Bomba pe roti la Tisita

miercuri, 13 octombrie 2004, 23:00
5 MIN
 Bomba pe roti la Tisita

Un TIR incarcat cu bidoane de diluant a fost la un pas de a produce o adevarata tragedie, ieri dimineata, in localitatea Tisita. In jurul orelor 4.30, agentul sef de politie Sorin Chirila si agentul principal Ion Ciubotaru se aflau la postul de control Tisita cind au observat ca un lichid suspect se scurge din camion. Imediat, acestia au oprit TIR-ul si au anuntat autoritatile. Intrucit exista precedentul Mihailesti, s-a trecut imediat la indepartarea masinii de pe partea carosabila, aceasta fiind izolata pe un teren viran, in apropiere de localitatea Bizighesti, la 300 de metri distanta de sosea. Politistii l-au amendat pe soferul camionului pentru ca a transportat substante periculoase pe timp de noapte. In cele din urma, pompierii au scos din TIR butoaiele fisurate, iar restul de marfa a fost trimisa catre destinatie in conditii de siguranta.
Autotirul cu numarul de inmatriculare BV-78-JSV efectua un transport de diluant de la o societate din Italia, la una din Bucuresti. Surprinzator, transportul a avut drum si prin Vrancea. In momentul in care masina a trecut pe linga politistii de la Tisita, acestia au observat scurgerile de substante. Martorii incidentului spun ca cei doi subofiteri au mirosit substanta care s-a scurs pe asfalt si, cind si-au dat seama ca e vorba de o substanta inflamabila, au oprit imediat TIR-ul. Soferul autotrenului, Silviu Gavrilita, in virsta de 50 de ani, din orasul Sf. Gheorghe, spune ca nu avea cunostinta de scurgerile din remorca TIR-ului. „Am incarcat in Italia patru tone de diluant, iar la Timisoara am lasat ceva din incarcatura. In momentul incidentului aveam 3,5 tone de diluant. Abia cind m-a oprit politia am observat scurgerile. Se scurgea cite o picatura, dar exista pericolul de a lua foc. Marfa a fost incarcata gresit din Italia, pe patru rinduri, unul peste altul. Din cauza greutati, unul dintre bidoane a cedat”, spune Silviu Gavrilita, dindu-si seama ca ar fi putut fi ars de viu.
Soferul, amendat cu patru milioane
La fata locului au sosit imediat reprezentanti de la Serviciul Politiei Rutiere Vrancea, Autoritatea Rutiera Romana, Grupul de Pompieri „Anghel Saligny” Focsani, Agentia de Protectie a Mediului, Garda de Mediu, Protectia Civila, zeci de oameni speriati de posibilitatea repetarii tragediilor din luna august produse la Gugesti si Odobesti, dar in minte cu ceea ce s-a intimplat la Mihailesti. Dupa indepartarea pericolului, prima masura luata a fost sanctionarea soferului cu suma de patru milioane de lei pentru transport de substante periculoase pe timp de noapte. „Ieri dimineata, agentii de politie de la Tisita au oprit un autotren cu semiremorca. La verificari acestia au observat ca din semiremorca, pe partea dreapta se scurge diluant de lac. Imediat, s-a luat masura izolarii acestuia, fiind scos pe un teren viran, in apropiere de Bizighesti, la 300 de metri distanta de sosea. Exista pericolul izbucnirii unui incendiu. Soferul TIR-ului a fost amendat pentru ca a transportat substante periculoase pe timp de noapte”, ne-a declarat comisarul Viorel Gheorghe, seful Serviciuluui Politiei Rutiere Vrancea.
Scurgerile de diluant puteau produce o adevarata tragedie in cazul in care acestea intrau in contact cu o scinteie de la teava de esapament a TIR-ului sau de la celelate autovehicule care circulau pe sosea. Societatea careia ii apartinea transportul de diluant a fost amendata deasemenea de cei de la Protectia Mediului cu suma de 4,5 milioane de lei. Pompierii sositi la fata locului au trecut imediat la scoaterea bidoanelor cu diluant din remorca.
Politistii au evitat o alta tragedie
Dupa ce bidoanele sparte au fost indepartate, diluantul a fost reincarcat, iar TIR-ul a plecat spre Bucuresti unde, de fapt, trebuia sa ajunga. „Societatea comerciala va primi o amenda de 45 de milioane de lei pentru ambalarea necorespunzatoare a substantelor, dar si pentru pierdere de substante. Intre cele patru rinduri de cutii cu diluanti trebuiau pusi si suporti de scinduri pentru a evita astfel de accidente”, a spus Costica Marin, seful Autoritatii Rutiere Vrancea. Trebuie amintit ca, in urma cu cinci zile, un alt politist a evitat producerea unei tragedii la Garoafa. Atunci, agentul sef Lucian Ciocata de la Politia Rutiera a observat ca sub cabina unui autotren aflat in miscare a izbucnit un incendiu, care ameninta sa se extinda. Imediat, acesta a oprit masina si a chemat pompierii, care au stins focul. (Madalina IRIMIA, Dan CHIRIAC)
Masuri speciale pentru transportul substantelor periculoase
In urma tragediei produse in localitatea buzoiana Mihailesti, autoritatile au interzis transportul de substante periculoase pe timpul noptii si au intensificat controalele pe aceasta linie. Astfel, potrivit O. G. 890/2004 transporturile de marfuri si substante periculoase nu se pot face intre orele 22.00 si 6.00 si nici in week-end sau in timpul sarbatorile legale. Mai exact, astfel de transporturi nu pot fi efectuate fara consimtamintul Autoritatii Rutiere Romane, care acorda o licenta anuala. Fiecare firma care doreste o astfel de licenta trebuie sa prezinte organelor abilitate mai multe documente care sa ateste starea tehnica a masinilor folosite la transport. Astfel, trebuie verificate izolarea cablajelor electrice din caroserie si cabina, precum si dotarea cu extinctoare atit in zona soferului, cit si in spatiul destinat marfii. Pregatirea soferului este, de asemenea, importanta. Acesta trebuie sa detina un certificat de pregatire profesionala eliberat de o institutie acreditata de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Atestatul are o valabilitate de cinci ani si include si clasa de produse speciale destinate transportului. Actul se poate dobindi numai dupa ce conducatorul auto urmeaza un curs de specialitate. O data cu tragicul accident de la Mihailesti, in care si-au pierdut viata atit pompieri cit si civili, atit politistii, cit si reprezentantii autoritatilor rutiere au intensificat controalele pe aceasta linie tocmai pentru evitarea unei alte tragedii. De exemplu, o firma care transporta azotat de amoniu trebuie sa elibereze o fisa de siguranta in doua exemplare. Unul dintre acestea trebuie pastrat de sofer, iar celalalt este obligatoriu sa fie expus pe partea din spate a caroseriei masinii. Fisa contine caracteristicile substantei transportate, precum si modalitatile de actiune in situatii speciale. „Actiunile pe aceasta linie vor continua si ziua si noaptea, dar si in week-end, tocmai pentru a-i disciplina pe cei care transporta astfel de marfuri si nu numai”, spune Costica Marin, directorul Autoritatii Rutiere Romane Vrancea. Cu toate aceste controale, iata ca din ce in ce mai multe camioane incarcate cu substante periculoase sint implicate in evenimente rutiere. (D. CHIRIAC)

Comentarii