De Business

Punem punctul pe știi

ZF: Tiriac Jr.: In doi-trei ani vrem sa gasim un partener extern pentru divizia noastra auto

joi, 12 ianuarie 2012, 11:18
5 MIN
 ZF: Tiriac Jr.: In doi-trei ani vrem sa gasim un partener extern pentru divizia noastra auto

Ion Alexandru Tiriac, 35 de ani, fiul miliardarului Ion Tiriac si cel care il reprezinta in consiliile de administratie ale companiilor unde acesta detine actiuni, spune ca anul 2011 a fost unul "mai
linistit" decat 2010 pentru Tiriac Holdings, in timp ce cresterea economica de anul trecut nu s-a simtit pe nici un sector pe care activeaza compania, profitul fiind obtinut din reducerea costurilor.

"Niciuna dintre divizii nu m-a nemultumit anul trecut. Divizia auto este exact unde ma asteptam sa fie la inceputul anului trecut, iar piata s-a asezat deja, nemaifiind variatii atat de mari de
scaderi sau cresteri. Noi am reusit sa devenim mai flexibili si mai pregatiti, suntem mai in forma datorita operatiunii de reducere a costurilor de anul trecut", a spus Ion Alexandru Tiriac.

Alaturi de schimbarea conducerii holdingului, unde CEO-ul Petru Vaduva a fost inlocuit de doi directori operationali – Iulian Voevod pentru segmentul auto si transport aerian si Bogdan
Lungu pentru segmentul de imobiliare si servicii financiare, compania a demarat anul trecut cea mai ampla operatiune de rebranding si reorganizare de pe piata locala, care are in centru noul blazon.

O revenire la vechiul sistem cu un CEO nu este exclusa, insa nu se afla pe lista de prioritati.

"Daca in urmatoarele sase-douasprezece luni simt ca lucrurile nu merg cum trebuie sau apare un CEO extrem de capabil si consiliul de administratie hotaraste ca este oportun sa-l angajam, atunci o vom face, dar acest lucru nu este pe lista noastra de prioritati", a spus Tiriac Jr.

In plus, el a subliniat ca "Ion Tiriac ajuta compania cu sfaturi si cu simtul sau despre business, pe care nimeni nu-l are mai bine dezvoltat. El este ultima voce inainte de semnare. Eu aici sunt un consultant, nu detin functie executiva, dar vorbim despre o afacere de familie".

Pentru a dezvolta si in anii urmatori divizia Tiriac Auto, care include peste 60 de centre auto care comercializeaza sapte marci, printre care Ford, Mercedes-Benz, Hyundai, Land Rover, Range Rover si Jaguar, Tiriac ia in calcul intrarea intr-un parteneriat cu o companie din afara Romaniei, asa cum a procedat si in cazul bancii sau a companiei de asigurari.

"Planul nostru este ca la momentul oportun, in urmatorii doi-trei ani, sa gasim un partener extern pentru Tiriac Auto. Am ajuns la un stadiu la care este nevoie de un partener puternic de afara
sa ne sprijine si sa mergem si mai sus. Vrem aceeasi solutie ca in cazul bancii sau companiei de asigurari. Vom cauta pe cineva cu experienta si renume in acest domeniu, nu doar cu bani", a spus
Ion Alexandru Tiriac.

Campania de rebranding a Tiriac Auto de anul trecut a inclus si fuziunea intre sase din cei zece dealeri care alcatuiesc reteaua.

"Din punct de vedere al costurilor, poate nu a fost optim sa demaram acest proiect intr-un an de criza, cand fiecare ban trebuie socotit, dar trebuia facut. Mai mult, avand in vedere ca vrem sa fim
activi pe aceasta piata inca multi ani si daca luam in calcul faptul ca am inregistrat un profit anul trecut pe divizia auto, aceasta schimbare a fost binevenita acum si ne va ajuta in anii urmatori".

Campania de rebranding a urmarit atat optimizarea interna a companiei, cat si imbunatatirea imaginii diviziei auto. "Anul trecut peste 60% dintre cei chestionati, fie ei oameni obisnuiti sau clienti, nu stiau ca este acelasi actionar si la Bucuresti, si la Cluj si la Iasi (dealerii fiind inregistrati sub companii diferite – n. red). Acum clientul este la curent cu acest lucru".

Afacerile din auto ale Tiriac Holdings au scazut in 2010 cu aproape 30% fata de anul precedent, la aproape 337 milioane euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor publicate pe site-ul Ministerului
Finantelor. Cifra reprezinta afacerile cumulate din 2010 ale celor patru importatori, dar si ale retelei de dealeri TiriacAuto.

Pe fondul restructurarii businessului, dealerii auto ai Tiriac Holdings si-au redus si numarul angajatilor cu 15%, la 1.300 de oameni.

Compania avea anul trecut in plan sa deschida doua noi centre la Suceava si la Piatra Neamt, dar in conditiile in care si anul trecut piata auto a scazut cu inca zece procente, la aproximativ
110.000 de autovehicule, s-a luat decizia amanarii acestora.

"Daca piata va cere sa deschidem un punct de lucru intr-un oras sau un 3S pe segmentul auto, o vom face. Spre exemplu, noi la sase luni reevaluam toate pozitiile pe care le avem, dar si toate
pozitiile pe care vrem sa le dezvoltam. Påna in 2008 am achizitionat multe terenuri in principalele orase din tara tocmai pentru a extinde reteaua auto. Acum o parte dintre acestea sunt in
conservare si o parte au alte destinatii", a spus Tiriac jr.

El a subliniat ca reteaua din prezent acopera cererea din piata, iar situatia actuala nu ar permite deschiderea de noi centre.

"Pe noi ne intereseaza in primul rand sa avem toate locatiile «pe plus», ca acestea sa fie profitabile. In prezent toate sunt unde trebuie sa fie".

Ion Alexandru Tiriac estimeaza o crestere mai sustinuta a vånzarilor de masini din momentul in care si numarul investitiilor straine va creste in Romania, dar si atunci vom vedea un avans anual de cel mult 20%, in conditiile in care situatia dintre anii 2003-2007 cu cresteri si de 40-50% nu se va mai repeta.

In ceea ce priveste pachetele de actiuni detinute la Metro Cash & Carry, UniCredit Tiriac Bank sau la compania de asigurari Allianz Tiriac, acestea nu sunt de vanzare si nu se doreste iesirea
din actionariat decåt in anumite situatii.

"Atat timp cat relatia cu partenerii este buna si credem in piata din Romånia, nu avem niciun motiv sa ne retragem dintr-un business. Daca insa ni se ofera un pret foarte bun sau decidem sa investim
in alte sectoare cu un randament mai bun si avem o problema de cash, atunci da, ar exista sansa sa ne gandim sa ne retragem dintr-un business, dar in acest moment nu avem in plan sa vindem
vreun pachet de actiuni", a subliniat Ion Alexandru Tiriac.

Fostul tenismen Ion Tiriac are afaceri in industria auto, imobiliare, transport aerian, dar detine participatii importante si la companii din retail sau servicii financiare. Tiriac Holdings a rulat anul trecut afaceri cuprinse intre 400 si 600 milioane euro, conform calculelor ZF, cel mai important business fiind cel din auto, urmat de imobiliare, cel aviatic si cel financiar. (Mediafax)

Comentarii