De Business

Punem punctul pe știi

O lume în viteză

Cele mai importante tendinţe din 2016 în tehnologia informaţiei.

luni, 14 noiembrie 2016, 02:50
6 MIN
 O lume în viteză

 2016 reprezintă într-un cadru mai larg un an în care există mai degrabă tendinţa de a consolida servicii şi concepte aflate în faza de incepţie sau extindere în perioada 2013-2015. Industria IT funcţionează din acest punct de vedere după un model de dezvoltare în paşi oarecum similar cu strategia de lansare şi refresh a procesoarelor INTEL: tick-tock. „Tick” se referă la o nouă arhitectură sau un nou process de fabricaţie iar „tock” reprezintă optimizarea acestui process, respectiv rafinarea acestuia pană la punctul în care se obţine maximum de performanţă dintr-o platformă. Păstrând analogia, perioada 2016-2017 poate fi considerată „tock” în sensul că asistăm la rafinarea unor procese de fabricaţie, concepte de business în mass IT, respectiv stabilizarea unor sisteme de producţie şi dezvoltare de software în jurul unor arii geografice care au devenit recent relevante pe piaţa serviciilor IT.

1. Nearshore (servicii offshore aflate în proximitatea de business a clientului final)

 
Clienţii optează tot mai mult pentru externalizarea proiectelor către destinaţii care sunt din ce în ce mai apropiate de sediile centrale. Acest concept s-a cristalizat în 2015 şi va continua să crească în 2016 în condiţiile în care Europa Centrală şi de Est joacă un rol din ce în ce mai important în outsourcingul proceselor de business iar o parte din pieţele ce se impuneau exclusiv prin costuri scăzute (India, Rusia, Bangladesh, Tailanda, Tunisia) sunt afectate de schimbări politice şi/sau economice fundamentale.
Astfel 2016 va fi un an în care clienţii ce fac business process outsourcing vor începe sau continua un proces de localizare al sediilor cât mai aproape de compania mama chiar dacă acest aspect va genera costuri mai mari. Companiile din România pot fi avantajate în acest sens datorită relativei apropieri de Vest existând posibilitatea dezvoltării pe aria de infrastructură (servicii de voce, date, hosting, securitate şi colaborare) în paritate cu localizarea centrelor de outsourcing la nivel local.
România continuă să funcţioneze ca o parte esenţială a activităţii din centrele IT de livrare pentru pieţe consacrate, vine cu forţă de muncă bine pregătită, experienţă lingvistică consistentă, respectiv un set de valori culturale compatibile cu cele vest-europene.
Companiile telecom vin în întâmpinarea acestui trend cu un portofoliu complet de servicii construit în jurul unui core de telecomunicaţii IP peste care se pot aplica diverse servicii în funcţie de necesităţile de business ale clientului: infrastructura dedicată şi/sau virtualizată de procesare, soluţii de securizare a endpoint-urilor respectiv a reţelei interne, software pentru conferinţe virtuale şi colaborare la distanţă precum şi soluţii enterprise de acces la internet wireless peste care pot fi definite servicii de analiză a profilului şi comportamentului utilizatorilor.
 
2. Securitatea cibernetică va trece de la stadiul de „opţional” la „non-negociabil” odată cu proliferarea la nivel global al conceptului IoT (internet of things)
 
Gradul de control al utilizatorului final asupra multitudinii de dispozitive inteligente pe care le are la dispoziţie va scădea considerabil atât în zona de home-use cât şi pe aria de enterprise unde conceptul IoT s-a extins considerabil, atât pe partea de senzori smart office cât şi în ceea ce priveşte partea de automatizări.
Controlul şi securizarea acestor dispozitive atât la nivel de endpoint cât şi la nivel de reţea devine crucial pentru orice client în contextul în care micro-managementul dispozitivelor în acest caz este unui greoi de realizat dacă nu imposibil.
O parte din operatorii telecom vin cu un portofoliu complet de servicii pe aceasta arie asigurând atât securizarea dispozitivelor de tip endpoint (desktop, laptop, tabletă, smartphone) cât şi securizarea serverelor. Ambele produse software sunt multiplatformă asigurând compatibilitatea cu majoritatea sistemelor de operare de pe piaţa respectiv arhitecturile de procesare majore (x86,ARM). Platformele software care asigura securizarea endpoint-urilor se pot controla în regim complet centralizat atât în ceea ce priveşte partea de management cât şi partea de politici de Securitate.
 
3. Traficul global de date va creşte cu 15% în 2016 susţinut în mare parte de publicarea de conţinut multimedia pe platformele de socializare
 
 Acest aspect va împinge în continuare tarifele de interconectare între providerii de servicii IP în zona de „commodity”, ca rezultat tarifele de acces la internet pentru clientul final vor observa scăderi uneori apreciabile. Este previzibilă deci o creştere a atacurilor DDoS volumetrice ţinând cont şi de vulnerabilitaţile documentate în sistemele de operare open-source.
Anumiţi operatori telecom furnizează servicii de securizare la nivelul reţelei prin integrarea unuia sau mai multor dispozitive de tip NGFW/UTM (next generation firewall/unified threat management) în zona de core a reţelei clientului. Aceste echipamente pot funcţiona în regim complet transparent pentru client făcându-şi simţită prezenţa doar dacă detectează o ameninţare potenţială destinată reţelei. Sistemele de tip NGFW/UTM pot fi „acordate” la specificul business-ului permiţând în mod condiţionat accesul la resurse din interiorul şi/sau din afara reţelei pe baza unor politici de Securitate particularizate pentru business-ul respectiv. Necesarul de conectivitate (lăţime de bandă, acces VPN sau internet) poate fi de asemenea acoperit de către serviciile de transport IP sau acces internet furnizate de operatorii telecom.
 
4. Arhitecturile converged/ hyperconverged vor reprezenta standardul de-facto care va sta la baza oricărui cloud public, privat sau hybrid
 
 Trendul de unificare a standardelor de comunicaţie peste fibra optică la nivel de datacenter va continua în 2016 cu o consolidare masivă pe zona de high performance computing acolo unde densitatea este un diferenţiator critic în alegerea unei soluţii specifice. Densitatea mare de putere de procesare şi stocare va sta în continuare la baza oricărei infrastructuri de virtualizare indiferent dacă discutam de IaaS, SaaS sau virtualizare de container.
93% din business-urile actuale folosesc într-un fel sau altul infrastructură de cloud. Indiferent că discutăm de containerizare la nivel de sistem de operare sau infrastructură virtuală auto-scalabilă, toate aceste concepte au în spate echipamente hardware fizice plus sistemele de operare asociate.
Operatorii telecom vin în întâmpinarea acestor trenduri prin integrarea în oferta de servicii IP al unui portofoliu de hosting bazat pe arhitectură Cisco unificată la nivel de reţea având în spate storage-uri hibride cu redistribuire automată a datelor în funcţie de frecvenţa accesării. Arhitectura este duplicată la nivel geografic cu scopul de a oferi servicii de disaster recovery şi business continuity peste infrastructura virtualizată permiţând astfel rularea de către aplicaţii business critical exclusiv în mediu virtualizat.
 
5. Soluţiile de colaborare video cloud-based vor continua să câştige teren în faţă celor clasice (terminale de video conferinţă & multiplexare de stream video).
 
Din acest punct de vedere va exista o orientare din ce în ce mai mare a clienţilor clasici pentru sisteme de video conferinţă către soluţiile software care oferă atât partea de colaborare VoIP & video cât şi funcţionalităţi de desktop & file sharing, training respectiv securizare end-to-end la nivel de reţea şi aplicaţie. Creşterea estimată pe acest segment de piaţa la nivel de 2016 este de peste 30% existând posibilitatea ca pe funcţionalităţi de video conferinţă să se atingă o creştere de peste 40% până la sfârşitul anului.

Ca parte a portofoliului extins de servicii operatorii telecom oferă soluţii standard sau customizate de colaborare video bazate pe Cisco WebEx. Software-ul suportă toate atât funcţii clasice de colaborare video între multipli utilizatori ce pot folosi diverse platforme software şi hardware ca şi endpoint-uri video cât şi funcţii mai sofisticate de interconectare şi integrare cu soluţii existente de video conferinţă şi teleprezentă. Suplimentar acest tool de colaborare poate fi integrat cu servicii de telefonie clasică respectiv customizat la nivel de portal şi identitate vizuală în funcţie de opţiunea utilizatorului. (Florin BÎZU, Regional Manager – Euroweb România SA; articol apărut în PINmagazine.ro, revistă a industriei regionale de it&outsourcing, ce apare la Iaşi) 

 

 

 

 

Comentarii