Răspunsuri după reacţia vehementă a şoferilor la ambuteiajele din ultimele zile
OFICIAL: Eficienţa semafoarelor inteligente din Iaşi se va vedea anul viitor
Firma care implementează Sistemul de management al traficului în Iaşi a oferit ieri explicaţii ample despre modificările care vor fi aduse în circulaţia din oraş, prin intermediul timpilor semafoarelor. Oficialii UTI spun că „vârful“ eficienţei noului sistem va fi atins peste maximum un an, când vom petrece în trafic cu 17-18% mai puţin timp. Până atunci, UTI spune că traficul se va îmbunătăţi treptat, odată cu colectarea datelor.
Noul sistem de semaforizare al Iaşului va atinge potenţialul maxim de funcţionare în aproximativ un an de la implementare. Cel puţin aşa susţin oficialii UTI Grup, antreprenorul general al proiectului, într-un amplu punct de vedere trimis redacţiei.
În contextul nemulţumirilor ieşenilor privind ambuteiajele prelungite din trafic în unele zone ale oraşului, reprezentanţii companiei au explicat modul în care va funcţiona sistemul de management al traficului. Aceştia au precizat că, spre deosebire de sistemul de semaforizare care funcţionează pe baza unor timpi ficşi, care nu pot fi adaptaţi în funcţie de volumul variabil de trafic sau alte evenimente, noul sistem este flexibil şi stabileşte timpii de semaforizare în funcţie de datele culese din trafic prin intermediul senzorilor, respectiv direcţia de mers, numărul de maşini care se apropie de intersecţie, şi chiar viteza cu care acestea rulează.
„Sistemul analizează toate variabilele şi adaptează «timpul de verde» pentru a asigura un flux continuu al vehiculelor şi pentru a preveni eventualele blocaje“, se arată în comunicatul UTI.
90 de intersecţii din oraş, în sistem
Potrivit sursei citate, îmbunătăţirea traficului rutier se va face simţită în mod progresiv, iar sistemul va ajunge la „potenţialul maxim de funcţionare în aproximativ un an de la implementare, când timpul de călătorie pe principalele axe ale municipiului, în ore de vârf, se va diminua cu 17%-18%“.
„În primele şase luni de funcţionare, sistemul colectează continuu date despre trafic şi se adaptează treptat, astfel încât efectul de optimizare a traficului va putea fi observat de locuitorii municipiului după această perioadă de ajustare“, se precizează în comunicatul UTI.
Oficialii companiei au adăugat că sistemul integrează tehnologii de ultimă generaţie atât din punctul de vedere al aplicaţiilor informatice, cât şi al echipamentelor.
„La nivel tehnologic, principalul avantaj oferit de noul sistem de management al traficului îl constituie modul de funcţionare adaptiv al componentelor de semaforizare şi dirijare a traficului, care constă în ajustarea timpilor de semaforizare din intersecţii în funcţie de valorile de trafic înregistrate de senzorii care preiau şi transmit informaţii către Centrul de Management al Traficului din oraş“, au arătat reprezentanţii UTI.
Potrivit sursei citate, acest lucru este realizat prin intermediul reţelei subterane de comunicaţii de fibră optică nou construite.
„O parte importantă a acestui sistem o reprezintă sub-sistemul de solicitare a fazei dedicate traversării pietonilor. Astfel, în intersecţiile recent modernizate, au fost instalate butoane speciale, de culoare galbenă, prin intermediul cărora pietonii vor solicita «timp de verde» pentru traversare“, au spus reprezentanţii UTI.
Noul sistem de semaforizare cuprinde 90 din cele 200 de intersecţii din oraş, iar, deocamdată, doar 14% funcţionează prin dirijarea circulaţiei în regim adaptiv local.
Stâlpi de semaforizare în mijlocul trotuarului
Reclamaţiile împotriva noului sistem de semaforizare au continuat şi în cursul zilei de ieri, deşi mai puţine la număr. Şoferii au sesizat faptul că au fost înregistrate în continuare deficienţe în intersecţiile unde au fost probleme pe tot parcursul săptămânii, cu toate că, acum două zile, primarul interimar Mihai Chirica promitea că noile semafoare vor reveni la schemele de trafic funcţionale anterioare instalării sistemului de management.
Totodată, unii dintre aceştia au criticat UTI Grup, care a susţinut că ambuteiajele din trafic nu se datorează sistemului de management, ci lucrărilor edilitare pe care le efectuează municipalitatea.
În plus, un ieşean a sunat la redacţie pentru a reclama modul în care au fost montaţi stâlpii de semaforizare în zona pasajului Nicolina, dinspre Podu Roş.
„Au fost puşi în mijlocul trotuarului, iar cei care au copii în cărucioare sau persoanele cu dizabilităţi care se deplasează în scaune cu rotile nu mai au pe unde merge: trotuarul este îngust şi nu există loc pentru a trece un cărucior. E o bătaie de joc“, a precizat acesta.
CITIŢI ŞI:
Val de revoltă în rândul şoferilor pentru haosul din trafic. Chirica, un pas înapoi
Ca răspuns la reacţia vehementă şi amplă a publicului, Primăria a anunţat că a revenit la timpii anteriori verificărilor din cadrul Sistemului de Management al Traficului. Şi UTI Grup, care implemenetează sistemul, a făcut public un punct de vedere: Problemele nu se datorează semafoarelor, ci lucrărilor din oraş.