Incepe era MIG 29

miercuri, 01 august 2001, 23:00
3 MIN
 Incepe era MIG 29

Statul Major al Fortelor Aeriene a anuntat ca, dupa incheierea incheierea etapei de modernizare a avioanelor MIG 21 Lancer la Aerostar Bacau, se va trece la modernizarea aparatelor MIG 29. Statul Major crede ca pina la finele acestui an ar putea fi modernizate trei avioane MIG 29, doua cu dubla comanda si unul cu simpla comanda, cel mai probabil in colaborare cu firma DASA din Germania, care a modernizat aparatele MIG 29 din fosta Germanie Democrata.
O solutie pentru modernizarea rapida a avioanelor MIG 29 ar fi vinzarea unui numar de aparate, iar banii obtinuti sa fie utilizati pentru cele ramase, la care trebuie imbunatatite sistemuele de navigatie, aterizare si comunicatie.
Programul de modernizare al aparatelor de lupta din dotarea MApN a inceput inca in 1991, cu avioanele MIG 21, care atunci se aflau in serviciu de 15 ani si erau in numar de peste 400. Tot la vremea aceea, MIG 29 se afla in dotarea Fortelor Aeriene Romane de numai doi ani si existau 20 de aparate. In prezent mai exista 18 avioane, dintre care unul, apartinind Bazei Aeriene de la Mihail Kogalniceanu – Constanta, a fost deja modernizat la Aerostar Bacau. Primul zbor al acestui aparat, denumit MIG 29 Sniper, a avut loc in luna mai a anului trecut tot la Bacau si a fost incununat de succes. Specialistii bacauani au montat pe acest aparat sisteme de navigatie si comunicatie ultramoderne, comparabile cu cele mai avansate tehnici similare folosite de amatele membre NATO. Sint astfel de remarcat calculatorul modular multirol, sistemul de afisare Head Up Display – un afisaj complex fixat in cimpul vizual al pilotului, comenzile HOTAS, care centralizeaza in mansa si in maneta de gaze toate comenile folosite in timpul misiunii, sau sistemele de afisaj color cu cristale lichide. Din vechile echipamente ale MIG 29 au fost pastrate radiolocatorul, sistemul de detectie in infrarosu, pilotul automat si sistemul de navigatie, la care insa au fost adaugate si tehnici de pe MIG 21 Lancer – modernizat tot la Bacau – printre care receptorul avertizor de radiolocatie, sistemele de comunicatie si identificare, precum si sistemul video de bord. La realizarea primului avionului Sniper, specialistii de la Aerostar au colaborat cu cei de la Daimler Chrysler AG din Germania (DASA) si, de asemenea, cu un partener mai vechi, Elbit Systems din Israel. Modernizarea aparatului MIG 29 Sniper s-a facut cu fonduri ale intreprinderii Aerostar si ale DASA. Primul aparat a fost realizat doar in scop demonstrativ, umind sa fie contractate inclusiv comenzi pe piata externa, cel mai vehiculat fiind numele Indiei.
De mentionat ca doua aparate MIG 21 Lancer modernizate la Bacau trebuiau sa participe la un miting aviatic in Marea Britanie, la finele lunii trecute, insa s-a renuntat la plecare din cauza incidentelor recente in care au fost implicate aparate militare la Bacau si la Fetesti. De asemenea, Statul Major al Fortelor Aeriene va solicita societatii "Aerostar" un alt avion in locul celui care s-a prabusit recent la Zemes si care se afla in program de modernizare la Bacau. Programul de modernizare a avionului MIG 21 Lancer continua totusi, iar in prezent inca se desfasoara masuratori si evaluari pentru a fi stabilite cauzele prabusirii aparatului. (O.P.)

Comentarii