La teatru a fost coborita disciplina din pod

luni, 04 iunie 2001, 23:00
3 MIN
 La teatru a fost coborita disciplina din pod

Consilierii locali au aprobat in ultima sedinta un nou regulament de organizare si functionare al teatrului "Mihai Eminescu" care transforma personalul boem prin definitie al institutiei intr-unul din cele mai disciplinate din Botosani. Normativul intern are zece capitole si 34 de articole, nimeni din personalul teatrului, de la directorul general si pina la garderobier, nefiind omis de regulament.
Dupa ce la prevederile generale teatrul este vazut ca "o institutie profesionista cu personalitate juridica" si imediat ca "o institutie publica al carei obiectiv principal de activitate consta in realizarea si prezentare de spectacole" (dezacordurile nu ne apartin – n.r.), sint trasate atributiile si competentele conducerii. Astfel, in afara de coordonarea procesului de elaborare a spectacolelor, directorul adjunct se va ocupa si de "functionarea corecta a sectorului de paza" si de activitatea PSI. Teatrul are si un consiliu de administratie in cadrul caruia directorul general are drept de "veto" si un consiliu artistic cu caracter consultativ. La articolele 17 – 20 sint oarecum definiti regizorul artistic, scenograful si consilierul artistic, una dintre misiunile ultimului fiind sa isi exprime "punctul de vedere critic asupra spectacolului in vederea prezentarii la public".
De cele mai multe indatoriri au insa parte actorii. Definit "coautor al spectacolului, dind expresie, prin realizarea rolurilor incredintate, viziunii regizorale", actorul "prin individualitatea creatoare contribuie la reusita generala a spectacolului, ca opera colectiva". Totodata, actorii nu mai au voie sa se prezinte la serviciu "intr-o forma psihica sau fizica necorepunzatoare creatiei", regulamentul stabilind exact si intervalul de timp la care persoanele care dau viata personajelor trebuie sa se prezinte la sediul institutiei. Astfel, prezenta la repetitii este necesar sa fie facuta cu jumatate de ora inainte de inceperea acesteia, in timp ce pentru repetitii generale, vizionari, avanpremiere, premiere si reprezentatii curente s-au stabilit urmatoarele: o ora inainte de debutul spectacolului pentru artistii care evolueaza in actul intii si 20 minute inainte de inceperea piesei pentru cei care joaca in actul doi. Seful serviciului tehnic de scena (regizorul de culise) are la rindul sau o sumedenie de atributii: vegheaza la pastrarea conceptiei regizorale omologata la vizionare, semnaleaza in scris eventuale abateri, tine evidenta prestatiilor personalului artistic si tehnic de scena, consemneaza prezenta actorilor si personalului tehnic de scena la repetitii.
Institutia in sine are la rindul sau trasate unele misiuni, una dintre acestea fiind: "valorificarea judicioasa a potentialului fiecarui salariat potrivit talentului, pregatirii si capacitatii sale, respectarea timpului legal de odihna si a celorlalte prevederi de protectie sociala".
Regulamentul a fost creat de directorul teatrului, Ioan Bordeianu, care afirma ca multe dintre lucrurile prevazute de normativ existau deja sub forma unor reguli nescrise dar care au necesitat sa devina scrise din cauza comportamentului unor salariati. "Cind se vorbeste de disciplina, se vorbeste in primul rind de disciplina de creatie, nu de una militareasca. Majoritatea actorilor vor sa fie siguri de partenerii lor si de aceea ei trebui sa fie prezenti la teatru cu o anumita perioada de timp inainte de spectacol pentru juca cu succes rolurile. Si pina acum a existat un regulament care insa era un fel de regulament fara reguli", explica directorul teatrului, Ioan Bordeianu. Atributiile si competentele prevazute in regulament sint detaliate in fisele posturilor. (Sergiu BALASCAU)

Comentarii