Pista intra tare la apa

Subtitlu

luni, 01 august 2011, 23:14
5 MIN
 Pista intra tare la apa
In iunie, firma de consultanta Search Corporation prezenta o varianta redusa pentru Aeroport, oricum mai scumpa fata de ce se incearca acum. Probabil ca se va merge pe un "proiect", realizat in mare viteza. Din acest punct de vedere iesenii pot fi linistiti, Consiliul Judetean se pricepe bine la cirpeli

Aeroportul Iasi a ajuns de risul curcilor. Consiliul Judetean se lupta de citiva ani sa inceapa lucrarile de modernizare a aerogarii, dar luptele politice par a fi un blestem in realizarea acestui lucru. Intre timp, Clujul este la un pas sa inceapa lucrarile pentru a doua pista a aeroportului, de 3.500 de metri lungime.

Cearta din CJ continua miine

Consiliul Judetean a aminat ieri luarea unei decizii privind modernizarea Aeroportului. Dupa dezbateri incinse care au durat aproape patru ore, consilierii judeteni, carora li s-au alaturat si citiva parlamentari, nu au putut ajunge la un consens in ceea ce priveste cel mai important obiectiv al Iasului.

"Am fost la Ministerul Transporturilor si am avut o discutie cu organismele de decizie. Proiectul pe care ar urma sa-l depunem trebuie sa aiba o valoare de pina in 40 milioane euro, cu tot cu TVA. Am vrea ca in banii acestia sa prindem si parcarea. Am intrebat daca putem sa facem pista de 2.500 de metri lungime. Ei au spus ca UE nu finanteaza o banda asfaltata daca nu e folosita si ca trebuie sa modernizam actuala pista si sa o prelungim. Trebuie sa decidem daca vom face o pista de 3.000 de metri, care sa fie racordata la viitoarea autostrada Tirgu Mures – Ungheni, dar se va face cine stie cind, sau daca facem o pista de 2.100 de metri prin fonduri europene", a declarat Constantin Simirad, seful CJ.

Acesta a adaugat ca, pentru a obtine fonduri europene, Iasul trebuie sa depuna un proiect in circa o luna. "Daca depunem proiectul in septembrie, avem toate sansele sa luam banii. Intrerupem activitatea timp de trei luni, distrugem actuala pista si o prelungim. Pentru 15-20 de ani va functiona bine. Pina vom face o pista mai mare, avem timp sa stringem bani. Altfel sintem inghesuiti si pierdem finantarea. Daca se va opta pentru proiectul mare, nu vom putea sa-l facem. La Cluj au ajuns la un milion de pasageri tot cu o pista de 2.100 de metri. Pot ateriza si avioane Airbus", a spus seful CJ.

Singurele concluzii la care s-a ajuns in urma discutiilor de ieri au constat in aprobarea regulamentului si a conducerii comitetului consultativ privind urgentarea modernizarii Aeroportului. Presedinte al comitelului a fost ales liberalul Mugur Cozmanciuc. Astazi va avea loc o sedinta a comitetului recent infiintat, iar miine, in cadrul unei alte sedinte extraordinare a CJ, sa vor discuta solutiile propuse de membrii acestuia.

Licitatie in curs la Cluj

Aeroportul International Cluj-Napoca (AICN), al patrulea din tara ca marime, este la un pas de a incepe lucrarile pentru cea de-a doua pista. Aceasta va avea o latime de 45 de metri, o lungime de 3.500 de metri si va fi construita in doua etape. Prima etapa va consta in realizarea unei piste de 2.100 de metri. Licitatia pentru realizarea primei etape a proiectului a avut loc in luna aprilie si este aproape de finalizare.

In prima faza, cistigatoare a fost declarata asocierea formata din SCC Napoca SA Cluj-Napoca, Icco Systems SRL Brasov si Geo Arc SRL Otopeni, care a avut o oferta de 32,44 milioane de euro, fara TVA. Licitatia a fost contestata, Consiliul National pentru Solutionarea Contestatiilor dispunind reanalizarea ofertelor. AICN a reevaluat ofertele, dar oferta declarata admisibila si cistigatoare a fost aceeasi. "Asteptam sa treaca perioada de contestatii. Speram ca toate lucrurile sa fie in regula si apoi sa incepem lucrul", a declarat David Ciceo, directorul AICN.

Dupa semnarea contractului, asocierea are la dispozitie 180 de zile sa finalizeze prima portiune a noii piste. Obiectivul este construit prin credit furnizor. Constructorul contracteaza un credit bancar cu care sa finanteze lucrarile dupa care este platit de catre beneficiar. Prin aceeasi metoda au fost construite si cele doua terminale de sosiri – plecari ale aeroportului clujean.

Conform presedintelui CJ Cluj, Alin Tise, exproprierile pentru prima portiune a pistei sint aproape finalizate. "Dupa semnare, putem da si dispozitia de incepere a lucrarilor. Sintem in grafic si cu exproprierile pe aceasta portiune de 2.100 de metri. In prima faza, vom expropria noua proprietari. Per total, avem citeva miliarde de lei vechi in buget, prinse tocmai pentru a plati toate exproprierile aferente noii piste", a declarat Alin Tise, la mijlocul lunii iunie, citat de presa locala.

Clujenii cer schimbarea regulilor pentru a primi fonduri europene

Prelungirea pina la 3.500 de metri a pistei se va face dupa finalizarea procesului de exproprieri si devierea riului Somes, ultima estimata la 24,4 milioane euro, fara TVA. Conform estimarilor initiale, etapa a doua a proiectului va costa maxim 30 milioane euro, fara TVA, suma care ar putea sa scada in urma licitatiei. "Etapa a doua va incepe dupa ce vom devia Somesul si vom vedea ce fonduri sint disponibile. Nu am facut o estimare a sumelor. In orice caz, lucrarile vor costa mai putin decit cele din prima etapa. Pentru prima etapa au fost folosite fondurile CJ si ale AICN", a mai declarat David Ciceo. Proiectul AICN va include, pe linga pista, un sistem de balizaj performant, platforme de imbarcare – debarcare si cai de rulare.

Desi AICN are peste un milion de pasageri anual si nu ar mai putea beneficia de fonduri europene, sefii aerogarii clujene nu exclud nici aceasta varianta. "Toate aeroporturile din Polonia care au sub cinci milioane de pasageri au primit fonduri europene. Trebuie doar notificata Comisia Europeana. AICN nu este exclus de la asemenea finantari. Avem deja un proiect pentru construirea caii de rulare si extinderea platformei de parcare", a afirmat David Ciceo.

Proiectul este evaluat la circa 19 milioane euro, fara TVA. Luna trecuta, deputatul PNL de Cluj, Horea Uioreanu, a solicitat ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, o derogare pentru aeroportul clujean. "Romania e singura tara care a impus conditii atit de restrictive pentru ca aeroporturile sa acceseze fonduri europene, motiv pentru care autoritatile judetene au solicitat modificarea Ghidului de finantare pentru Programul Operational Sectorial – Transporturi", a afirmat Horea Uioreanu.

––-

La Iasi apar noi probleme

Modernizarea Aeroportului pare sortita sa nu ajunga niciodata la primul hirlet de pamint. Consilierul judetean PDL Lucian Flaiser a informat CJ in legatura cu o serie de aspecte care nu au fost luate in calcul in ceea ce priveste modernizarea aerogarii.

"In partea nordica, ar trebui sa darimam sau sa mutam biserica din Aroneanu, sa taiem sapte metri din dealul Repedea si apoi sa incepem lucrarile. Nu avem avizele de la Ministerul Culturii. Si distrugerea pistei implica o gramada de cheltuieli. De asemenea, in partea sudica sint alte obstacole. In zona unitatii militare e nevoie de o umplutura de sapte metri, din cauza unei adincituri. Trebuie schimbat si balizajul. In plus, ma indoiesc ca studiul de fezabilitate va fi gata pina in septembrie. Aceste lucrari ar insemna si oprirea activitatii. Putem opri trei luni, dar numai in cazul unei anumite solutii si a unor anumite firme. Sint putine firme care pot face astfel de lucrari in trei luni", a afirmat fostul sef al CJ.

Si Constantin Simirad a anuntat ca a fost descoperita o alta problema la Aeroport. "Armata a cistigat un proces cu Primaria. Cei de la Armata au spus ca terenul pe care Primaria l-a dat pentru a se construi cladirea Institutului de Meteorologie era al lor, iar instanta le-a dat dreptate", a spus seful CJ.

Comentarii