Primaria s-a decis: va plati factura CET de la buget

luni, 03 septembrie 2007, 23:39
5 MIN
 Primaria s-a decis: va plati factura CET de la buget

Primarul si-a adus aminte ca de doua saptamini zeci de mii de ieseni nu au apa calda. Gheorghe Nichita i-a chemat la ordine vineri pe sefii CET, cerindu-le explicatii pentru situatia fara precedent aparuta. Timp de doua ore, oficialii CET au explicat cum s-a ajuns ca aproximativ 50.000 de ieseni, multi dintre ei fara datorii la intretinere, sa incalzeasca apa la aragaz. Primarul a anuntat ieri rezultatele intilnirii si solutiile gasite. Concluzia a fost rezumata de Nichita in doua cuvinte: "management defectuos". Cu alte cuvinte, sefii CET nu si-au facut treaba pentru care sint platiti. Departe de a fi demisi sau sanctionati in vreun fel, sefii CET au fost mingiiati pe crestet si amenintati glumet cu degetul. Mai mult, "managementul defectuos" a fost premiat de primar cu 10 milioane lei, bani destinati platii unei jumatati din datoria CET catre E.ON Gaz. Practic, conducerii CET i s-a adresat mesajul ca, indiferent daca isi face sau nu treaba, leafa va curge mai departe, iar Primaria va scoate bani cind va fi nevoie. Nici un cuvint nu a fost rostit despre urgentarea programului de restructurare a CET sau despre gasirea unor solutii de alimentare alternativa cu combustibili.

Marea problema: CET nu stie sa comunice

"Se investesc multi bani la CET, dar cu toate acestea conducerea nu reuseste sa vina aproape de clienti. In continuare, CET functioneaza cu bani de la buget deoarece conducerea da dovada de management defectuos si nu face un plan de anticipare a problemelor cu care s-ar putea confrunta. De fiecare data cind apare ceva, fug la Primarie sa ceara ajutor", a declarat Nichita. Primarul sustine ca CET ar trebui sa puna accentul pe mediatizarea avantajelor sistemului centralizat si al conventiilor individuale in rindul clientilor sai. De asemenea, Nichita a precizat ca ar trebui gasita o solutie pentru a fi debransati numai cei cu datorii. "Trebuie sa existe un dialog cu asociatiile de proprietari pentru rezolvarea acestor probleme. Cei de la CET trebuie sa analizeze cum fac drebransarile. Daca intr-un bloc exista 18 oameni care platesc si 2 care nu, nu poti sa debransezi tot blocul", a mai afirmat primarul. El a anuntat ieri ca intentioneaza mutarea centrului de relatii cu clientii si a serviciului de incasare din subordinea Uzinei de Furnizare a Energiei Termice (UFET) in cadrul CET. Practic UFET se va ocupa numai de interventiile la retelele de distributie, iar in sediul de la piramida lui Dubet nu va ramine decit o casierie.

Nichita: "Nu ai cu cine schimba"

Desi recunoaste ca situatia termocentralei iesene este critica, acesta a mentionat ca nu a dat nici o sanctiune. "La CET este un management defectuos, dar din pacate nu ai cu cine schimba (pe sefii de acolo – n.r.). Este drept ca vorbim si despre o unitate foarte dificila. Nu dau sanctiuni pentru ca ei au facut multe eforturi de a remedia situatia. Relatia cu clientii se invata greu", a mai completat edilul sef. O pozitie similara a fost adoptata acum cinci ani si de fostul primar Constantin Simirad. Intr-o perioada in care fosta regie de termoficare se confrunta zilnic cu scandaluri legate de cheltuirea nejustificata a banilor publici, cu datorii de recuperat de sute de miliarde de lei vechi si cu zeci de mii de ieseni fara apa calda, Simirad se plingea ca nu are un inlocuitor pentru directorul Romeo Mistreanu. Nici atunci si nici acum nu s-a pus macar problema unei demiteri si a organizarii unui concurs cu criterii de performanta clare.
O masura anuntata ieri de primar consta in alocarea unei sume suplimentare de bani catre CET, ca subventie de la bugetul local. "Directia economica analizeaza aceasta modalitate de rectificare a bugetului. Vrem sa alocam o suma cuprinsa intre 6,5 si 10 milioane lei. Banii vor fi alocati in contul datoriei istorice pe care CL o are catre CET. Pe anul acesta am avut alocate 20 milioane lei, ce au fost deja date", a declarat primarul, care a facut apel si la populatie sa-si plateasca restantele. Datoriile istorice ale municipalitatii catre furnizorul de agent termic se ridica la aproximativ  50 milioane lei. Acestea au fost acumulate pina in 2005 si constau in diferente la pretul gigacaloriei, nerecunoscute pina acum de actuala conducere a municipalitatii. "Efortul trebui sa fie comun atit al CL, cit si al asociatiilor de proprietari. Daca nu reusim sa achitam catre E.ON Gaz 24 milioane lei, toti vom avea de suferit", a completat Nichita.

De miine incepe rebransarea

Seful municipalitatii a mai anuntat ca se are in vedere redactarea unui regulament prin care asociatiile de proprietari sa fie obligate sa efectueze plati proportionale catre furnizorii de utilitati. Concret, prin aceasta masura se urmareste impiedicarea administratorilor de a efectua plati in contul altor furnizori de utilitati din banii destinati facturii agentului termic.
Sefii termocentralei nu au putut fi contactati in cursul zilei de ieri. In schimb, CET a remis un comunicat de presa prin care anunta ca de miine vor fi efectuate rebransari selective. "Modul de selectie al rebransarilor va fi dictat de deschiderea si intelegerea pe care o gasim la presedintii si administratorii asociatiilor de proprietari. De asemenea, vom purta discutii de reesalonare a debitelor asociatiilor de proprietari", se arata in comunicatul de presa.

Bun-platnici cu conventii individuale, debransati

Pina a fi trasa de urechi de catre primar, conducerea CET a dat dovada si de exces de zel. Este cazul Asociatiei de Proprietari Nicolina 2. Administratorul Tatiana Secara a declarat ca, desi majoritatea locatarilor au incheiate conventii individuale de plata, a fost sistata furnizarea apei calde. "Am ramas vreo doua zile fara apa calda. Le-am explicat celor de la UFET. Si-au dat seama de eroarea facuta. Si-au cerut scuze si s-a remediat situatia", a explicat Secara. Aceasta a adaugat ca, din totalul locatarilor, numai doi au ramas la CET, fara a avea incheiate contracte individuale de plata. "Locatarii care nu aveau incheiate conventii de plata aveau datorii. Unul dintre acestia a venit si a platit o parte din bani", a mai afirmat administratorul. Reprezentantii UFET nu au putut oferi explicatii suplimentare cu privire la acest caz. "Noi am oprit sistarea apei calde din cauza datoriilor", a explicat scurt Constantin Ciofu, directorul UFET. Reprezentantii Grupului Asociatiilor de Proprietari au sanctionat insa greseala angajatilor termocentralei. "Nu mi se pare corect ce s-a intimplat. Cei de la CET sustineau ca cine incheie conventii individuale nu va avea probleme cu apa calda. Poftim, insa, ce se intimpla", a comentat Dumitru Bucur, din partea Grupului Asociatiilor de Proprietari.

Comentarii