Datoriile de 200 milioane lei rămân în sarcina cui?

RATP rămâne fără angajaţi. Cum vor circula ieşenii?

marți, 25 iunie 2013, 01:50
3 MIN
 RATP rămâne fără angajaţi. Cum vor circula ieşenii?

Şefii Primăriei pun deja bazele viitoarei societăţi de transport public prin dizolvarea celei existente. În această săptămână, aleşii locali vor vota schimbarea.

Noua societate de transport va „înghiţi“ toată activitatea actualei Regii Autonome de Transport Public şi va prelua toţi angajaţii regiei. Şefii Primăriei vor pune bazele viitoarei societăţi de transport public prin dizolvarea celei existente. Consilierii locali vor aproba în şedinţa ordinară din această săptămână actul constitutiv al Companiei de Transport Public (CTP). Conform acestuia, noua societate va funcţiona într-o cameră din clădirea RATP şi va avea sediul oficial pe strada Silvestru 5, C20, etajul 2, camera 3, sediu care va putea fi putea fi schimbat ulterior. CTP SA va folosi toată baza materială a regiei de transport, precum şi toţi angajaţii.

Organigrama ridică probleme

Organigrama noii societăţi ridică cele mai multe întrebări. Compania va prelua toţi salariaţii RATP, adică 79 de persoane TESA şi 1.294 de muncitori, şefi formaţie. CTP SA va avea un director general şi alţi trei directori adjuncţi. Şeful instituţiei va avea în subordine Serviciul Resurse Umane, Biroul Juridic, cel de audit intern, sau cel de Informare, Marketing şi PR. Directorul de exploatare va avea în coordonare Biroul Siguranţa Circulaţiei, Compartiment Control şi Secţia 4 Reţea-Staţii Cale Rulare. Directorul tehnic se va ocupa cu investiţiile, aprovizionarea şi va avea în subordine şi staţia de carburanţi. Acesta va coordona şi secţiile de microbuze, autobuzele şi cele de tramvaie. Directorul economic se va ocupa de problemele financiare şi cele de contabilitate. „Propunem ca sediul social al viitoarei societăţi să fie în imobilul C20, etajul 2 camera 3, ţinând cont şi de faptul că Municipiul Iaşi va deţine integral capitalul social al viitoarei societăţi Compania de Transport Public SA Iaşi. În acest sens, se va încheia un contract de împrumut de folosinţă între Municipiul Iaşi şi viitoarea societate, spaţiul anterior-menţionat făcând parte din domeniul public al Municipiului Iaşi. Având în vedere că asigurarea unui sistem de transport performant reclamă existenţa experienţei personalului în cadrul acestei activităţi, salariaţii şi colaboratorii societăţii vor fi preluaţi din cadrul RATP“, au menţionat reprezentanţii Primăriei.

Problema: datoriile uriaşe

Pe lângă salariaţii RATP, noua companie va prelua şi toate activităţile regiei. Conform actului constitutiv, CTP SA nu se va ocupa numai de transportul urban şi metropolitan de călători, ci şi de întreţinerea şi repararea autovehiculelor, comerţ cu piese, accesorii şi carburanţi pentru autovehicule. CTP va putea desfăşura activităţi de închiriere şi leasing, testări şi analize tehnice, şcoli de conducere, precum şi alte activităţi de servicii. Toate acestea vor fi atent supravegheate de două structuri. Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) va formată din trei membri care urmează să fie numiţi de către Consiliul Local. A doua structură este Consiliul de Administraţie, din cadrul căruia cei cinci membri urmează să dea interviul şi să fie selectaţi de către Primărie. Candidaţii înscrişi sunt Cosmin Coman – şeful Direcţiei de Dezvoltare şi Proiecte Europene din cadrul Primăriei, Radu Gaiginschi – profesor universitar la Universitatea „Gheorghe Asachi“, Daniel Minciună – actual director al Direcţiei de Drumuri şi Poduri, şi Constantin Sălceanu – decan la Facultatea de Marketing din Universitatea „Gheorghe Zane“. Pe lângă aceştia s-au mai înscris Cătălina Creţu – director executiv la fosta ITA SA, Dionisie Lefter – expert tehnic judiciar, precum şi Petru Tomorug – actual director tehnic la Primărie, şi Florin Adrian Hopşa. Membrii CA vor avea mandat de patru ani, dar vor putea fi revocaţi de AGA. Pe lângă problemele financiare, AGA va putea să „hotărască gajarea, închirierea sau desfiinţarea uneia sau a mai multor unităţi ale societăţii“. Reprezentanţii Primăriei încă nu au detaliat ce planuri au pentru actuala regie. Cert este că RATP va rămâne fără angajaţi, fără obiect de activitate, dar cu datorii de peste 200 de milioane de lei, mare parte la stat, datorii care practic au sufocat regia.

Comentarii