Directoarea Beatrice Rancea taie in carne vie la Opera ieseana si face ordine ca la „Dansez pentru tine”

Subtitlu

sâmbătă, 28 ianuarie 2012, 15:02
6 MIN
 Directoarea Beatrice Rancea taie in carne vie la Opera ieseana si face ordine ca la „Dansez pentru tine”

De la 1 februarie, din Opera ieseana vor pleca 9 angajati. Acestia au fost concediati de actualul manager, dupa ce ministrul Culturii i-a aprobat institutiei o noua organigrama, respectiv un nou Regulament de organizare si functionare. Printre cei care nu vor mai lucra in cadrul Operei se numara directorul adjunct Dan Gadei, maestrul de cor Valeriu Gadei, fratele acestuia, si consultantul artistic Vasilica Stoiciu-Frunza. Dintre angajatii carora li s-a desfacut contractul de munca incepind cu 16 decembrie, singurul care contesta in instanta concedierea este Valeriu Gadei. El le cere judecatorilor de la Tribunalul Iasi sa anuleze deciziile sefilor institutiei in ceea ce priveste demiterea lui, sa ii oblige pe acestia la reintegrarea pe postul detinut anterior, la plata tuturor drepturilor banesti care i se cuvin si la achitarea unor daune morale, al caror cuantum nu l-a precizat inca. Reclamantul a sustinut in cererea adresata instantei de judecata ca destituirea sa a survenit ca urmare a desfiintarii postului de "maestru cor" in noua organigrama. Totusi, Valeriu Gadei a subliniat faptul ca functia sa este denumita din 2007 "dirijor cor". Acesta a mai mentionat ca, de la schimbarea conducerii Operei, activitatea sa a fost restrinsa, fiind considerat "incomod". Primul termen de judecata a fost stabilit pentru 12 septembrie. "In momentul in care se face fisa postului, exista anumite conditii pe care angajatii trebuie sa le indeplineasca, pentru ca sintem o institutie de specific. Valeriu Gadei nu are studii de specialitate, nu are diploma de dirijat cor si, in locul dinsului, daca domnul Dan Gadei nu ar fi fost director, ar fi putut dirija oricine. Daca un baiat sau o fata din cor ar fi avut fratele sau mama director, ar fi putut si ei sa inceapa sa dirijeze, exact cum a facut-o si domnul Valeriu Gadei, care nu a avut alta sustinere decit pe fratele dinsului", a precizat Beatrice Rancea, managerul Operei iesene.

"O formatie de un inalt nivel artistic"

In replica, Valeriu Gadei sustine ca, pe parcursul celor  20 de ani cit a dirijat corul Operei, nu i s-au adus critici, ci dimpotriva laude din partea regizorilor, solistilor si a altor invitati ai institutiei. "Consider ca aceasta concediere este total nedreapta si lipsita de argumente reale. Stiu ca s-au facut referiri la studii. In lege este stipulata conditia de a avea studii superioare – in cazul nostru Conservatorul de muzica. La concurs, comisia hotaraste daca esti pregatit si ai calitatile necesare pentru a ocupa un anumit post. In aceste conditii am fost acceptat in urma cu 20 de ani sa ma ocup de activitatea corului Operei, care a demonstrat de-a lungul anilor ca este o formatie de un inalt nivel artistic", a spus Valeriu Gadei. Odata cu aprobarea de catre Ministerul Culturii a unei noi organigrame, au fost desfiintate din Opera posturile de director adjunct, consultant artistic, maestru de cor, scenograf (doua), referent (doua), machior-peruchier si cel de operator titraj. Acestora li se adauga postul de contabil-sef, desfiintat in urma cu citeva luni. Beatrice Rancea, managerul institutiei, motiveaza ca a avut "mina libera" de la minister sa renunte la posturi care nu isi justificau existenta, cu scopul de a crea in locul lor altele de care era "neaparat nevoie". "Ceea ce am preluat eu este o organigrama si un stat de functii din anul 2004. Mi s-a parut o sansa, o solutie extraordinara aceasta posibilitate lasata managerilor numiti prin concurs de a-si face echipa si de a crea niste posturi absolut necesare. Iar posturile de care ai neaparat nevoie nu ti le poate da ministerul si nimeni altcineva, pentru ca nu se suplimenteaza posturile. Atunci am incercat sa vad ce nu era nevoie in mod real, pentru a aduce in loc, pe numarul dat de posturi (258,5, n.r.), specialisti fara de care institutia nu vad cum a functionat pina acum", a explicat Beatrice Rancea.

"Sint extrem de mirata"

Printre specialistii considerati de conducere indispensabili, inexistenti insa in vechea structura, se numara directorul artistic, asistentul de regie sau maestrul de balet. "Cum este posibil ca o institutie cum este o opera sa nu aiba director artistic? Sint extrem de mirata ca presa si opinia publica nu s-a sesizat atitia ani ca Opera a fost condusa de un inginer chimist! Va intreb pe dumneavoastra: ce sa fac eu cu un post de director adjunct, care e ocupat de un inginer chimist? Ce sa fac eu cu un inginer chimist in Opera? Nu discutam de persoana, ci de fisa postului! Putea sa fie si cea mai apropiata ruda a mea, dar daca era inginer chimist, tot nu avea ce cauta in Opera! Doar daca am avea, sa zicem, un atelier de vopsitorie si poate acolo ar putea sa ne ajute!", a punctat Rancea. De cealalta parte, directorul adjunct vizat, Dan Gadei, considera ca motivatia acesteia nu este suficient de solida in ceea ce priveste concedierea sa. "Nu e un argument care sa sustina in totalitate concedierea mea. Chiar inginer chimist fiind, absolvent al Institutului Politehnic de la Iasi, aveam niste sarcini tehnico-administrative, nu ma ocupam de partea artistica. Toate operele din tara au cite un director adjunct pe partea tehnico-administrativa. Si nu stiu sa fie stipulat pe undeva ce profesie ar trebui sa aiba un astfel de director. Cred ca experienta mea de 21 de ani in Opera ar fi fost in continuare utila institutiei. Nu spun ca destituirea mea si a colegilor ar fi ilegala, ca nu este. Dar daca iau in calcul modul cum s-a procedat, ce functii s-au desfiintat si ce persoane au fost concediate, asta mi se pare putin curios si fortat", a comentat Dan Gadei.

"Nu comentez"

In timp ce postul ocupat de acesta va fi inlocuit cu unul de director artistic, cel de consultant artistic, detinut de Vasilica Stoiciu-Frunza, nu mai exista in noua organigrama. "In acest moment, sub conducerea mea, nu am nevoie de un consultant artistic. Daca eu sint de specialitate, in momentul in care am un director artistic si un consiliu artistic, acest post este ocupat inutil. A, daca cumva am avea nevoie de o consultanta de specialitate care ne-ar depasi, – ceea ce nu cred -, vom angaja pe proiect, o zi, doua, trei, pentru ca nu e nevoie sa ne consultam in fiecare zi!", a motivat Beatrice Rancea. De cealalta parte, Vasilica Stoiciu-Frunza nu a oferit nici un punct de vedere in legatura cu decizia conducerii de a o inlatura din functie. "Nu comentez", a spus ea sec. Printre cei care parasesc institutia se numara si scenografii Nicolae Mihaila si Oana Lazar. In opinia managerului Rancea, cele doua posturi nu isi mai justificau salariul intrucit majoritatea regizorilor invitati sa monteze spectacole la Iasi prefera sa aiba in echipa scenografi cu care obisnuiesc sa colaboreze. "Nu e ceva personal, n-am nimic cu nimeni. Fisa postului, si la minister, si in sedintele noastre, nu s-a discutat cu numele persoanei linga. Cer pregatire pe absolut orice post care va fi ocupat si mai mult decit atit, fiecare va fi angajat pe perioada determinata de un an, pentru proba. Nici unul dintre cei care va fi numit acuma, daca nu isi va face treaba si daca nu va fi in regula, nu o sa ramina dupa lunile in care i se va termina primul contract", a atras atentia Rancea. "Eu am facut intr-un fel ceea ce isi doreau de foarte foarte multi ani cei mai multi dintre angajati: 90%, daca nu mai mult", a conchis ea.

 

Comentarii