre cei 5.887 de elevi înscrişi din clasa a XI-a s-au prezentat la examen 5.568, 319 fiind absenţi, rezultând un procent de 94.58%, în timp ce pentru clasa a XII-a, dintre cei 5.452 elevi care puteau fi prezenţi au lipsit 342, 5.110 susţinând examenul, un procent de 93,73%.

„Constatăm o prezentă foarte bună. Este foarte important că şi elevii de clasa a XI-a vin cu seriozitate pentru că este o acomodare psihologică la contextul examenului şi în ceea ce priveşte rigoarea acestuia. O acomodare cu supravegherea audio-video, dar şi cu încadrarea în limitele temporale şi o familiarizare cu tipul de subiecte. Pentru clasa a XII-a, presiunea este mai mare şi obligaţiile sunt asumate cu mai multă seriozitate“, a declarat prof.dr. Camelia Gavrilă.

Deşi a fost vorba doar de un examen-test, au existat totuşi doi studenţi care au încercat să-l fraudeze şi care au fost descoperiţi cu telefonul mobil asupra lor şi eliminaţi din examen, unul de clasa a XI-a şi unul de clasa a XII-a. „Au fost prinşi cu telefonul mobil asupra lor, aspectul fiind observat de către supraveghetori. Nu s-a respectat metodologia în care se explică faptul că e considerată însăşi prezenţa telefonului ca o tentativă de fraudă“, a adăugat prof.dr. Camelia Gavrilă. Simularea la bacalaureat continuă astăzi cu proba la limba şi literatura maternă. 

 

 

Comentarii