Iasul a ajuns coada cozii

Subtitlu

duminică, 05 iunie 2011, 23:03
4 MIN
 Iasul a ajuns coada cozii

Unul dintre cele mai mari judete din tara a ajuns sa fie tratat la diverse de administratia centrala. Un imens program de investitii in infrastructura rutiera derulat la nivel national va aduce la Iasi beneficii minore raportat la nevoile judetului. Daca la nivel de drumuri existente judetul este printre primele in tara, clasamentul nu mai este respectat atunci cind sint alocate fondurile guvernamentale. Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului nu pare sa fi luat in calcul indicatori precum numarul de kilometri de drum dintr-un judet sau populatia deservita de aceste drumuri. Astfel se ajunge ca un judet precum Iasul, cu populatie numeroasa si o retea intinsa de drumuri, sa ajunga spre mijlocul si chiar in ultima parte a unor clasamente realizate in functie de alocarile decise la nivel central. Chiar si asa, liderii locali ai PDL au laudat programul guvernamental si alocarile de fonduri.

Locul 31 sau chiar 40

Iasul este unul dintre cele mai importante judete din punct de vedere al kilometrilor de drum local si judetean. Cei 2.016 de kilometri plaseaza judetul pe locul opt in tara din acest punct de vedere. Ca populatie, Iasul ocupa locul doi, dupa Bucuresti, conform datelor din 2006. Suma alocata prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) pentru drumurile judetene si locale asaza judetul insa abia pe locul 17. Daca tinem cont de lungimea totala a drumurilor si raportam suma alocata, atunci rezultatele arata ca Iasul se situeaza pe locul 31. In cazul in care ne raportam la populatia totala a judetului, in functie de suma alocata per capita, Iasul se afla pe locul 40!

Suceava ia caimacul

Conform licitatiei anuntate de Ministerul Dezvoltarii, in judetul Iasi urmeaza sa fie realizate lucrari evaluate la 275,5 milioane lei. Din acest punct de vedere, primele locuri sint ocupate de Suceava cu 360,5 milioane lei, Bistrita-Nasaud cu 311,2 milioane lei, Prahova cu 302,6 milioane lei, Ialomita cu 293,6 milioane lei, Dimbovita cu aproape 293 milioane lei. Judetul Iasi ajunge spre coada clasamentului in ceea ce priveste kilometrii de drum reabilitati prin PNDI. Astfel, judetul ocupa abia locul 27, cu 202 kilometri de drum inclusi in programul guvernamental. Daca la Iasi se va moderniza doar 10% din reteaua de drumuri locale si judetene, in alte judete se acopera aproape jumatate din drumuri. Asa se va intimpla la Ilfov. Acolo vor fi modernizati peste 219 kilometri de drum, din cei 581 kilometri existenti. In judetul Alba se vor reabilita peste 318 kilometri de drum, cu peste 50% mai mult decit la Iasi. Pe urmatoarele locuri in ceea ce priveste distantele acoperite de fondurile guvernamentale sint judetele Arad cu 307 kilometri, Constanta cu 304 kilometri, Bacau cu 297 kilometri, Ialomita cu 294 kilometri sau Timis cu 285 kilometri.

Popa: „Este o pondere echilibrata"

Locul ocupat de judet nu pare sa ii deranjeze pe sefii PDL Iasi. „Daca autoritatile din ultimii 20 de ani ar fi avut aceasta initiativa, acum Iasul ar fi aratat cu totul si cu totul altfel. Acest program va dezvolta infrastructura din mediul rural. Toate judetele au fost prinse in acest program. Beneficiarii nu sint primarii PDL, ci copiii si oamenii care merg prin acele comune. Oricum, este o pondere echilibrata in ceea ce priveste derularea programului", a declarat recent senatorul Mihaela Popa, liderul organizatiei judetene a PDL. Pe de alta parte, reprezentantii PDL sustin ca la Iasi lucrarile sint mai dificile si mai costisitoare. Aceasta ar fi o explicatie pentru numarul mic de kilometri inclusi in program. „Era bine daca puteam reabilita in totalitate drumuri judetene importante. Am inclus in program insa lucrari dificile care au nevoie de fonduri considerabile. Este cazul unei portiuni de drum judetean de la Voinesti, unde va fi nevoie de stabilizarea versantului, de un sistem de drenuri. Cred ca acest program reprezinta singura sansa pentru a rezolva problema de acolo", a precizat deputatul PDL Petru Movila. El a mai spus ca trebuie cautate solutii si la nivel local pentru modernizarea infrastructurii din judet. „Suma nu este suficienta pentru nevoile din judet. Dar asa cum s-au gasit solutii pentru modernizarea drumurilor judetene spre Suceava, spre Vaslui, spre Botosani, trebuie gasite si alte solutii. Gradul de indatorare al judetului Iasi este printre cele mai mici din tara. Trebuie sa ne uitam si in curtea noastra, sa vedem de ce nu avem mai multe realizari pe linie de infrastructura", a completat Movila. La nivelul judetului ar urma sa fie derulate lucrari cu fonduri guvernamentale pe 20,37 kilometri de drum judetean si 182 de kilometri de drum de interes local. Din cele 20 de comune prin care vor trece drumurile modernizate, 20 sint conduse de primari ai PDL.

Jocurile s-au facut pentru unii lideri PDL

Cele mai multe fonduri au fost dirijate catre unitati teritorial-administrative conduse de reprezentanti ai PDL. De departe pe primul loc la suma alocata este judetul Suceava. Presedintele Consiliului Judetean Suceava este Gheorghe Flutur, marcant membru PDL si principal sustinator al lui Emil Boc la ultimele alegeri din PDL. Fonduri importante au primit si localitati conduse de primari PDL. Exemple elocvente pentru o comparatie cu municipiul sint fondurile alocate pentru reabilitarea de strazi in municipiul Arad sau in Piatra Neamt. La Arad, primar este Gheorghe Falca, fin al presedintelui Traian Basescu, iar orasul Piatra Neamt este condus de Gheorghe Stefan, important lider PDL. Presedintele Consiliului Judetean Bistrita-Nasaud este Liviu Rusu, prim-vicepresedinte al filialei PDL din localitate. La Dimbovita, Florin Popescu este presedinte al Consiliului Judetean, si el membru PDL. La fel ca la Iasi, in multe judete, comunele prinse in PNDI sint conduse de primari PDL.

Comentarii