Ancheta discutabila in accidentul bastanilor

vineri, 16 iulie 1999, 23:00
5 MIN
 Ancheta discutabila in accidentul bastanilor

Accidentul petrecut alaltaieri in incinta benzinariei Sima Beyer a fost prilej pentru noi presiuni exercitate, ieri, asupra unuia dintre soferii implicati, Gheorghe Nicolae, patron din Focsani. Masina acestuia, marca Renault, s-a ciocnit joi, ora 15.30, cu un Mercedes (B-24-GUV), proprietatea unui afacerist foarte influent din Bucuresti. Dupa ce mai intii a fost considerat, in mod discutabil, vinovat de producerea incidentului, Gheorghe Nicolae afirma ca ieri s-au facut noi presiuni asupra sa, din partea importantului om de afaceri bucurestean Gheorghe Florea, director al fabricii de bere Bragadiru si asociat cu patronul de la Romsweed Focsani, Liviu Jitea. Mai mult, Gheorghe Nicolae relateaza ca a fost dus la intilnirea cu Florea, de ieri dimineata, chiar de catre seful agentilor de circulatie de la Politia Municipiului, capitanul Gheorghe Viorel.
Florea, deranjat de articolul din "Monitorul"
Potrivit spuselor lui Gheorghe Nicolae, intilnirea a avut loc intr-un birou al Fabricii de Lapte, o alta proprietate aflata, nu de multa vreme, in patrimoniul lui Liviu Jitea. "Capitanul Viorel Gheorghe mi-a zis sa mergem la Jitea sa stam de vorba cu ceilalti implicati in accident. Ne-am dus impreuna la Fabrica de Lapte, unde erau toti cei sapte din ziua precedenta, cea a accidentului. Gheorghe Florea mi-a cerut sa dau dezmintire in ziar precum ca nu am fost amenintat si nici bruscat de catre oamenii sai, dupa producerea accidentului, cum declarasem la ziar. Eu nu am zis nimic", ne-a declarat Gheorghe Nicolae ieri dupa-amiaza.
O vinovatie discutabila
Modul in care s-a derulat cercetarea politieneasca si faptul ca un personaj care pare sa aiba foarte multa influenta in judetul nostru, bucuresteanul Gheorghe Florea, s-a implicat direct in rezolvarea litigiului, toate acestea dau serios de gindit. Accidentul in sine, altminteri unul banal (doua masini ciocnite, cu avarii putin importante dar scumpe, fiind vorba de masini straine) nu ar fi beneficiat de atita atentie gazetareasca daca nu ar fi existat, din start, citeva mari semne de intrebare.
1. De ce s-au deplasat la fata locului, pentru o banala tamponare, chiar cei doi comandanti ai serviciilor rutiere, de la Judet si de la Municipiu, colonelul Lazar Geana respectiv capitanul Gheorghe Viorel?
2. De ce s-a completat procesul verbal al incidentului in incinta firmei lui Liviu Jitea, apropiat al bucurestenilor implicati in accident si nu la sediul Politiei, cum se procedeaza de regula in asemenea situatii?
3. Cit de obiectiva este constatarea politistilor, anume ca vinovat este soferul focsanean al masinii Renault? Asa cum se poate observa atit din fotografia reconstituita de noi la fata locului, cit si din schema producerii accidentului, chestiunea culpei pentru acest eveniment rutier este mai mult decit discutabila.
Instructorii scolilor de soferi contrazic solutia Politiei Rutiere
Reporterii Monitorului s-au interesat ieri in legatura cu legalitatea solutiei date de politistii care au anchetat accidentul de la Sima Beyer. Doi importanti profesori de legislatie rutiera, de la scoli de soferi din Focsani, care din motive lesne de priceput au tinut sa-si pastreze anonimatul, ne-au declarat ca vina apartine soferului Mercedesului, intrucit accidentul s-a produs clar in afara spatiului carosabil. In opinia profesorilor respectivi, indicatorul «cedeaza trecerea» este valabil doar pentru circulatia pe sosea. Cu alte cuvinte, soferul Renaultului ar fi fost obligat sa dea prioritate numai autovehiculelor care circulau pe spatiul carosabil, pe DN2, si nu celor din afara acestuia. In plus, in momentul in care Renault-ul a fost surprins de Mercedesul de Bucuresti si s-au tamponat, acesta din urma parasise soseaua si patrunsese in incinta benzinariei, dar nu pe aleea destinata intrarii ci pe aceea folosita pentru iesire. Altfel spus, Mercedesul se afla intr-un fel pe contrasens. Iar impactul dintre cele doua masini s-a petrecut inaintea indicatorului "cedeaza trecerea" si nu dupa el.
Dilema
Dilema care ar putea sa insoteasca rezolvarea acestui caz sta in urmatorul detaliu: in zona respectiva nu exista indicatoare care sa dirijeze circulatia pe sensuri unice, cum ar fi firesc in incinta unei benzinarii. Dar, daca nu sint indicatoare, Codul Rutier spune ca se aplica regula prioritatii de dreapta. Ori prioritate de dreapta avea masina Renault, a focsaneanului considerat in cele din urma vinovat.
Politia isi mentine punctul de vedere
Colonelul Lazar Geana, seful Politiei Rutiere Vrancea, recunoaste practic ca zona accesului in benzinaria Sima Beyer ar trebui
"sistematizata" corespunzator. Cu alte cuvinte, ar trebui plantate acolo indicatoare de ocolire "obligatoriu prin dreapta" si "interzis", ambele linga sosea, pentru cele doua alei dinspre pompele de benzina. Dar, pe de alta parte, colonelul Lazar Geana spune ca Politia a constatat corect vinovatia soferului Gheorghe Nicolae. Seful Serviciului Politiei Rutiere ne-a spus ca indicatorul «cedeaza trecerea» din zona respectiva este valabil inclusiv pentru spatiul de 4-5 metri de unde se termina scuarul si pina la marginea soselei.
Proces verbal ambiguu
Se pare ca implicare directa in ancheta a celor doi comandanti de politie rutiera nu a avut o influenta pozitiva asupra intocmirii riguroase a procesului verbal de contraventie. Din contra, documentul este ambiguu. Din procesul verbal reiese ca masina Renault, "la iesirea din statia statia de benzina Sima Beyer, la intersectia cu DN2 (linia de centura), nu a cedat prioritate de trecere autoturismului marca MERCEDES nr. B-24-GUV, condus regulamentar de… ). Din aceasta formulare se intelege ca soferul Renault-ului a vrut sa intre pe carosabilul soselei DN2 si nu a dat propritate Mercedesului care venea pe sosea. In realitate, accidentul s-a petrecut la 5-6 metri de "intersectia cu DN2", fiindca in momentul impactului autoturismul "importantilor" din Bucuresti virase, foarte hotarit si probabil si cu viteza, la dreapta pe aleea pe care toate masinile care alimenteaza in benzinarie parasesc statia.
"Ii dau in judecata"
Soferul focsanean al masinii Renault nu are de gind sa stea cu miinile in sin si spune ca nici nu va ceda presiunilor care se fac asupra sa, ca sa recunoasca o vina pe care el considera ca nu o are. "Miine ma duc la un avocat si apoi la Judecatorie. Voi contesta acest proces verbal, care nu reflecta realitatea" – ne-a declarat, ieri, Gheorghe Nicolae, focsaneanul care a avut ghinionul sa-si "pupe" masina cu limuzina de lux a unor bazati din lumea afacerilor cu alcool. (Valentin GHEORGHITA, Staicutu ILIE)

Comentarii