Maharii carbunelui au tras cu dintii de huila iesenilor

marți, 17 ianuarie 2006, 00:00
4 MIN
 Maharii carbunelui au tras cu dintii de huila iesenilor

Patru firme s-au batut ieri pentru a livra carbune la CET Iasi. Licitatia cu strigare a pornit de la oferta financiara initiala cea mai scazuta, adica 84 dolari/tona. Timp de citeva minute, reprezentantii celor trei firme care au ramas in cursa au renuntat la fiecare minut la citeva zeci de mii de dolari. Astfel, dupa mai multe strigari s-a ajuns la 73 dolari/tona. La aceasta ultima strigare au licitat doar „Maestro Trading” si „Unipetrol” SA Geneva, iar „Constant Oil” s-a retras. Comisia de licitatie a solicitat, conform prevederilor caietului de sarcini, o imbunatatire a acestui pret din partea ambelor firme care au continuat lupta. Astfel, oferta finala a celor doua firme a ajuns la 72,95 dolari/tona. „Este un pret foarte bun care include toate costurile de transport, inclusiv comisionalele vamale. Practic, am economisit aproximativ 650.000 dolari”, a declarat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei, membru al comisiei de licitatie. In total, CET va plati aproape 4,4 milioane de dolari pentru toata cantitatea. Fiecare firma va aduce cite un lot de 30.000 tone.
Cine au fost participantii
Ieri, Bursa Romana de Marfuri a organizat in premiera la Iasi o licitatie pentru carbune. Pentru prima oara carbunele iesenilor a fost achizitionat printr-o licitatie cu strigare. Livrarea a 60.000 tone de huila catre CET Iasi a atras in competitie patru firme. Concret, „Maestro Trading” SRL Oradea a participat in asociere cu SC „Viaterra Spedition” SRL Cluj si au depus oferta pentru un lot de 30.000 tone de huila. „Constant Oil Limited” Limasol a licitat pentru livrarea a doua loturi cu aceeasi cantitate. O alta firma care si-a depus oferta a fost „Unipetrol” SA Geneva care s-a prezentat in asociere cu „Unicom Holding” SA Bucuresti, cele doua firme licitind pentru un singur lot de carbune. La licitatia a participat si SC „Doriasi” SRL, in asociere cu SC „Carpat Cargo” SA Bucuresti si Compania „Sib Tehservis”. Aceasta ultima firma a fost descalificata deoarece nu a indeplinit toate criteriile de eligibilitate. „Nu au avut atasata la documentatie autorizatie de livrare in original si nu au avut recomandarile care au fost cerute prin caietul de sarcini. In plus, au avut probleme si in ceea ce priveste solvabilitatea asociatilor”, a afirmat Mihai Chirica. Reprezentantii „Doriasi” au recunoscut faptul ca nu au avut atasate la dosar aceste documente, dar sustin ca membrii comisiei nu au respectat in totalitate prevederile caietului de sarcini. „E adevarat ca doua din motivele pentru care am fost descalificati sint reale. In ceea ce priveste autorizatia de livrarea in original, cei din comisie nu au dreptate. In caietul de sarcini era prevazut ca acest act putea fi prezentat in original dupa licitatie, daca firma era desemnata cistigatoare”, a declarat Ion Draniceru, reprezentant „Doriasi”. Acesta a mai spus ca inca nu s-a hotarit daca va depune sau nu contestatie.
„Maestro” a adus carbune cu intirziere
Oricare din cele doua firme care au pierdut ieri licitatia pot depune contestatii in urmatoarele sapte zile. „Dupa aceasta perioada vom putea incheia contractul daca nu va aparea nici o contestatie. Livrarea carbunelui va incepe in luna februarie, cind se vor livra 20.000 de tone si va continua cu aceeasi cantitate in urmatoarele doua luni”, a completat directorul tehnic al Primariei. CET Iasi a mai achizitionat in vara 180.000 tone de huila. Firmele care au cistigat in vara licitatia au fost „Maestro Trading” si „Constant Oil”. Prima firma a cistigat un lot de 60.000 tone, iar cea de a doua doua loturi cu aceeasi cantitate. CET a platit cite 77 dolari pentru fiecare tona de carbune. „Constant Oil” a livrat carbunele conform graficului stabilit in contract, in timp ce „Maestro” a intirziat la fiecare termen de livrare. In acest moment, „Maestro” mai are de livrat inca 29.000 tone de huila. (Mariana ZBERIANU)
Persoane – surpriza la licitatia de ieri
Licitatia pentru carbunele iesenilor a atras la Iasi nume controversate ale afacerilor cu huila. Astfel, la licitatia de ieri si-a facut aparitia si Ion Blidar. Numele acestuia a fost strins legat de activitatea firmei „Maestro Trading”, unul dintre cistigatorii de ieri. In plus, omul de afaceri oradean este implicat intr-un proces de mita, care a condus la demiterea fostului sef al CET Iasi, Ioan Mihai. Astfel, procurorii sustin ca, in urma cu citiva ani, Blidar a oferit fostului director CET o masina de teren Land Rover. Conform acelorasi procurori, masina a fost acordata drept mita, pentru ca directorul de atunci al CET sa faciliteze o afacere cu carbune inferior calitativ. Curios, la licitatia de ieri, ca reprezentant al „Maestro Trading” a venit Sorin Ungur, fost director CET Oradea. Declaratiile acestuia au stat la baza acuzatiilor de mita. Astfel, conform procurorilor, Ungur a fost alaturi de soferii lui Mihai, unul dintre principalii pioni in acuzatiile de mita. La mai putin de doi ani de la izbucnirea scandalului de mita, Blidar si Ungur par a fi uitat de incident. Astfel, spre sfirsitul licitatiei de ieri, Blidar a venit si a avut o discutie de citeva minute cu Ungur. (Felix GUZGA)

Comentarii