168 de milioane de euro pentru un drum „cu interes”

marți, 09 noiembrie 2004, 00:00
3 MIN
 168 de milioane de euro pentru un drum „cu interes”

1,3 milioane de euro. Aceasta este valoarea pe care o are, conform calculelor prezentate de oficiali ai Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) si ai firmei Solel Boneh, un singur kilometru de drum reabilitat din cei 118 pe care ii are DN 2D – Focsani – Tg. Secuiesc prin Ojdula. Astfel, statul roman va plati firmei din Israel 167,5 milioane de euro – fara TVA la finalizarea lucrarii de reabilitare a sectorului de drum amintit. Oficialii firmei au precizat ca drumul predat va fi unul „complet nou” desi infrastructura ca atare exista. DN 2D trece prin localitatea Lepsa si prin apropierea Cascadei Putnei. Zona este cunoscuta pentru interesul turistic manifestat de multi „bosi” ai momentului care si-au construit aici case de vacanta.
Este minunat ca autoritatile s-au decis in sfirsit sa reabliteze drumul care face legatura cu Transilvania. Numai ca incredintarea directa a asfaltarii, fara licitatie publica, a atras critici dure la adresa guvernantilor, banuiti ca au aranjat ca lucrarile sa fie oferite in subantrepriza unei firme de partid. Comisionul din aceasta afacere ar putea avea multe zerouri. Cu toate ca raportul Uniunii Europene referitor la parteneriatul public privat este critic, reprezentantii Ministerului Transporturilor si ai administratiei judetene sustin contrariul si au preferat sa incredinteze fara licitatie o lucrare de peste 150 de milioane de euro. Acestia afirma ca pozitia UE este una orientativa si nicidecum una critica, asa cum scrie presa „circotasa”. Atribuirea fara licitatie a unor lucrari de sute de milioane de euro este baza pe care se sprijina atit nemultumirea expertilor occidentali, dar si a opozitiei si societatii civile din Romania. Incercind sa dovedeasca contrariul, jumatate din timpul afectat sedintei de vineri, 5 noiembrie, de la sala de sedinte a Consiliului Judetean, in care a fost prezent si ministrul Miron Mitrea, a fost alocat evidentierii avantajelor pe care le presupune parteneriatul public-privat. S-a precizat ca intentia de colaborare (invitatia de asociere in parteneriat) a fost publicata in Monitorul Oficial in anul 2002, iar acesteia i-au raspuns 10 firme, dintre care au fost selectate doar doua. Solel Boneh este cea care a ramas in cursa pentru negocierile privind reabilitarea Drumului National 2D, iar valoarea la care s-a ajuns este de 167,65 milioane euro fara TVA. Reabilitarea celor 118 km de drum pe care ii are DN 2D, intre Focsani si Tirgu Secuiesc, prin Ojdula, va fi facuta, cel mai probabil, de catre firma israeliana Solel Boneh. Oficiali din minister au declarat ca proiectul cu Solel Boneh a fost initializat nu si incheiat efectiv, urmind ca WS Atkins (firma de consultanta tehnica britanica) sa precizeze daca acesta este sau nu avantajos pentru statul roman. Daca raspunsul va fi pozitiv, contractul urmeaza sa fie avizat, pentru ca Guvernul sa emita apoi hotarirea care sa permita Ministerului Transporturilor incheierea acestuia. Toma Ivanescu, reprezentantul Institutului de Proiectari in Transporturi Auto, Navale si Aeriene (IPTANA), a prezentat principalele date tehnice ale proiectului. Astfel, durata de constructie va fi de 3,5 ani, numarul de poduri traversate va fi de 35, iar latimea medie a benzii carosabile va avea 7 metri. Drumul este proiectat pentru viteze de 20-80 km/h, viteza minima fiind recomandata pentru zona cu declivitati mai mari de 9 grade. (Gabriel SAVA)

Comentarii