De Business

Punem punctul pe știi

Tehnicianul dentar care trateaza roti de Lamborghini

luni, 27 decembrie 2010, 18:52
4 MIN
 Tehnicianul dentar care trateaza roti de Lamborghini

In ziua de astazi multi dintre cei care termina o facultate reusesc sa se angajeze din ce in ce mai greu. Cazurile fericite in care un proaspat absolvent isi gaseste de lucru in domeniul in care a fost pregatit, fara a i se cere experienta, sint din ce in ce mai rare, majoritatea fiind nevoiti sa se reprofileze. O situatie similara a putut fi intilnita si la jumatatea anilor ’90.

"Ziarul de Iasi" va prezinta cazul unui tinar din acea perioada, care a demonstrat ca rabdarea si vointa sint elementele esentiale pentru a trece peste greutati. In loc sa fabrice dinti, a ales sa plombeze rotile de masini, meserie care-i asigura un trai mai mult decit decent. De-a lungul anilor, printre clientii lui au ajuns sa se numere oameni pasionati de masini sport, dar si oameni instariti din judet.

In situatia ieseanului se afla la ora actuala 60% dintre somerii inscrisi la cursurile de recalificare ai Centrului de Formare si Recalificare din cadrul Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca (AJOFM).

"Ori ma angajam, ori ma intorceam acasa"

Service-ul l-am reperat foarte usor: la citeva sute de metri pe partea dreapta, dupa ce am trecut linia ferata inspre Tomesti, si dupa parcul auto Iveco.

L-am gasit pe Paul Petringel lucrind la BMW-ul seria 5 a lui Constantin Benta, patronul hotelului Select. Ne pofteste sa ne asezam la masa de vara: trei cauciucuri de vara si o sticla rotunda pe care erau ordonate pliculete de cafea, capuccino si ciocolata calda pentru clienti. "Acum este masa de vara. La vara o sa fie masa de iarna pentru ca punem cauciucuri de iarna", ne explica rizind ieseanul.

Tinarul are 38 de ani si este din Bistrita Nasaud. A venit la Iasi in anul 1991 pentru a urma cursuri in domeniul medicinei dentare. "Dupa trei ani am absolvit Colegiul de Tehnica Dentara si am practicat la Policlinica Industriala. Banii erau zero de la policlinica, iar parintii nu ma puteau intretine. A fost o conjuctura de asa natura incit am avut doua optiuni: ori ma angajam, ori ma intorceam acasa", incepe povestea Petringel.

A luat decizia sa se angajeaze, iar in 1995 a devenit administrator la societatea Cunis Impex din Tomesti ai carei proprietari erau italieni. "Eram doi oameni in total. Ne ocupam de dezmembrari auto din Italia si Germania, piesele fiind second-hand", continua ieseanul.

A fost angajatul firmei pina in anul 1998, cind proprietarul a decis sa inchida afacerea. "Afacerea mergea in cadere. Au luat decizia sa inchida firma si atunci am cumparat eu tot", relateaza tinarul.

"15 lei pe roata"

Dezmembrarile au mai mers inca sapte ani, dupa care, in 2006, s-a apucat de service roti. "Toate s-au intimplat din mers. Am plecat din locul in care am stat ani de zile in chirie, pentru ca erau probleme cu terenul in ceea ce priveste proprietarul. Am cumparat in 2001 un teren mlastinos in Tomesti, am inceput amenajarea in martie, in august era gata si service-ul si casa in care locuim, fiind in aceeasi curte. Am facut toate cursurile posibile si am obtinut toate atestatele necesare", spune patronul societatii Westfalia Ryres SRL.

A devenit dealer de jante si anvelope auto. In service-ul sau clientii gasesc orice marca in materie de anvelopa noua, iar la capitolul jante printre produsele aflate in rafturi se numara in Aez, Dotz, Enzo, BBS, OZ, Dezent sau MAK MSW.

Priceperea sa i-a adus in scurt timp sute de clienti care au ramas fideli. "De exemplu, la un Logan schimbam rotile in 15 minute. Asta inseamna urcat masina pe elevator, curatat roti, dejantat, montat, echilibrat si presiune azot. Lucram la toate patru roti odata, iar costul este de 15 lei pe roata. La un Maserati, BMW sau Audi schimbarea rotilor costa 80 de lei la toata masina", a explicat Petringel.

I-au trecut prin miini Porsche, Lamborghini, Maserati si Ferrari

Acum printre clientii sai se numara patroni, oameni de afaceri, notari, medici sau avocati. Iar la capitolul masini prin miini i-au trecut Porsche, Lamborghini, Maserati si Ferrari. "Am clienti din Botosani, Suceava, Bacau si Husi. Probabil ca mai sint si din alte locuri, dar pe acestia ii cunosc eu, pentru ca vin de patru ani la mine", a mentionat tinarul.

Pe linga service-ul la roti acesta tine si anvelopele clientilor sai in regim hotelier. In spatele service-ul, intr-o mica hala, sint ordonate cu eticheta anvelope de 1.000 de lei setul, dar si de 5.000 de euro, de la un Porsche. Pentru viitor vrea sa-si extinda hala si sa mai faca o boxa. "Mai vreau sa aduc un rind de utilaje. Un elevator, un aparat pentru dejantat si unul de echilibrat. Pe linga cei doi baieti mai vreau sa angajez inca unul", detaliaza fostul tehnician dentar.

Satisfactia meseriei este si mai mare, mai ales ca fiica sa de sapte ani ii calca pe urme. "Maria Smaranda cinta foarte frumos la pian, dar daca o bag in service stie exact ce are de facut la o masina. Si-a petrecut vacantele de vara cu mine, a invatat dar, mai mult de atit, chiar ii place. In 15 ani ea va conduce service-ul", a incheiat rizind Petringel.

In ce meserii se recalifica somerii ieseni

La nivelul judetului Iasi, anul acesta 222 de someri au urmat cursuri de calificare si recalificare. Meseriile pentru care au fost cele mai multe solicitari au fost cele de instalator instalatii tehnice sanitare si gaze, frizer, manichiura-pedichiura, coafor, lucrator in comert, inspector resurse umane, bucatar si manager de proiect.

"60% dintre somerii cuprinsi la cursurile noastre au optat pentru o recalificare. Pentru ca domeniile din care au fost disponibilizati nu mai au cautare pe piata fortei de munca, acestia s-au reprofilat", a precizat Adriana Sirghie, purtatorul de cuvint AJOFM.

Comentarii