Iasul, ca dupa razboi

Subtitlu

miercuri, 09 martie 2011, 00:41
4 MIN
 Iasul, ca dupa razboi

Iarna a lasat in urma un peisaj de razboi. Strazile arata de-a dreptul ciuruite de gropi. Pentru a ramine cu masinile intregi, soferii trebuie sa dea dovada de multa rabdare si dexteritate in ocolirea craterelor aparute si a caror adincime variaza intre 5 si 10 centimetri. Autoritatile responsabile dau asigurari ca se va interveni cit de repede posibil, dar atunci cind vremea va fi favorabila.

Gropi in serie in Pacurari

Pacurari – 9 cm

Topirea zapezii a transformat municipiul intr-un veritabil poligon auto. Ca in fiecare an, la inceput de primavara, strazile sint pline de gropi, iar, ca la fiecare inceput de primavara, abilitatile soferilor sint puse la incercare. Aproape toate arterele ii obliga pe soferi la parcurgerea unor "probe" speciale. Acolo unde de bine de rau, gropile pot fi cit de cit evitate, soferul se poate declara un norocos. In zonele unde au aparut adevarate "salbe de gropi", rezistenta tehnica a masinii isi spune cuvintul.

Cind vine vorba de craterele din asfalt, conducatorii auto nici nu mai stiu pe cine sa injure. "Ferice de cei ce pot lua un mijloc de transport. Cu toata aglomeratia si intirzierile, tot iesi mai bine decit daca te-ai urcat in masina personala. Cel mai rau e cind serviciul depinde de o masina. In fiecare an e acelasi calvar si de fiecare data parca e mai rau. Nu inteleg cei de la Primarie pe unde merg si cum se descurca si ma intreb daca lor nu le e rusine cind vad cum arata orasul", a rabufnit Petrica Ciornei, sofer la o firma de distributie.

Atit drumurile aflate in grija autoritatilor locale, cit si cele de care se ocupa Directia Regionala de Drumuri si Poduri (DRDP) arata la fel. Adicimea gropilor variaza intre 5 si 10 centimetri. De exemplu, pe bulevardul Pacurari, pe sensul de mers spre Iasi, prima banda, doua gropi de 5 si 8 centimetri adincime impun atentie si luare aminte soferilor. Cele doua gropi practic semnalizeaza ce va urma.

In zona Kaufland, din Pacurari, sint gropi pe ambele sensuri, pe cite doua benzi pe sens. Desi aici gropile nu sint foarte adinci, impun restrictie de viteza. Cei care din diferite motive totusi nu incetinesc, au toate sansele sa-si bage masina in service din cauza unei gropi de 6 centimetri adincime din zona reprezentantei Fiat. Strada Pacurari continua cu multe si dese gropi.

Gropi ocolite pe contrasens

Tatarasi – gropile au peste 10 cm adincime

Bulevardul Independentei ii intimpina pe soferi cu gropi de adicimi care variaza in jurul a 5 centimetri. In Tatarasi, la Dispecer, traseul se aseamana cu unul offroad. Gropile sint una linga alta, iar soferii au de ales doar prin care sa treaca. Daca la Dispecer, adincimea craterelor pleaca de la 5 centimetri, in zona Flux-Flora, media urca la 7-8 centimetri.

Tot "offroad" arata si pasarela Bucium sau bulevardul Nicolae Iorga. Daca pe pasarela Bucium gropile sint dese dar nu foarte adinci, cu mici exceptii, pe Nicolae Iorga acestea sint si adinci si dese. Atit pe linga liniile de tramvai, cit si pe mijlocul strazii au aparut cratere ce rivalizeaza cu gurile de canal descoperite.

Conducatorii auto trebuie sa de a dovada de agilitate si indeminare si pe Bulevardul Primaverii. La intersectia de la Tesatura, de exemplu, este imposibil ca sa nu prinzi macar cu o roata o groapa. In zona Green Park, slalomul printre gropi se poate face doar trecind pe celalalt sens de mers.

Bd. Nicolae Iorga – puzderie de gropi

Autoritatile sustin ca inca nu se poate interveni din cauza vremii nefavorabile. Conducerea Regionalei de Drumuri si Poduri Iasi a afirmat ca se va cauta sa se intervina pe strazi de saptamina viitoare. "Am vazut, au aparut gropi. Asteptam sa se dezghete. Atit timp cit oscileaza in jurul a 0°C, nu putem interveni. Acum se formeaza gropile. Dupa ce vine primavara, vom intra si noi pe strazi. Pe Nicolae Iorga va trebui sa facem ceva, dar nu vom interveni si in zona sinelor de tramvai, pentru ca nu ne apartin. Sint multe gropi aparute in imediata apropeiere a caii de rulare a tramvaielor, la macazuri, dar acolo nu este responsabilitatea noastra", a declarat Viorel Scutaru, directorul DRDP Iasi.

Reprezentantii municipalitatii au afirmat si ei ca totul depinde de vreme. "Noi sintem pregatiti sa intervenim in tot orasul. Avem planificate 15 echipe. Stocurile de bitum, motorina sint asigurate, urmeaza doar sa intram pe strazi, imediat ce vremea ne va permite acest lucru", a specificat, Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

Acesta a mentionat ca pentru lucrarile de primavara in ceea ce priveste reparatiile la strazi, suma alocata este de circa 1,2 milioane lei. Suma este practic insignifianta. In primavara anului trecut, presa clujeana scria ca pretul unei tone de asfalt folosit la plombari costa aproximativ 850 de lei, cantitatea fiind suficienta pentru plombarea a 9,6 mp de gropi adinci de maximum 5 cm.

Practic, suma alocata de Primarie pentru plombarea celor 500 km de strazi din municipiu ajunge pentru plombarea a 13.500 mp de gropi. Aceasta, in conditiile in care o groapa cu diametrul de un metru are o suprafata de aproximativ 0,8 mp. Ca banii sa ajunga pentru plombarea tuturor strazilor din municipiu ar insemna ca o astfel de groapa sa nu fie mai departe de 30 de metri de urmatoarea.

Situatia este cu atit mai complicata cu cit municipalitatea va fi obligata sa plateasca anual aproximativ 20 milioane lei in contul ratelor la creditul Dexia. In 2007 au fost imprumutate 200 milioane lei, din care 91,2 milioane lei au fost folositi pentru reabilitarea a 128 de strazi. Rambursarea creditului se face din obligatiuni municipale. Primele obligatiuni in valoare de 100 milioane de lei urmeaza sa fie rambursate in termen de 242 de luni, din care primele 40 de luni sint de gratie. Pina acum s-au achitat doar dobinzi si comisioane in valoare totala de 24 milioane lei. Celelalte obligatiuni municipale in valoare de 100 milioane lei urmeaza sa fie rambursate in termen de 222 luni, din care primele 20 sint de gratie. Pina acum s-au achitat 3,7 milioane lei in contul dobinzilor si comisioanelor. Rascumpararea obligatiunilor urmeaza sa inceapa in februarie 2012, ultima plata trebuind sa fie facuta in noiembrie 2028.

Comentarii