O armata de specialisti investigheaza cazul Sofert

marți, 31 iulie 2001, 23:00
3 MIN
 O armata de specialisti investigheaza cazul Sofert

Directorul general al Sofert SA Bacau, Cornel Cirnu, a declarat ieri ca isi mentine parerea conform careia avioanele militare de la UM 02015 Bacau sint vinovate de distrugerea izolatiei de la tancul de amoniac, iar probele cele mai clare in acest sens sint pina acum declaratiile martorilor oculari. Rezervorul de amoniac a facut si va face in continuare obiectul de studiu a nenumarati specialisti din tara, veniti sa determine cu exactitate cauzele care au dus la producerea incidentului. Se doreste astfel ca la nici un combinat chimic sa nu mai aiba loc un incident asemanator, considerat unic pina si in industria chimica mondiala.
In urma evenimentului, Sofert Bacau a intreprins o serie de demersuri care au debutat cu actiunea juridica prin intermediul Parchetului Militar Bacau. A urmat apoi intilnirea specialistilor din cadrul tuturor unitatilor din tara care detin rezervoare asemanatoare – "Azomures" Tirgu Mures, "Amonil" Slobozia, "Turnu" Turnu Magurele, "Doljchim" Craiova, "Nitramonia" Fagaras si "Sofert" Bacau – precum si de la "Azochim" Piatra Neamt si Asociatia Producatorilor de Ingrasaminte din Romania, "Nitrofosfor" Bucuresti. La nici una dintre aceste unitati nu a fost semnalat vreun accident de asemenea amploare, ci doar mici deteriorari ale izolatiilor in urma unor furtuni locale.
O prima expertiza tehnica a fost angajata cu specialisti din cadrul din cadrul INCERC si a Institutului de Geodinamica Bucuresti, urmind ca si proiectantul – IPROCHIM Bucuresti, Filiala Sibiu – sa elaboreze un set de instructiuni suplimentare de control in eventualitatea in care incidentul a provocat defecte care nu pot fi depistate cu tehnologia existenta. De asemenea, a fost solicitat si "General Proiect" Bacau pentru efectuarea expertizei verticalitatii rezervorului in vederea constatarii eventualelor abateri determinate de incident. O alta solicitare a fost trimisa la INCERC – filiala Iasi si Universitatii Tehnice Iasi, pentru intocmirea studiilor si rapoartelor de expertiza privind cauzele distrugerii izolatiei termice. A mai fost desemnat si un expert in constructii civile si industriale din partea Tribunalului Bacau, agreat de catre Parchetul Militar.
Toate aceste studii si expertize vor dura cel putin 30 de zile, iar costul lor a fost estimat la 50.000 EURO. Pentru efectuarea expertizelor este necesara intocmirea in prealabil a unor contracte, care ar urma sa fie intocmite pina in jurul datei de 5 august, astfel ca o concluzie este de asteptat spre mijlocul lunii septembrie.
Sofert va incepe zilele acestea refacerea izolatiei, iar primul pas va fi degajarea zonei de resturile prabusite. Documentatia de executie a fost comandata la IPROCHIM si "STIZO Proiect", iar termenul final pentru intocmire este 15 septembrie, cu predari partiale si in acest interval de timp. Costul lucrarilor de proiectare a fost estimat la rindul sau la 70.000 EURO. Schela pe care vor lucra muncitorii este o alta problema care necesita fonduri importante, dat fiind ca pentru realizarea ei, propusa pentru 20 septembrie, sint necesari 10 kilometri de teava. In plus, toate materialele pentru izolatie trebuie procurate din import, iar comanda se va face dupa 20 august. Refacerea completa a izolatiei ar putea fi terminata pina la finele anului, iar toate lucrarile vor costa peste trei milioane de dolari.
Intre timp, combinatul va putea functiona doar cu fabrica de ingrasaminte complexe, programata a fi pornita in jurul datei de 20 august. Instalatiile de amoniac si uree vor ramine oprite pina la refacerea tancului, ceea ce determina conducerea Sofert sa-i trimita in concedii fara plata de cite o luna pe toti cei aproape 1.500 de angajati, prin rotatie, in functie de specificul locului de munca al fiecaruia.
De mentionat ca revizia tancului, inceputa la 1 iulie si programata initial sa dureze o luna si jumatate, se desfasoara in continuare, cu ajutorul metodelor nedistructive. Masuratorile efectuate pina acum nu au aratat ca invelisul de otel al rezervorului ar fi suferit in vreun fel de pe urma exploatarii sau a incidentului din 10 iulie. (O.P.)

Comentarii