De Business

Punem punctul pe știi

Premierul Radu Vasile pledeaza pentru racordarea Romaniei la marile coridoare de transport al petrolului caspic catre Europa Occidentala

luni, 25 mai 1998, 23:00
3 MIN
 Premierul Radu Vasile pledeaza pentru racordarea Romaniei la marile coridoare de transport al petrolului caspic catre Europa Occidentala

Premierul Radu Vasile a pledat, luni, la Istanbul, in favoarea racordarii Romaniei la marile coridoare de transport al petrolului caspic catre Europa Occidentala, in cadrul unei conferinte cu tema "Viitorul energetic al Marii Negre si al Marii Caspice".
Romania are o lunga traditie in productia de petrol si este, inca, unul dintre marii producatori de petrol din Europa, a afirmat Radu Vasile. Mai mult decit atit, pentru prelucrarea petrolului si pentru industriile care deriva din aceasta, Romania dispune de o puternica baza de instalatii si echipamente, a spus seful Executivului de la Bucuresti.
In cazul in care unul dintre coridoarele destinate transportarii petrolului caspic va tranzita Romania prin portul Constanta, autoritatile de la Bucuresti vor adauga la buget cel putin 50 de milioane de dolari anual numai din taxele de tranzit, iar Constanta va deveni al doilea port ca marime si importanta din Europa, dupa Rotterdam (Olanda). Pentru aceasta, insa, Romania va trebui sa urgenteze construirea conductei care va lega Constanta de Trieste, pentru ca aceasta sa fie finalizata pina in anul 2001.
Avantajele finalizarii acestei conducte sint multiple, a declarat seful guvernului de la Bucuresti. In primul rind, titeiul va fi adus direct la rafinariile aflate de-a lungul traseului, iar costurile de transport vor deveni astfel mai mici. In al doilea rind, petrolul transportat prin aceasta conducta va suplimenta pietele adiacente, prin cele doua retele de conducte deja existente in Europa Centrala. In sfirsit, finalizarea lucrarilor la aceasta conducta va diminua substantial presiunea asupra istmurilor de la Marea Neagra si va completa lucrarile la conducta petroliera dintre Baku si Ceyhan, ajutind ca cea mai mare parte a petrolului din Federatia Rusa si Kazakhstan sa tranziteze prin Novorossiisk si terminalele retelei de conducte de la Marea Caspica.
Cit despre avantajele pe care le-ar prezenta Constanta ca punct de legatura in transportul petrolului caspic inspre Europa, premierul Radu Vasile a precizat ca acest oras asigura iesirea estica la o ruta maritima transcontinentala – coridorul european de transport 7 – care leaga Marea Neagra de Canalul Dunarii, apoi legatura cu Rinul si cu Marea Nordului. Prin coridorul european 4, respectiv cai rutiere si feroviare, Constanta este conectata la legatura dintre Europa Centrala si Germania si, prin coridorul 9, la traseul dintre Helsinki si Marea Egee, cu cai de acces inspre porturile din Ucraina si Bulgaria si porturile turce de la Marea Neagra.
Cu investitii relativ mici, a spus Radu Vasile, infrastructura actuala poate diminua durata si costurile transporturilor dinspre porturile ruse si georgiene de pe coasta estica a Marii Negre, via Constanta, catre Europa Centrala si de Est, cu aproape 40%. "Nu vedem in zona Caspica si caucaziana numai o sursa suplimentara de hidrocarburi si alte materii prime", a adaugat el.
Un alt proiect major la care a facut referire premierul roman este constituirea, in urma cu citeva luni, la Constanta, a unui consortiu de trei companii romane si americane care va avea mandatul sa construiasca la Constanta un terminal de gaz petrolier lichefiat (LPG) si infrastructura necesara de transport si sistemele de distribuire care sa serveasca nu numai Romaniei, ci si pietei regionale. "In primele etape, gazul petrolier lichefiat va proveni din Algeria si Golf, dar in viitor contam pe Azerbaidjan ca principal furnizor care sa asigure gaz petrolier lichefiat, via portul georgian Poti, unde un grup de companii turce va construi un alt astfel de terminal", a spus el.
Totodata, Radu Vasile a amintit ca unele din cele mai mari companii de design, inginerie si contractari din Romania, majoritatea private, s-au alaturat unui consortiu ce participa activ la dezvoltarea Coridorului TRACECA, ce leaga Asia Centrala, Caucazul si Europa si la alte proiecte de infrastructuri in zona.
"Acordam o importanta considerabila oferirii unor stimulente substantiale pentru investitii in industriile orientate pe export", a afirmat Radu Vasile. "Oportunitatile sint imense. Este loc pentru toata lumea si o sansa pentru toti sa cistige bani, insa piata este cea care va decide eventual cine va pierde si cine va cistiga", a spus seful Executivului roman.
Pentru transportul petrolului caspic catre vestul Europei exista, in acest moment, propuneri din partea Ucrainei (un proiect), a Bulgariei (doua proiecte) si a Turciei (un proiect).
(Corespondenta de la triimisul MEDIAFAX la Istanbul, Adriana Saftoiu)

Comentarii