Baronul Oprisan a devenit star de televiziune

miercuri, 25 august 2004, 23:00
6 MIN
 Baronul Oprisan a devenit star de televiziune

Televiziunile locale sint la cheremul baronului Marian Oprisan. Cel putin asa arata ultimul raport al Agentiei de Monitorizare a Presei, in care au fost analizate stirile televiziunilor si posturilor de radio din Vrancea in campania electorala si dupa. Presedintele Consiliului Judetean, Marian Oprisan, este identificat in raport ca principalul si aproape unicul „actor” din stirile de televiziune. Aparitiile frecvente si pozitive ale sefului PSD pe „sticla” televiziunilor Diplomatic TV, dar mai ales Atlas TV, in detrimentul celorlalti lideri de partide politice, care nu apar aproape deloc, creioneaza monopolul pe care acesta il detine pe piata media din judet. Practic, raportul arata ca, in cele citeva ore de emisie zilnica, Marian Oprisan a aparut exact ca Nicolae Ceausescu, de cum deschizi televizorul. Postul de radio Radio DADA este identificat ca avind un oarecare echilibru in frecventa aparitiilor liderilor politici pe post, acesta neezitind, din cind in cind, sa transmita stiri negative la adresa autoritatilor locale. Monitorizarea si analiza au fost realizate ?n cadrul proiectului „De la acuratete la tendentiozitate: presa electronica ?n an electoral”. Printre autorii poiectului se numara Mircea Toma, directorul Agentiei de Monitorizare a Presei – Academia Catavencu, si Cristian Pirvulescu, presedintele Asociatiei Pro Democratia.
Televiziunile locale isi manipuleaza telespectatorii si ii supun unei dictaturi informationale. Monopolul PSD-ului asupra presei locale continua in Vrancea si poate este mai aprig ca oricind. Cel putin asa arata ultimul raport dat publicitatii de Agentia de Monitorizare a Presei. In cadrul unui proiect de monitorizare radio-tv, au fost analizate materialele difuzate de posturile de televiziune Atlas TV si Diplomatic TV, precum si cele emise de Radio Dada. Monitorizarea s-a facut in doua perioade, intre 1 si 20 iunie si intre 1 si 20 iulie, adica in campania electorala pentru alegerile locale, si in perioada de dupa alegeri. Alaturi de Vrancea, au mai fost monitorizate si alte posturi din Brasov, Constanta si Gorj. Concluzia raportului in ceea ce priveste Vrancea a fost ca, atit in perioda campaniei electorale, cit si dupa, PSD-ul a fost principalul „actor” pe sticla si in eter, adica a fost difuzat cu aparitii pozitive sau neutre, de foarte putine ori negative, in detrimentul partidelor de opozitie, ale caror aparitii au fost extrem de rare sau au lipsit cu desavirsire. Au fost monitorizate actiunile cu care au fost asociati liderii politici, in pozitive, neutre sau negative si a fost analizata frecventa aparitiilor liderilor politici, atit in calitate de membri ai institutiilor publice cit si in calitate de lideri de partid, in televiziunile si radiourile locale. De asemenea, raportul prezinta si frecventa aparitiilor reprezentantilor fiecarui partid, precum si aceea a functionarilor publici locali: primar, viceprimar, presedinte de Consiliu Judetean, presedinte de Consiliu Local, prefect si subprefect. Raportul de monitorizare si analiza a fost realizat in cadrul unui program finantat de National Endowment for Democracy.
Oprisan, „lipit” pe sticla de Martis si de Busca
Concluzia raportului este una socanta, dar nu surprinzatoare pentru judetul in care PSD-ul face legea de mult timp. Cele doua posturi de televiziune Atlas TV, al carui patron este omul de afaceri apropiat PSD, Ion Martis, si Diplomatic TV, detinut de Constantin Busca, prezentat ca fiind membru PUR, l-au „lipit” pe sticla pe nimeni altul decit presedintele PSD Vrancea, Marian Oprisan, in detrimentul celorlalti lideri politici locali, care n-au fost vazuti aproape deloc de telespectatori. De asemenea, raportul arata ca televiziunile locale nu au prezentat nici o stire negativa in legatura cu reprezentantii PSD. Totusi, cele doua posturi de televiziune se diferentiaza prin politicile lor editoriale, in sensul ca Diplomatic TV asigura un raport relativ echilibrat al aparitiilor membrilor partidelor politice – 13 PSD, 14 – celelalte partide. Agenda editoriala a celor doua posturi locale de televiziune – Atlas TV si Diplomatic TV – este distorsionata ?n ceea ce priveste promovarea liderilor politici: unicul lider vizibil este presedintele PSD Vrancea, Marian Oprisan, care a devenit un fel de vedeta locala de televiziune. „Nici unul dintre cele doua posturi nu prezinta nici o stire negativa ?n legatura cu reprezentantii PSD. Dincolo de aceste particularitati, politicile editoriale ale celor doua posturi sint sensibil diferite. Stirile Atlas TV sint pronuntat dezechilibrate ?n favoarea reprezentantilor PSD; acestia beneficiaza de o frecventa de aparitie de sapte ori mai mare decit aparitiile cumulate ale reprezentantilor tuturor celorlalte partide (raportul aparitiilor este de 55:8). Asta ?n conditiile ?n care recomandarea CNA este ca raportul sa fie de 1:1 (2:1 ?n cazul in care „puterea” apare ?n dubla ipostaza de functionar public si reprezentant al partidului de guvernamint). Mai mult, reprezentantii puterii locale – fie ?n calitatea lor de membri de partid, fie ?n cea de functionari publici beneficiaza de stiri pozitive, situatie care nu se petrece niciodata ?n cazul celorlalti protagonisti politici. Spre deosebire de acest comportament, postul Diplomatic TV asigura un raport echilibrat al aparitiilor membrilor partidelor (13 PSD, 14 celelalte partide). Functionarii publici cu functii de conducere beneficiaza de un mic numar de stiri pozitive”, se arata in raportul Agentiei de Monitorizare a Presei.
Radio Dada: „daca favorizezi un politician, pierzi din credibilitate”
I-am rugat pe cei doi patroni ai posturilor de televiziune Atlas TV si Diplomatic TV Focsani sa comenteze concluziile raportului. Ion Martis, patronul Atlas TV, spune ca analiza AMP nu are o relevanta prea mare pentru el si ca a incercat sa pastreze proportia privind aparitia PSD-ului in comparatie cu cea a Opozitiei. „N-am ce sa comentez la acest raport. Daca ei trag concluziile astea, n-au decit, e treaba lor. Eu am incercat sa pastrez proportia”, a declarat Martis. El a mai spus ca la alegerile parlamentare va lua o decizie tot in ceea ce priveste aparitia politicienilor locali pe postul sau, in functie de prevederile noii legi a alegerilor. Constantin Busca, fost asociat cu Ion Martis, nu a dorit sa comenteze concluziile raportului, motivind ca nu se afla in tara si ca nu a analizat raportul, promitindu-ne ca va face o declaratie la intoarcerea sa. Postul de radio „Radio Dada” este prezentat intr-o lumina mai favorabila in raportul Agentiei de Monitorizare a Presei, fata de cele doua televiziuni. Raportul dat publicitatii ieri arata ca alaturi de Marian Oprisan mai apare si o alta figura locala, Radu Minea, fost lider al PNTCD Vrancea. De asemenea, Radio Dada a avut, in perioada monitorizarii, si stiri negative la adresa politicienilor locali si nu a menajat nici reprezentantii puterii. „Postul de radio DADA asigura o vizibilitate echilibrata protagonistilor politici. Alaturi de liderul local al PSD, i se acorda spatiu de antena ?nca unui lider local (PNTCD). La nivelul membrilor de partide, raportul aparitiilor este echilibrat (15:15). Agenda editoriala a postului nu elimina stirile negative la adresa protagonistilor politici ?n general si, ?n particular, nu menajeaza nici reprezentantii puterii locale”, scrie raportul Agentiei de Monitorizare a Presei. Un exemplu ar fi acela ca, alaturi de Marian Oprisan, care, pe o scara de la 1 la 6, apare de 4 ori neutru si o data negativ, isi face aparitia Radu Minea, cu doua stiri neutre (a lansat acuzatii privind fraudarea alegerilor locale – n.r.). Presedintele postului de radio, Laris Boboc, a declarat ca a incercat ca singurul beneficiar al stirilor difuzate pe postul de radio sa fie ascultatorul, si ca, in situatia in care ar fi favorizat un anumit partid, acest fapt ar fi impietat asupra audientei postului. „Am incercat sa fim impartiali. Singurii de care ne pasa sint ascultatorii nostri, pe baza lor avem audienta. Politicienii nu ne sustin cu nimic, nu ne dau nimic. Cind favorizezi un anumit politician iti pierzi din credibilitate”, a declarat Laris Boboc. (Sebastian OANCEA)
Martis si Busca s-au certat pe televiziune
In luna mai a anului 2000, televiziunea Diplomatic TV si-a incetat emisia, in timp ce transmitea in direct lansarea candidaturii, din partea ApR, pentru Primaria Focsani, a actualului liberal Nicolae Latcan. La televiziune erau asociati oamenii de afaceri Ion Martis si Constantin Busca, prieteni si parteneri de afaceri. Intre timp acestia s-au certat si au decis sa-si separe si afacerea cu statia de televiziune. Cum televiziunea le promova afacerile, cei doi au devenit ulterior concurenti pe piata media. In urma incetarii activitatii televiziunii la care erau asociati, Constantin Busca a devenit in 2001 patronul Diplomatic TV, iar Ion Martis, la inceputul lunii august 2000, si-a deschis propria televiziune – Atlas TV. Practic, televiziunile au fost un orgoliu satisfacut pentru cei doi afaceristi, dupa ce au vindut reteaua de televiziune prin cablu. In ultimul timp, Ion Martis a fost „luat” in vizor de Consiliul National al Audiovizualului, tocmai pentru faptul ca nu a acordat timp de antena decit reprezentantilor PSD si ca stirile difuzate pe postul sau promovau, de departe, numai imaginea partidului de guvernamint. De altfel, postul condus de Martis a fost amendat in doua rinduri de CNA, pentru incalcarea dispozitiilor legale in domeniu. Mai mult, situatia a degenerat, insusi presedintele PSD Vrancea, Marian Oprisan, implicindu-se in conflictul iscat intre Martis si Ralu Filip, presedinte CNA. Oprisan a trimis comunicate de presa in care il jignea pe Ralu Filip. Baronul a insultat-o si amenintat-o si pe inspectoarea CNA care a intocmit raportul privitor la situatia editoriala a Atlas TV, Sinziana Bratu, dupa cum ea insasi a declarat. (S.O.)

Comentarii