Balada miliardelor pe eternul santier de la Gara

Subtitlu

luni, 06 octombrie 2008, 23:47
3 MIN
 Balada miliardelor pe eternul santier de la Gara

Gara Iasi, unul dintre cele mai vechi santiere din Iasi risca sa ramina asa inca multa vreme. Desi peste doua zile se va face receptia la parterul de la corpul central si peron, mai ramin inca multe lucrari de executat. Colac peste pupaza, pe fatadele abia renovate au aparut deja crapaturi.

Nimeni din conducerea Regionalei Iasi nu se incumeta sa dea un nou termen de finalizare a lucrarilor, dupa ce vechile termene au fost depasite unul dupa altul. Problemele tin de finantarea care trebuie sa vina de la Bucuresti, dupa sutele de miliarde de lei vechi cheltuite pina acum.

Se discuta doar de receptii partiale

Fatada noua a Garii lasa impresia ca santierul este aproape de a fi inchis. Realitatea este insa alta si se rezuma in cifre la citeva zeci de miliarde de lei vechi, bani ce trebuie cheltuiti pina la darea in folosinta a Garii.

Conducerea Regionalei CFR Iasi a anuntat ca joi se va face o receptie partiala a lucrarilor. Este vorba mai exact despre parterul corpului central si a peronului. "Vom face receptia pentru a vedea ce s-a facut si ce mai ramine de facut. Probabil ca vor mai fi citeva zile pentru definitivare. Speram ca pe data de 15 octombrie sa putem face si inaugurarea la aceste lucrari", a declarat Cristian Ghibu, directorul Regionalei CFR Infrastructura Iasi.

Practic, vor fi facute doua receptii, una finala la parterul cladirii si una partiala la peron. Receptia se va face mult mai tirziu decit trebuia planificat initial. Astfel, lucrarile de la parterul garii au fost executate de firma Diekat si trebuiau terminate inca din luna septembrie a acestui an. Valoarea lucrarilor se ridica la 3,5 milioane lei.

"Vom vedea daca vor fi aplicate sau nu penalitati. Nu tine de noi, pentru ca am fost doar beneficiari, contractul fiind incheiat la Bucuresti. Fiind cladire istorica, au mai aparut probleme. In plus, nici sumele de bani nu au fost platite la timp", a explicat Ghibu.

Inca un rind de lucrari suplimentare

In ce priveste restul lucrarilor de la gara, executate de firma AS Construct, acestea ar fi trebuit finalizate pina in luna iulie a acestui an. In continuare mai este de lucrat in interiorul garii. Reprezentantii AS Construct au specificat ca nu s-a lucrat din lipsa fondurilor. In plus, Nicoleta Netedu, directorul adjunct al firmei de constructii, a afirmat ca vor mai trebui platite lucrari suplimentare.

"Nota de comanda suplimentara se ridica la 600.000 lei si reprezinta lucrari la fatada, copertina, iluminat, care nu erau prinse in contractul initial. In plus, mai sint de achitat facturi vechi de inca aproximativ 350.000 lei", a mentionat Netedu.

Pe linga acesti bani, pentru restul de lucrari, adica cele din corpul central si corpul B, mai este nevoie de aproximativ 3,8 milioane lei. In timp ce conducerea CFR sustine ca, daca ar fi bani, lucrarile ar urma sa fie finalizate pina la sfirsitul acestui an, reprezentantii AS Construct infirma acest lucru. "Au fost finalizate lucrarile de consolidare si au mai ramas cele de interior. Daca mi se dadeau banii la 1 iunie, ne angajam sa terminam pina la sfirsitul anului", a adaugat Netedu.

Conform datelor prezentate de CFR, AS Construct a incasat pina acum 4,3 milioane lei pentru lucrarile executate. In plus, finalizarea tuturor lucrarilor ar presupune si modernizarea pietei din fata Garii. "Ar mai fi nevoie de inca 900.000-1.000.000 lei pentru asfaltare, borduri, modificarea insulelor astfel incit sa se poata circula mai bine", a specificat Eduard Spita, consilierul directorului Ghibu.

Lucrarile la Gara Iasi au inceput dupa cutremurul din 1977 si au fost reluate dupa 1990. In 1998 s-a decis consolidarea parterului si a fundatiei. In 2004, lucrarile au fost intrerupte timp de aproximativ un an si jumatate dupa ce s-a hotarit realizarea unui nou proiect pentru restul de lucrari si reprogramarea fondurilor necesare. In 2007 a fost finalizata consolidarea si s-a trecut la modernizarea exteriorului si interiorului cladirii.

Desi lucrarile trebuiau terminate de la sfirsitul lunii martie 2007, termenele au fost devansate pe rind. In 2005, se estima ca in perioada 1996-1999 s-au cheltuit circa 43 miliarde lei vechi, la valoarea de atunci, iar in intervalul 1999-2003, alte 80 miliarde lei.

Comentarii