N

O autostradă şi trei şosele de centură pentru Iaşi, pe lista Ministerului Transporturilor

N

vineri, 25 aprilie 2014, 17:00
3 MIN
 O autostradă şi trei şosele de centură pentru Iaşi, pe lista Ministerului Transporturilor

\N

Includerea în Masterplan a proiectelor privind autostrada Iaşi – Târgu Mureş, două poduri peste Prut, două drumuri naţionale, trei şosele de centură, linii de cale ferată ori modernizarea Aeroportului nu înseamnă că acestea vor fi şi realizate.

Proiectele majore de infrastructură ale Iaşului au ajuns din nou pe hârtiile oficiale ale Guvernului. Pe lista celor 530 de proiecte propuse a fi incluse în Masterplanul General de Transport 2014-2020 se regăsesc şi aproximativ 20 de posibile investiţii în judeţul Iaşi. Proiectele vizează autostrada Iaşi – Târgu Mureş, două poduri peste Prut, două drumuri naţionale, trei şosele de centură, linii de cale ferată şi proiecte de modernizare a Aeroportului. Prezenţa proiectelor pe lista elaborată de Ministerul Transporturilor nu reprezintă însă o garanţie că ele vor fi şi realizate. Cele 530 de proiecte reprezintă propuneri ce vor fi testate din punctul de vedere al performanţei economice. „În urma testării proiectelor cu ajutorul modelului naţional de transport, acestea urmează a fi declarate sustenabile sau nesustenabile, după caz şi incluse în strategia de finanţare care va însoţi masterplanul pentru perioada de programare 2014-2020, respectiv 2020-2030. Proiectele care sunt sustenabile vor sta la baza aprobării masterplanului”, se menţionează în documentaţia publicată de Autoritatea de Management a Programului Operaţional Sectorial – Transporturi (AMPOST). Masterplanul urmează să fie propus spre aprobare Guvernului până pe 30 iunie, când va rămâne definitivă şi lista proiectelor.

În domeniul rutier a fost inclusă în lista AMPOST autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, alături de autostrada Braşov – Bacău, Focşani – Paşcani – Siret sau Focşani – Albiţa. În continuarea autostrăzii Târgu Mureş – Ungheni se are în vedere construirea unui pod rutier peste Prut. De asemenea, pentru podul existent de la Sculeni se doreşte consolidarea. Modernizarea DN 28 Iaşi – Albiţa pe o lungime de 68,4 km şi a DN 28A Târgu Frumos – Moţca, pe 37,6 km vor intra şi ele în faza de testare. Construirea şoselei de centură a Iaşului pentru trafic uşor, finalizarea celei de la Paşcani şi realizarea şoselei ocolitoare a oraşului Târgu Frumos completează lista proiectelor din domeniul rutier. „Pe linia masterplanului, noi nu avem nicio atribuţie. De proiecte se va ocupa direct Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi. Din ce ştim până acum, autostrada este luată în calcule, dar are un termen de realizare mai alambicat. Pentru şoseaua ocolitoare Iaşi – Sud s-au refăcut indicatorii tehnico economici”, a declarat directorul Regionalei Drumuri şi Poduri, Ovidiu Laicu.

În domeniul feroviar se află pe lista celor 530 de proiecte reabilitarea unor poduri, podeţe şi tuneluri nenominalizate, modernizarea liniilor Bacău – Paşcani, Vicşani – Suceava – Paşcani şi Paşcani – Iaşi, în vederea atingerii unor viteze sporite. „Infrastructura feroviară la noi, pe Moldova, este destul de bună. Există zone cu limitări de viteză, dar în general se circulă cu peste 70 km/h. Între Paşcani şi Mărăşeşti se merge şi cu 120 km/h. Probleme grave sunt în alte zone, pe Constanţa, de exemplu, iar acolo mai ales din cauza furturilor”, a explicat directorul Regionalei Iaşi a CFR, Iordan Vintilă.

În lista AMPOST sunt menţionate şi cinci proiecte referitoare la modernizarea Aeroportului, respectiv sistemul de iluminare, terminalul de pasageri, terminalul de marfă, platforme şi hangarul de parcare şi întreţinere aeronave. Acestea fac de altfel parte din proiectul de modernizare demarat deja de Consiliul Judeţean.

Comentarii