Macazul Basescu

sâmbătă, 11 decembrie 1999, 00:00
3 MIN
 Macazul Basescu

Curtea Suprema de Justitie a suspendat ieri greva muncitorilor feroviari, pentru 45 de zile, punind astfel capat unui conflict a carui amploare ameninta deja cu paralizarea economiei nationale. Daca protestele ceferistilor nu sint o noutate in Romania, aceasta ultima greva a adus cu sine o premiera pentru tara noastra: Guvernul nu a cedat nici un pas. Ba mai mult, se pare ca vor exista, tot in premiera, si muncitori care vor fi condamnati pentru modul ilegal in care au inteles sa protesteze.
Postura in care se afla ministrul Transporturilor, Traian Basescu, la inceputul protestului era extrem de ingrata. Multi au spus atunci, pe buna dreptate, ca de modul in care va gestiona acest conflict depinde si faima sa de politician abil si de ministru reformist, pe care si-a construit-o in ultimii trei ani. Acum, dupa ce trenurile circula iarasi normal, credem ca modul in care a actionat Basescu a demonstrat ca poseda ambele calitati.
Cea mai mare parte a opiniei publice pare sa fi fost convinsa ca Basescu n-a acceptat nici o majorare a salariilor ceferistilor, peste acel 20 la suta convenit inca dinainte de greva, pentru ca, si daca ar fi vrut, n-ar fi avut de unde sa ia banii necesari. Lucrurile nu stau deloc asa. Atit guvernele anterioare cit si cel actual au demonstrat cu prisosinta pina acum ca pot scoate bani chiar si dintr-un sac gol. Evident, fie bani virtuali, inflationisti, prin marirea deficitelor bugetare, fie bani adevarati, prin deturnarea acestora de la gura altor salariati mai docili decit cei care sparg geamurile prefecturilor sau blocheaza soselele ori calea ferata.
De altfel, in cazul recentei greve a ceferistilor, chiar Basescu recunostea ca ar fi existat bani suplimentari pentru calea ferata. Insa a preferat sa nu blocheze banii pe care ii datoreaza SNCFR, Ministerul Invatamintului sau cel al Muncii pentru subventionarea reducerilor de transport pe calea ferata a elevilor sau pensionarilor, in caz contrar aceste ministere putind intra in incapacitate de plata a salariilor profesorilor sau a pensiilor.
Iata, am putea spune, in sfirsit in Guvern exista un ministru care nu se gindeste la voturi. Calculul politic al lui Traian Basescu pare sa fi fost insa cu totul altul. Fireste, el chiar a repetat in ultimele zile ca este om politic si i-ar prinde bine sa poata da bani, mai ales ca urmeaza alegerile. Totusi, n-a facut-o, pozind intr-un ministru care uita ca este si om politic si ca reprezinta, culmea, un partid aflat in cadere accentuata in sondaje. Intr-adevar, Basescu a pierdut, probabil, puncte electorale importante in rindul angajatilor din calea ferata. E vorba de circa o suta de mii, plus potentialul vot al membrilor familiilor acestora. Un numar de voturi care ar fi prins extrem de bine PD.
Modul in care ministrul Transporturilor a transat greva ceferistilor a batut insa, electoral vorbind, in cu totul alta parte. In majoritatea cazurilor anterioare in care au fost conflicte de munca, fiecare ministru a incercat sa negocieze in asa fel incit sa culeaga voturi din domeniul sau. Traian Basescu sparge regula: el nu vrea voturile ceferistilor, desi este ministrul lor, ci vrea mai multe, chiar daca din alta parte. Decizia sa cu avioanele care sa transporte calatori la pret de CFR confirma din plin ipoteza. Simtind din timp ca opinia publica va balansa impotriva ceferistilor, Basescu a vrut sa arate ca se gindeste mai mult la oamenii care tremura de frig prin gari decit la ceferisti si a dat lovitura. Prin modul in care a gestionat greva ceferistilor, deopotriva dur si fair-play, Traian Basescu a dat un bun exemplu pentru intreaga clasa politica romaneasca: acela ca se pot scoate voturi si prin gesturi de forta impotriva unor revendicari populiste. (Claudiu RAUS)

Comentarii