SANAB – puscaria navelor fantoma

luni, 06 august 2001, 23:00
8 MIN
 SANAB – puscaria navelor fantoma

Doua pescadoare ale CRPO Tulcea sint sechestrate de opt luni, in SANAB. santierul brailean a "arestat" navele, in contul unei datorii de peste 12 miliarde lei, ale CRPO Tulcea. o a treia firma, "Scapa Flow", cu capital britanic, se chinuie sa ia vapoarele din SANAB, in baza unui contract incheiat cu tulcenii. paradoxal, actualul director al SANAB sustine ca a aflat despre acest litigiu din presa si ca nu poate face declaratii in acest sens n
Cine spune ca operatiunile de jecmanire a flotei maritime romanesti s-au incheiat de mult, ori este prost, ori este cetatean strain. Au mai ramas suficiente nave, dosite de ani de zile prin danele porturilor dunarene, care, in timp, au devenit ambarcatiuni fantoma, intrucit nici zeul Neptun nu mai stie cine sint adevaratii proprietari. Odata intrate in caruselul ametitor al litigiilor judiciare, vapoarele cu pricina, ale caror acte au luat drumul instantelor de judecata, au inceput sa rugineasca incet, dar sigur, cu tot cu echipaje, in asteptarea eventualilor hoti.
Doua asemenea nave, aparent fara stapin, in fapt ditamai supertrawlere, folosite odinioara la pescuitul pe scara industriala, zac legate la cheu, in incinta Santierului Naval Braila.
Cum au ajuns aceste pescadoare sa capete statut de "conserva"? Simplu. Au nimerit la intersectia intereselor a trei firme, fiecare dintre ele disputindu-si dreptul de a dispune de navele cu pricina. Astfel, batalia pentru pescadoarele "Oltet" si "Magura" a ajuns in transeele justitiei. La mijloc, este vorba de o uriasa datorie – circa 12 miliarde lei – pe care SANAB nu reuseste sa o incaseze de la CRPO Tulcea si un asa-zis drept de exploatare a navelor, pe care, chipurile, il are firma engleza "Scapa Flow International Maritime Ltd". Contracte neclare, hotariri judecatoresti care se bat cap in cap si guri zavorite, iata doar citeva aspecte care fac sa planeze serioase doze de suspiciune asupra acestei afaceri.
Un deceniu de reparatii moaca, pedepsit cu sechestru
Pe supertrawler-ul "Oltet", ancorat in incinta "Sanab", se afla 17 marinari ce au o intirziere legata de drepturile salariale, de aproximativ doua luni, matelotii riscind sa moara de foame. Incercind sa aflam cine se face vinovat de condamnarea la inanitie a echipajului de pe "Oltet", am dat peste o increngatura greu de strapuns.
Navele "Magura" si "Oltet" sint, de altfel, de mai bine de jumatate de an, marul discordiei in disputa dintre "Sanab" Braila, firma galateana cu capital britanic, "Scapa Flow International Maritime Ltd", si "Compania Romana de Pescuit Oceanic" Tulcea (CRPO). Inca din 1991, cele doua nave au fost andocate la SANAB, pentru reparatii. Dar, pentru ca firma tulceana nu si-a platit datoriile catre santierul naval brailean, acesta a dispus sechestrarea navelor, pina la achitarea completa a datoriei.
Pe de alta parte, aceleasi nave reprezinta obiectul unui contract de bare-boat intre firma tulceana si "Scapa Flow International Maritime Ltd". Conform contractului, "Scapa" ar avea obligatia de a plati marinarii imbarcati, de a repara navele si posibilitatea de a le exploata. In momentul in care cele doua vase ar intra in productie, "Scapa" ar trebui sa plateasca firmei tulcene cite o mie de dolari pe luna, pentru fiecare nava. Lucrurile par simple, insa incilceala legislativa si situatia tulbure a companiei tulcene fac problemele de nesolutionat.
"Scapa Flow" a incercat, in noaptea de 12 ianuarie 2001, sa scoata din santier cele doua nave, bazindu-se pe ordonanta presedintiala nr. 124, din 9 ianuarie a.c., a Tribunalului Braila, prin care se dispunea ca "Sanab" sa permita reprezentantilor "Scapa" accesul la bord si libera navigatie a navelor. Aceasta decizie a instantei a fost pronuntata cel putin bizar, tinind cont de faptul ca CRPO Tulcea, proprietara vaselor, se afla inca din 1997 sub incidenta Legii 64, statutul firmei plutind in deriva, intre lichidare si faliment. Sesizind alimentarea cu apa a supertrawler-ului "Oltet", conducerea de atunci a "SANAB" a alertat Inspectoratul Judetean al Garzii de Coasta, care a oprit operatiunea. Operatiunile de scoatere in larg a pescadoarelor din incinta "SANAB", demarate de "Scapa Flow" pe baza unei hotariri emise de un tribunal civil, au trezit serioase doze de suspiciune, din urmatorul motiv: litigiul nu fusese arbitrat de Curtea de Justitie Maritima si Fluviala Galati, institutie abilitata sa transeze astfel de conflicte si care nu a fost consultata in acest sens, dupa cum am aflat de la surse autorizate din cadrul Politiei de Frontiera. Asadar, "Oltet" si "Magura" au ramas nemiscate in incinta santierului.
Referitor la statutul actual al celor doua pescadoare, Ion Giurgiuveanu, consilierul CRPO Tulcea, ne-a declarat zilele trecute: "Navele respective suporta acum doar lucrari de intretinere, deoarece reparatiile generale nu pot incepe. Firma «SCAPA», care are drept de exploatare asupra celor doua vapoare, se chinuie sa obtina actele de pavilion. Actele de pavilion se afla, insa, in posesia actualului judecator sindic, care, din punctul nostru de vedere, a tergiversat solutionarea dosarului referitor la restructurarea CRPO Tulcea."
Daca dosarul companiei tulcene se afla, la inceputul acestui an, la Tribunalul din Galati, ei bine, in urma cu aproape o luna, a fost mutat la Tribunalul Buzau, care va numi abia dupa 1 septembrie un alt judecator sindic. Pina atunci, insa, va avea loc, dupa cum ne-a spus Ion Giurgiuveanu, "o intilnire cu creditorii, cam pe 16 august, data la care se va decide daca CRPO va intra in reorganizare, in procedura de faliment sau in alta forma prevazuta de Legea 64."
Sursa citata a mai declarat ca, in dorinta de a exploata cit mai repede cu putinta supertrawlerele sechestrate in "SANAB", firma britanica "SCAPA FLOW" a recurs la o metoda care ne duce cu gindul la un soi de santaj mascat. "«SCAPA» are, acum, o intirziere a platilor salariale si cred ca asta se datoreaza unei idei copilaresti, de a ne forta mina, in dorinta de a intra in posesia actelor de pavilion. Acum citeva zile, salariile marinarilor au fost platite de catre CRPO, desi banii trebuiau sa vina de la «Scapa». Speram ca acestia sa ne deconteze cheltuielile", ne-a mai declarat Ion Giurgiuveanu. Problemele salariale ale marinarilor de pe "Oltet" ne-au fost confirmate si de Florin Adetu, fostul director al CRPO Tulcea, care ne-a spus: "Se pare ca firma britanica are ceva probleme si nu a platit, de doua luni, drepturile salariale ale celor 17 oameni din personalul navigant." Una peste alta, in litigiul de 12 miliarde lei, in care sint implicate "SANAB", "Scapa" si "CRPO", ponoasele sint trase de niste simpli marinari, carora le-au ghiorait matele vreme de 60 de zile, la umbra unui conflict care nu le apartine.
Uite directorul, nu e directorul
Ca argument al situatiei tulburi de la CRPO Tulcea, sta si faptul ca directorii companiei se schimba la fiecare doua zile, in urma unor procese ce par fara sfirsit. "Pe 31 iulie, am fost reinstalat in functie, conform unei hotariri a Tribunalului Tulcea, iar peste doua zile, administratorul Aurelian Cruceanu, printr-un artificiu juridic, l-a pus in locul meu pe Anghel Iordan. Sint de parere ca cei care au in mina destinele flotei incearca sa ma indeparteze, pentru ca eu incerc sa scot adevarul la iveala. Am depus la Tribunalul Buzau un dosar de 80 de pagini, la care am anexat acte doveditoare, legate de furturile de aici. Cu toate acestea, inca nu a demarat nimeni nici o ancheta", ne-a declarat Florin Adetu. "In momentul in care lucrurile vor fi ceva mai clare, va urma o sedinta cu toti creditorii recunoscuti ai CRPO Tulcea, inclusiv SANAB, si se va dispune, probabil, vinzarea a noua nave si a altor echipamente din portul Tulcea. In ceea ce priveste datoriile catre Santierul Naval brailean, pot sa va spun ca dumnealor au pretentii cam mari", ne-a mai spus Florin Adetu.
"SANAB ne solicita zeci de miliarde", ne-a confirmat si Ion Giurgiuveanu. "Acest lucru a pornit de pe vremea cind CRPO Tulcea a avut manageriat grecesc… Grecii au fost cei care au fost de acord ca datoriile sa fie reactualizate in functie de rata inflatiei. Hotarire ilegala… Ca au fost «buni» manageri, sta dovada si faptul ca au ajuns dupa gratii. In plus, incepind cu 1997, data la care CRPO a intrat sub incidenta Legii 64, datoriile catre orice creditor trebuiau inghetate. La vremea aceea, restantele catre SANAB nu stiu daca depaseau un miliard de lei. Nu inteleg pe ce criterii a stabilit SANAB ca noi suntem datori la ei cu zeci de miliarde", a adaugat consilierul companiei tulcene.
Reprezentantii "Scapa" si "Sanab" evita contactul cu jurnalistii
Dupa ce ziarele locale si cele nationale au scris pagini intregi despre afacerile pe care le face "Scapa Flow International Maritime Ltd", reprezentantii firmei cu capital britanic s-au aratat foarte precauti in discutiile cu presa. Contactat telefonic de redactorii cotidianului nostru, Marian Popa, reprezentantul pentru Romania al "Scapa", a refuzat sa dea explicatii in legatura cu anaforul de interese care a inghitit navele "Oltet" si "Magura", motivind ca nu este autorizat sa furnizeze nici un fel de informatii.
Daca reprezentatul firmei britanice s-a dovedit zgircit la vorba, actualul director al "Sanab", Sorin Balcan, ne-a oferit o mostra de naivitate: "Despre acest subiect, nu prea am detalii. Am citit in presa ca avem de recuperat vreo 12 miliarde de la CRPO, insa mai multe informatii inca nu detin. Sint director doar de doua luni… Mai stam de vorba luni." Luni, am reusit sa stam de vorba, dar nu cu directorul, ci cu secretara. Daca asa e normal sa reactioneze cel care sta la timona SANAB, fie si numai de doua luni, il lasam pe cititor sa hotarasca. Normal ar fi fost ca "amiralul" Balcan sa reuseasca, in decurs de citeva zile, sa afle ce-i cu datoria de 12 miliarde lei si cine sint rechinii care vor sa se hraneasca pe spinarea "SANAB".
Ei bine, va intrebati, poate, cine are de cistigat din aceasta ceata economico-judiciara. Din punctul de vedere al fostului director al CRPO, Florin Adetu, si din cel al consilierului companiei tulcene, Ion Giurgiuveanu, numele implicate in "tunurile" de la Tulcea sint foarte mari. Se pare ca interesele au deviat de mult de pe itinerariul pur pecuniar, luind cap-compas sfera politicului, cu vint din pupa. Sa fie, oare, Braila un port numai bun pentru spalarea unor afaceri cu iz de fier vechi sau doar o insula pe care au esuat, fortuit, niste interese aflate sub pavilionul negru, pe care sta imprimat amenintator blazonul piratilor: capul de mort si oasele incrucisate. Vom reveni. (Marian COMAN, Nicu MATEI)

Comentarii