De Business

Punem punctul pe știi

Cum ajungem sa avem „oameni buni”

Subtitlu

duminică, 23 septembrie 2012, 17:24
3 MIN
 Cum ajungem sa avem „oameni buni”

 Articolul trecut m-am referit la asteptarile pe care o pate din manageri le au de a gasi  “oameni buni” disponibili in piata fortei de munca. Am constatat ca resursa umana este la fel ca oricare alta: imperfecta, limitata si uneori greu de gasit. Tot in precedentul articol am remarcat ca “oameni buni” este un concept care ar mai trebui rafinat si ca in cautarea unei resurse umane cu anumite competente ar trebui sa fim mai specifici pentru a nu ne crea asteptari exacerbate. Initial am dorit doar sa atrag atentia asupra acestei practici din mediul de business local de a ne plange de oamenii pe care ii avem in piata insa o persoana pe care o respect si care citeste frecvent articolele mele mi-a atras atentia ca ar fi dorit sa ma refer si la niste solutii mai concrete legat de acest subiect.

Recitind articolul precedent i-am dat dreptate si am decis sa revin asupra subiectului dintr-o alta perspectiva. Din capul locului afirm si cred ca problema resursei umane competente disponibile in piata este una reala. Societatea noastra si scoala romaneasca nu este inca in masura sa pregateasca specialistii de care economia, din ce in ce mai concurentiala, are nevoie. Si atunci ce facem noi ca manageri care trebuie sa performam in acest mediu economic si avem nevoie de personal competent pentru a face fata concurentei din ce in ce mai acerbe? In primul rand cred ca trebuie sa alocam mult mai mult timp si resurse gasirii, retinerii si formarii de personal competent.

Pentru atragerea si mentinerea de personal competent trebuie sa ne preocupam sa avem o companie stabila in timp, cu rezultate constante si cu un brand in masura sa atraga atentia putinelor persoane competente aflate in piata. Fluctuatiile de personal, schimbarile dese de strategie sau semnele de intrebare legate de modul in care compania performeaza in piata sunt tot atatea piedici in atragerea de personal competent care are alternative in piata. Conditiie de munca (modul in care arata locul de munca si instrumentele puse la dispozitie), mediul organizational (cultura organizationala, relatiie de munca intre colegi, respectul manifestat fata de angajati) si credibilitatea pe termen lung a modelului de afacere sunt factori hotaratori in atragerea de resursa umana competenta. Nivelul de salariu si pachetul salarial sunt o conditie absolut necesara pentru atragerea si mentinerea oamenilor competenti, nu este insa si suficienta. Ele ar trebui sa fie la nivelul pietei pentru ca persoanele sa nu se simta subevaluate si sa se demotiveze. Prin urmare managementul organizatiilor care ar vrea sa atraga personal competent ar trebui sa se preocupe in mod constant de:
1) crearea unui model de afacere care sa performeze in mod constant si care sa nu aiba fluctuatii majore care sa fie vizibile in piata;
2) punerea la dispozitie a tuturor instrumentelor de munca necesare performantei;
3) crearea unui mediu de munca si climat organizational placut in interiorul companiei.

Ar fi interesant sa evaluam fiecare dintre noi cat timp din activitatea noastra de manageri o petrecem facand ceva in directiile mentionate mai sus. Daca insa nu gasim resursa umana competenta in piata solutia ar fi sa o formam. Acest lucru insa necesita timp, efort  si uneori alocare de resurse financiare din partea managementului. Dintre masurile absolut necesare as aminti:
1) alocare de timp pentru structurarea cat mai exacta  a postului si pentru a evalua competentele necesare pe postul respectiv;
2) alocarea de timp si resurse pentru a putea selecta dintr-o baza cat mai mare persoane care sa aiba cat mai mult din competentele necesare pentru un anumit post (pentru acest lucru puteti apela la universitati de profil, firme de recrutare, observarea directa a angajatilor din organizatie etc.)
3) investirea de timp personal sau de bani pentru completarea competentelor lipsa. Acest lucru trebuie facut intr-un program coerent si cu urmarirea periodica a evolutiei angajatului;
4)  alocarea de timp pentru coaching pe perioada formarii si pentru crearea unor sisteme de motivare si retentie dupa ce reusim sa formam o resursa umana competenta.

Comentarii