Avioanele militare nu sint vinovate de incidentul de la Sofert

marți, 24 iulie 2001, 23:00
2 MIN
 Avioanele militare nu sint vinovate de incidentul de la Sofert

Statul Major al Fortelor Aeriene (SMFA) a finalizat ancheta privind deteriorarea rezervorului de amoniac lichid de pe platforma combinatului Sofert, produsa pe 10 iulie, si a concluzionat ca aceasta nu a fost cauzata de zborul aeronavelor unitatii militare UM 02015 Bacau. Potrivit unui comunicat al Biroului de presa al MApN, in urma anchetei efectuate de comisia SMFA s-a stabilit ca avioanele nu au nici o vina pentru deteriorarea rezervorului, fapt sustinut de "inregistrarile extrem de precise" ale sistemelor de control al zborului, aflate la bordul aeronavelor militare MIG 21 Lancer si de datele furnizate de sistemul de dirijare a aeronavelor aflate la sol.
Ministerul Apararii Nationale mai precizeaza ca, in urma analizarii tuturor acestor date, "a rezultat ca zborurile s-au executat la o inaltime minima de 1.000 m, cu viteze cuprinse intre 500 si 700 km/ora si la distante de peste 2,8 kilometri de rezervorul combinatului Sofert". MApN respinge varianta intrarii in rezonanta a aparatelor sale cu rezervorul si sustine ca "regimul vibratoriu indus de zborurile de pe aerodrom, avind ca surse de oscilatie motoarele avioanelor, nu poate constitui cauza deteriorarii rezervorului, deoarece aeronavele sint surse de vibratii ce depasesc domeniul de frecventa audio (125-8000 Hz), iar distantele traiectoriilor aeronavelor fata de rezervor, cuprinse intre 2,8 si 7 km, sint suficiente pentru amortizarea oscilatiilor sonore. In concluzie, comisia de investigare a Statului Major al Fortelor Aeriene apreciaza ca intre deteriorarea izolatiei termice a rezervorului de amoniac apartinind societatii Sofert SA si zborurile aeronavelor militare nu exista nici o legatura.
Reamintim ca, la 10 iulie a.c., izolatia termica a rezervorului de amoniac ce apartine combinatului Sofert a fost distrusa in proportie de 80%, din cauze ce inca nu sint elucidate. Incidentul, unic in industria chimiei romaneasti, a produs pagube estimate la 120 de miliarde de lei, iar conducerea a anuntat ca este nevoita sa trimita in concedii fara plata sau somaj tehnic o parte dintre cei 1.500 de muncitori. Conducerea combinatului a apelat la Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului pentru a stabili comisiile de specialisti cele mai competente care sa analizeze cauzele incidentului. Prima comisie a fost din partea Iprochim, care urmeaza sa faca o expertiza ce presupune reluarea partii de proiectare, expertiza care va costa 60.000 de dolari. "Ieri – luni, n.r. – au sosit la noi si reprezentanti ai INCERC Iasi, care vor efectua de asemenea o expertiza, pentru care urmeaza sa evaluam costurile si care va necesita destul timp pina la o concluzie. Expertiza va lua in calcul inclusiv faptul ca in zona nu s-a aflat nici un avion, astfel ca sa vedem exact de ce a cazut izolatia si sa luam masurile necesare pentru ca asa ceva sa nu se mai intimple. Vom vedea si in ce masura datele acestor specialisti, care sint profesori universitari cu foarte inalta pregatire, pot fi corelate cu datele din ancheta Parchetului Militar", ne-a declarat directorul Cirnu. Cert este ca, pina in acest moment, cauzele producerii incidentului nu sint cunoscute, iar pina la aflarea lor va mai trece citva timp. (O.P.)

Comentarii