RATP da cartile la un pot de 11 milioane de euro

Subtitlu

vineri, 21 septembrie 2007, 00:56
5 MIN
 RATP da cartile la un pot de 11 milioane de euro

Licitatia pentru achizitia de autobuze noi se afla din nou in impas. Dupa prima runda de contestatii, se prefigureaza altele noi. Marul discordiei il reprezinta sistemul de siguranta ESP, dar si experienta ceruta in livrarea de autobuze. Cele doua conditii, in opinia reprezentantilor firmelor BMC Truck & Bus SA si Raiffeisen Leasing, pot favoriza anumiti producatori de autobuze. Ionut Badea, din partea Raiffeisen Leasing, a afirmat ca prin excluderea sistemului ESP, ca sistem obligatoriu, sint „ajutate" alte firme care nu ofera acest sistem.

„Daca se pastreaza sistemul ESP ca echipament optional, noi vom face o noua contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor. Sistemele ABS si ESP sint standard la marcile premium", a precizat Badea. Programul Electronic de Stabilitate (ESP) are rolul de a ajuta soferul sa mentina controlul vehiculului in cazul in care apar derapaje. Sistemul actioneaza prin frinarea selectiva a rotilor in functie de acceleratia laterala a masinii si de rotatia volanului.

Ionut Badea a reclamat ca din caietul de sarcini s-a scos conditia obligatorie ca autobuzele sa fie dotate si cu ESP. „Cu citeva zile inainte de licitatie, ESP a devenit optional. Noi ne-am facut calculele dupa conditiile impuse in caietul de sarcini. Daca schimbarea era facuta de la inceput, era altceva si poate noi ne orientam spre un alt producator de autobuze. Asa, sint favorizate firme din estul Europei, unde nu se fabrica autobuze care sa aiba si acest sistem de siguranta. Noi am participat si la licitatia precedenta. Atunci au fost aduse autobuze MAZ de doi lei, la pret de Mercedes", a mai adaugat reprezentantul Raiffeisen Leasing.

Oficialii acestei firme au precizat ca un astfel de sistem nu este foarte scump, ajungind in jurul a 1.000 euro pentru fiecare autobuz. „Orasul este colinar, iar sistemul intra in functiune la orice viteza. Vorbim de un sistem care are menirea de a asigura siguranta calatorilor", a explicat Badea.

Oficialii regiei de transport locale au afirmat ca vor cere lamuriri suplimentare de la CNSC in ceea ce priveste obligativitatea sistemului de stabilitate ESP. „Noi am facut hirtiile catre CNSC pentru a ne spune daca ESP este obligatoriu sau optional. Trecerea ca optional a acestui sistem a fost o masura care sa permita participarea la licitatie a cit mai multor firme", a declarat Maricel Gherca, directorul RATP.

Sefii regiei au mentionat ca in urma discutiilor purtate cu specialistii s-a ajuns la concluzia ca sistemul ESP poate fi optional. „Autobuzele sint urbane, iar in oras limita de viteza este de 50km/h. In plus, nici nu sint curbe atit de periculoase sau care sa poata fi luate cu viteza, mai ales de catre autobuze", a apreciat Gherca.

„A fost o intreaga bilbiiala"

Si firma BMC Truck & Bus SA a contestat licitatia organizata de RATP. Silvia Colacea, reprezentanta BMC Truck & Bus SA a afirmat ca cerinta privind experienta in livrarea de autobuze a fost formulata cel putin ambiguu. „A fost o intreaga bilbiiala legata de experienta anterioara. Ba ca trebuie minim 40 de autobuze livrate, in tarile membre UE, ba numarul acestora a fost redus la 15, ba era vorba de autobuze cu podea joasa 100% sau 2/3", a mentionat Colacea.

Oficialii BMC s-au aratat nemultumiti ca cerintele nu au fost formulate foarte clar si au fost aduse dese modificari. Initial, in caietul de sarcini, la punctul IV.4, era ceruta o lista a principalelor livrari de produse in ultimii 3 ani, minim 40 bucati autobuze urbane de 12 metri lungime, cu podea joasa 70% sau 100% livrate in actualele state membre UE.

Apoi, cerinta a fost modificata, formularea initiala fiind inlocuita cu „minim 15 bucati autobuze urbane de 12 metri lungime", fara a se mai solicita astfel livrari in spatiul comunitar. S-a revenit apoi si s-a specificat ca ar fi vorba despre autobuze cu podea joasa 2/3 sau 100%. „Nu se pot aduce clarificari asa, oricum, oricind. In plus, singurul tip de autobuz cu podea 2/3 omologat in Romania este MAZ. Ori, din formularea lor se putea intelege o favorizare a acestui producator", a punctat Silvia Colacea.

Revine schema cu podeaua joasa

Sefii regiei au respins insa acuzatiile aduse. „Prin conditiile impuse de noi, am incercat sa oferim ocazia la cit mai multe firme sa participe, neavind un caracter restrictiv. Am cerut experienta anterioara pentru a ne feri de experimente", a declarat Gherca. La licitatia din data de 23 iulie, se inscrisesera 19 firme, care au cumparat caietul de sarcini. Pentru achizitionarea a 50 de autobuze noi, RATP a pus la bataie aproximativ 11 milioane euro.

Conform caietului de sarcini, mijloacele de transport in comun vor avea podea joasa 100% sau 2/3, capacitatea de transport va fi de minim 95 persoane si vor respecta normele de poluare Euro 3. Acestea vor oferi o serie de conditii soferilor, cum ar fi aer conditionat, cutie de viteza automata, coloana volan reglabila. Singurul mijloc de ventilatie destinat calatorilor va fi reprezentat de minim doua trape si 5 geamuri laterale cu deschidere pentru aerisire.

Fata de actualele autobuze ale regiei, respectiv modelul MAZ 103, noile mijloace de transport vor avea usi ce vor putea fi actionate independent, atit din interior, cit si din exterior. Noua licitatie ar fi trebuit sa se desfasoare pe data de 24 septembrie. „Depinde de cind primim raspuns de la CNSC si daca nu sint facute alte contestatii", a incheiat directorul regiei.

A doua licitatie cu probleme

O alta licitatie cu „cintec" a fost cea organizata acum doi ani de RATP pentru achizitionarea a 50 de autobuze. In 2005 s-a iscat un adevarat scandal, dosarul licitatiei ajungind la DNA. Preturile umflate, modificarea caietului de sarcini cu citeva zile inaintea licitatiei sau redactarea conditiilor tehnice astfel incit la ele sa nu poata raspunda complet decit o singura firma au fost citvea dintre acuzatiile aduse atunci.

De asemenea, s-a vehiculat opinia ca la pretul normal al autobuzelor s-ar fi adaugat un „capac" de 20.000 euro pentru fiecare autobuz. Au fost aduse succesiv modificari cu privire la numarul de locuri din mijloacele de transport, ca si in ceea ce priveste modelul autobuzului. Astfel, s-a renuntat la cerinta cu privire la podea joasa 100%, fiind acceptate si autobuze cu podea doar 2/3.

Modificarile la caietul de sarcini au fost aduse cu mai putin de 6 zile pina la licitatie, fapt interzis prin lege. Cele 50 de autobuze MAZ au costat in total aproximativ 10 milioane euro.

Comentarii