Parcarile, un esec total pentru primar

Subtitlu

joi, 07 mai 2009, 23:29
6 MIN
 Parcarile, un esec total pentru primar

Gasirea unui loc de parcare in zona centrala a municipiului a devenit o adevarata vinatoare. Orice loc special amenajat pentru acest lucru este mai tot timpul ocupat. In prima parte a zilei, cu greu se gaseste un loc unde sa parchezi masina. Chiar si trotuarele destinate pietonilor sint ocupate. In ultimii ani, primarul Gheorghe Nichita a avansat mai multe proiecte pentru parcari care mai de care mai fanteziste. Campania electorala a fost plina de promisiuni pentru ca iesenii sa nu riste sanctiuni pentru ca vin cu masina la serviciu sau sa isi rezolve problemele la institutiile din zona centrala. Edilul nu a reusit sa amenajeze nici un nou loc de parcare in aceasta zona. Aceasta, dupa ce in campania electorala din 2008 promitea 5.000 de locuri de parcare in tot Iasul. Numarul masinilor a crescut enorm si blocheaza traficul pietonilor, dar si cel auto. Municipalitatea a luat insa si o masura de fluidizare a traficului. De peste un an, a triplat numarul platformelor de ridicat masini. Metoda nu pare a avea nici un efect, o alta varianta mai la indemina fiind blocarea rotilor. Aceasta ultima solutie nu poate fi pusa in aplicare. Politia Rutiera considera ca blocarea rotilor nu are temei legal.

Propunere: 420 lei, ridicarea masinii

Iesenii risca sa plateasca 420 lei pentru ca indraznesc sa vina in zona centrala cu masina. Atit ar putea ajunge tariful practicat de DSPM pentru ridicarea masinilor parcate ilegal. Acum, iesenii trebuie sa achite 280 lei pentru a recupera masina ridicata de Primarie.

Noul tarif nu a fost inca aprobat de municipalitate, dar urmeaza sa fie propus de conducerea DSPM. "Nu au majorat tariful de doi ani, timp in care au crescut preturile la combustibil, piese, au crescut si salariile", a explicat la lansarea ideii Luminita Salceanu, directorul DSPM.

Lipsa locurilor de parcare face din orice iesean un candidat serios la plata unor sume imense in conturile Primariei. Viitorul este insa si mai sumbru. Multe din actualele parcari sint revendicate.

"Pe zona centrala nu au fost facute locuri noi de parcare din lipsa de spatiu. Au fost intretinute parcarile existente. O parte din parcarea de la Golia este revendicata, la fel cea de linga Romtelecom sau Mitocul Maicilor. Anul trecut, de exemplu, au fost facute aproape 800 de noi locuri de parcare. Majoritatea au fost in cartiere, prin extinderi de strazi, alveole sau asfaltat terenuri virane. Anul acesta se va termina si parcarea de sub pasarela Nicolina. Am terminat deja in jur de 70 de locuri de parcare sub pasarela Alexandru cel Bun", a explicat Mihai Chirica, directorul tehnic al Primariei.

"S-a dorit sa fie probleme in trafic, sa nu fie ales Nichita"

Printre planurile municipalitatii pentru zona centrala s-au regasit atit parcari subterane, cit si parcari supraterane. Despre toate s-a vorbit, dar nici macar una nu a fost finalizata. La licitatiile organizate pentru o parcare supraterana in spatele Primariei nu a venit nici o firma.

Anul trecut s-a incheiat un contract cu firma Mister Kleen, care ar fi trebuit sa construiasca sub Parcul Independentei o parcare cu pina la 500 de locuri. "Se pare ca aceasta criza economica a afectat foarte tare astfel de proiecte. Nu cred ca se va mai face", a explicat Chirica.

Singurul santier pentru amenajarea unei noi parcari in zona centrala este al Hotelului Unirea. Societatea amenajeaza pe o suprafata concesionata de la Primarie in jur de 130 de locuri de parcare, din care 78 in subteran. Acum, edilii propun alte tipuri de parcari-minune.

"Analizam in clipa de fata un tip de parcari pe schelet metalic. Am inteles ca sistemul a fost implementat in doua orase din tara. Am putea sa achizitionam 4-5 dispozitive de acest fel. In fiecare ar incapea 12 masini. O astfel de parcare costa pina la 200.000 de euro", a precizat primarul Gheorghe Nichita.

Oficialii Primariei sustin ca parcarea ar avea un sistem prin care masinile ar fi asezate una peste alta. Amprenta la sol a unei astfel de constructii ar fi de 36 mp. Pentru un loc normal de parcare este nevoie de aproximativ 25 mp, cu tot cu acces.

Pentru a rezolva haosul din trafic, municipalitatea intentioneaza sa inceapa din nou sa blocheze rotile masinilor parcate ilegal. Masura a fost sistata in urma cu citiva ani. "Am cerut un punct de vedere oficial de la Ministerul de Interne. Am impresia ca la Iasi este o situatie speciala. Cred ca s-a dorit ca, in ultimii ani, sa fie probleme in trafic, sa nu fie ales Nichita, iar Inspectoratul de Politie a accesat. A fost o comanda politica. Acum am vorbit cu un secretar de stat de la Ministerul de Interne si spunea ca in Craiova se blocheaza rotile, dar cu agent de Politie Rutiera", a spus Nichita.

Blocarea rotilor ar putea fi mai eficienta pentru a combate parcarea ilegala, avind in vedere ca se pot sanctiona mult mai multi soferi. Si pretul platit de ieseni ar fi mult mai mic, comparativ cu ridicarea autoturismului. "Stiu ca, la acel moment, Politia Rutiera a analizat problema si s-a ajuns la concluzia ca blocatul rotilor nu are temei legal. Eu cred ca ridicarea masinii este mai eficienta, pentru ca se elimina si obstacolul din trafic. Ridicarea are efect", a explicat comisarul sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ.

"Ori merg pe jos, ori iau taxiul in Centru"

Zilnic, aproximativ cite 10 soferi platesc 280 de lei pentru parcarea masinii. Nu este vorba despre soferi plini de bani, cu masini scumpe, ci despre acei conducatori auto care isi parcheaza masinile neregulamentar. Acestia sint ghinionistii reperati de politistii de la Rutiera si ale caror masini sint ridicate de platformele DSPM. "Nu noi dispunem ridicarea masinii, ci politistul. Din cite stiu, la noi este cel mai ieftin", a declarat Marius Sirbu, seful Sectiei Mecanizare din cadrul DSPM, cel care coordoneaza si activitatea de ridicare a autoturismelor.

Andreea Tirnovanu se numara printre soferii ghinionisti. Tinara, in virsta de 25 de ani, si-a lasat autoturismul pe Sfintul Lazar, in zona SRI. Ca majoritatea soferilor carora li se ridica masina, si Tirnovanu s-a plins de lipsa locurilor de parcare.

Tinara a povestit ca a cautat aproximativ 20 de minute un loc de parcare. "Nu sint locuri de parcare! Am fost si la BRD, si la Politia Rutiera, am cautat in toata zona respectiva, dar fara nici un rezultat. Pina la urma, am lasat-o asa. Aveam treaba 5 minute la Directia de Finante. Cind m-am intors, mi se ridica masina. As fi parcat daca as fi avut unde", a povestit Andreea Tirnovanu.

Tinara a adaugat ca din suma platita la DSPM ar fi putut merge doua saptamini cu taxiul. "M-am invatat minte. Ori merg pe jos, ori iau taxiul in zona centrala", a mentionat Tirnovanu. Tinara, care urmeaza sa se marite, a facut haz de necaz si a afirmat ca suma de 280 lei reprezinta contravaloarea a doua meniuri.

Ford Escort abandonat de un an

Reprezentantii DSPM au specificat ca in baza unitatii de pe strada Bucium ajung si masini care nu mai sint ridicate de proprietari. Anual, cam 10-15 masini aflate in stare de functionare sint abandonate de proprietari. Motivul il constituie suma mare de "rascumparare".

O zi de parcare la DSPM se taxeaza cu 90 de lei. La acesti bani se adauga si suma de 280 lei, reprezentind cheltuielile de ridicare. In timp, costurile generate ajung sa depaseasca valoarea autoturismului, asa ca cei mai multi proprietari se lasa pagubasi.

De exemplu, pentru o luna, proprietarul ar trebui sa scoata din buzunar aproximativ 3.000 lei. "Sint citeva masini care nu au mai fost ridicate de proprietari. Noi i-am anuntat, dar nu au mai venit", a specificat Sirbu.

La sfirsitul lunii trecute, in baza DSPM erau cel putin trei masini in stare de functionare abandonate: un Matiz, un Golf I si un Ford Escort din 1993. Aproape toate autoturismele aveau un an de cind fusesera aduse. "Probabil ca nu mai aveau nevoie de ele sau si-au facut un calcul si si-au dat seama ca nu este deloc rentabil sa le ia inapoi", a mentionat Sirbu.

Reprezentantii DSPM au specificat ca, la interval de un an, masinile intra in proprietatea municipalitatii, fiind considerate abandonate. Autoturismele sint valorificate, cel mai adesea prin casare.

Comentarii