Realizatorii subiectelor au gresit la fel ca personajul ironizat de Caragiale

Subtitlu

vineri, 08 mai 2009, 07:51
5 MIN
 Realizatorii subiectelor au gresit la fel ca personajul ironizat de Caragiale

Ironie la tezele cu subiect unic din acest an de la clasa a opta. Textul la prima vedere din Caragiale in care intentionat personajele purtau nume asemanatoare, Nita Ghitescu si Ghita Nitescu, a produs confuzie si printre cei care au realizat subiectele, incit chiar in varianta de concurs cele doua nume au fost inversate, povestea celor doua personaje devenind astfel incoerenta si de nedescifrat pentru elevi. "Am inteles ca textul a fost preluat dintr-un manual in care era prezenta o alta varianta decit cea din opera originala. Este o greseala regretabila, insa profesorii corectori cunosc aceasta situatie, si nu ii vor dezavantaja pe elevi", a declarat seful Inspectoratului Scolar Judetean, Seryl Talpalaru.  

Elevii au iesit de la teze descumpaniti. "Subiectul doi a fost super usor. Am avut de facut o caracterizare a unui personaj din romanele studiate. Cu toate acestea, se compenseaza cu primul subiect. Nu stiu citi dintre noi am inteles textul. Am avut la inceput senzatia ca nu este corect, ca are greseli. Nu a intrebat nimeni nimic, si de aceea nici eu nu am cerut lamuriri. Oricum cred ca si colegii mei au fost la fel de uimiti de text", a declarat Diana, eleva in clasa a opta la Liceul "Vasile Alecsandri". In cele din urma, textul s-a dovedit a fi intr-adevar gresit. "Eroarea care a aparut in textul la prima vedere nu este de natura sa compromita o evaluare. Punctele pe care elevii le-ar putea pierde sint foarte putine. Pe de alta parte, profesorii corectori sint cadre didactice cu multa experienta, carora li s-a comunicat acest aspect si care vor realiza o corectura realista, astfel incit sa nu ii dezavantajeze pe elevi", a asigurat Sabina Manea, purtatorul de cuvint al Inspectoratului Scolar Judetean. Centrul National pentru Curriculum si Evaluare din Invatamintul Preuniversitar (CNCEIP) responsabil pentru conceperea subiectelor a realizat de asmenea o serie de lamuriri prin care minimalizeaza eroarea din subiect precizind ca scopul textului a fost acela „de a verifica exprimarea unei opinii proprii cu privire la semnificatiile fragmentului dat la prima vedere sau la mesajul identificat in acesta". De asemenea, reprezentantii CNCEIP au incercat sa clarifice faptul ca „se puncteaza exprimarea oricarei opinii motivate, prin raportare la textul dat, asa cum a fost perceput de fiecare elev in parte" si ca „fragmentul utilizat ca suport, in forma in care a fost comunicat elevilor, nu a afectat rezolvarea cerintelor, iar elevii nu vor fi depunctati pentru opiniile motivate pe care si le-au exprimat in lucrarea pe care au elaborat-o", se arata intr-un comunicat de presa al Ministerului Educatiei.

"Sa de Domnu’ asa sa fie si la anul"

Pe de alta parte, elevii de clasa a saptea au iesit foarte optimisti de la teze. "Sa de Domnu’ asa sa fie si la anul. Subiectele au fost mai usoare decit ma asteptam", a declarat Iulia, eleva in clasa a saptea la acelasi liceu. Pe de alta parte, inspectorii spun ca subiectele au avut un grad mediu de dificultate, dar ca punctele cele mai grele au fost intr-adevar cele de argumentare a unei opinii pe baza textului la prima vedere. "Consideram ca nici unul dintre itemii propusi nu ar trebui sa-i surprinda pe elevi, subiectele fiind concepute potrivit programei. Probleme pot, eventual, sa intimpine elevii la recunoasterea propozitiei subiective, ca si la intelegerea fragmentelor de text-suport de la partea I. Dincolo de faptul ca apartin unui autor clasic – Caragiale, la clasa a opta, sau abordeaza tema scolii (Cismigiu & Comp.), la clasa a saptea, scoase din contextul operei literare si prin aspectul lor dialogat, fragmentele solicita un grad sporit de atentie la lectura din partea elevilor, mai ales ca la ambele clase elevii trebuie sa-si exprime opinia in legatura cu personajul, respectiv cu mesajul textului" a declarat Petru Apachitei, inspector de specialitate in cadrul ISJ Iasi.

"Pina la urma, am avut doua zile in plus de recapitulare"

Cit despre protestele profesorilor, elevii spun ca nu s-au simtit neaparat deranjati de aminarea cu doua zile a tezelor, dar "starea a fost ciudata. Pentru ca nu stiam ce sa facem sa invatam sau sa nu mai invatam. Pina la urma, am avut doua zile in plus de recapitulare", este de parere o alta Diana, eleva de clasa a saptea, tot la Liceul "Vasile Alecsandri". De furca au avut insa unele conduceri de scoli acolo unde directorii au fost nevoiti sa convinga cadrele didactice sa ramina la supraveghere. "Nu suntem aproape deloc platiti. Pentru ce atita bataie de cap. Uneori este mai greu decit la corectura, responsabilitatea este foarte mare. Repeti elevilor cum sa scrie si ce sa scrie pe antet, de exemplu, sau in casuta de identificare, si pina la urma, cind mergi printre banci, observi ca macar unul, doi elevi au inteles «gresit»", a declarat o profesoara care ar fi preferat sa isi tina orele si care nu s-a lasat induplecata sa participe la supravegherea de la tezele cu subiect unic. La tezele din semestrul trecut, membrii comisiilor din centrele de testare cu cel putin trei clase au primit cite 80 de lei, in timp ce asistentii, cite 40 de lei. Profesorii evaluatori au fost remunerati pentru fiecare lucrare corectata cu cite 3,25 lei, in timp ce in cadrul comisiilor judetene membrii si presedintele nu au primit deloc bani. Doar informaticienii comisiei judetene au fost recompensati cu 125 lei pentru munca lor.

La tezele de ieri a fost eliminat un elev din clasa a opta, prins in timp ce incerca sa copieze. "Elevul provine de la Liceul "Dimitrie Cantemir" si va primi pentru teza de la limba romana nota 1. El nu va mai putea sustine aceasta teza in sesiunea speciala", a precizat Sabina Manea, purtatorul de cuvint al Inspectoratului Scolar Judetean. La clasa a opta au fost inscrisi 8.913 de elevi, dintre care 95,66% au fost prezenti. 386 de elevi nu s-au prezentat la teza. La clasa a saptea nu a fost nici un elev eliminat, ci doar 450 de elevi care au absentat, ceea ce face ca procentul de prezenta sa fie de 95.05%, din cei 9.091 de elevi inscrisi. Urmatoarea teza este programata pe 13 mai, la matematica.

Comentarii