Candidatii suceveni mizeaza in campania electorala mai ales pe banii proprii

sâmbătă, 04 noiembrie 2000, 00:00
3 MIN
 Candidatii suceveni mizeaza in campania electorala mai ales pe banii proprii

In campania electorala pentru alegerile generale din acesta toamna, candidatii au investit sume serioase. Tiparind afise si pliante, promovindu-si imaginea prin publicitate in mass-media sau organizind intilniri directe cu alegatorii, candidatul trebuie sa scoata la fiecare pas pe care il face sume serioase din buzunarul propriu sau al partidului pe care il reprezinta. Incercind sa aflam de unde provin fondurile de care dispun candidatii pentru campania electorala am chestionat pe o buna parte dintre cei care vor sa reprezinte judetul Suceava in urmatoarea legislatura in Parlamentul Romaniei. Candidatii au evitat sa precizeze cu exactitate cit si-au propus sa investeasca pentru a deveni parlamentari. Ceea ce am reusit sa obtinem a fost numai o estimare a ponderii cheltuielilor proprii ale candidatilor in suma totala pe care acestia si-au propus sa o investeasca pentru a ajunge parlamentari. Pe de alta parte, am fost interesati sa aflam cita baza pun candidatii pe diferitele modalitati de a-si promova imaginea – intilniri cu alegatorii, publicitate electorala in mass-media, afisaj electoral.
Impactul cel mai mare il au intilnirile cu electoratul si publicitatea mass-media
Candidatul situat pe prima pozitie in lista candidatilor ApR pentru Camera Deputatilor in judetul Suceava, Adrian Petrache Artene declara ca 60% din banii investiti in campania electorala pentru alegerile generale provin din veniturile proprii, 20% provin din cotizatiile membrilor ApR si 20% din contributii ale simpatizantilor.
In ceea ce priveste estimarile pe care fiecare dintre candidati si le-a facut privind eficacitatea campaniei electorale pe care o promoveaza, Adrian Petrache Artene apreciaza ca 80% din imagine sa de candidat pentru Camera Deputatilor si-o creeaza prin intilniri directe cu alegatorii, 15% prin mass-media si numai 5% prin afisajul electoral.
Candidatul AN (PUNR+PNR), Mihai Ungurasu, situat pe prima pozitie pe lista potentialilor senatori ai acestei formatiuni politice in judetul Suceava a declarat ca banii pe care ii va investi in aceasta campanie electorala provin exclusiv din buzunarul propriu. Mai mult, el a afirmat ca a avut suma necesara pentru desfasurarea campaniei electorale pregatita inca de acum trei ani, bani suficienti citi ii trebuie sa-si termine treaba cu succes, daca ii chibzuieste bine. Cit priveste efectul pe care il au asupra alegatorilor diferitele modalitati de promovare a imaginii candidatului, Mihai Ungurasu considera ca 40% din merit revine mass-media iar restul de 60% este asigurat de afisajul electoral si intilnirile cu alegatorii, chestiuni care, in viziunea sa, nu pot fi despartite.
Candidatul pentru Senatul Romaniei situat pe primul loc al listei Partidului National Liberal in judetul Suceava, Gheorghe Flutur, declara ca jumatate din banii investiti in campania electorala provin din surse proprii si cealalta jumatate din contributiile membrilor Forumului pentru Democratie si Liberalism, constituit la Suceava pentru a sprijini candidatura lui Theodor Stolojan la presedintia Romaniei, dar si al altor donatori. Gheorghe Flutur apreciaza ca imaginea sa este promovata in rindul alegatorilor intr-un procent de 60% prin intilnirile directe cu acestia, 25% prin mass-media si 15% prin afisajul electoral.
Orest Onofrei, candidatul situat pe prima pozitie in lista pentru Senatul Romaniei din partea CDR 2000, ne-a declarat ca isi sustine campania din surse proprii in procent de 70%, restul de 30% fiind acoperit din contributiile sustinatorilor suceveni. Cit priveste gradul de impact pe care un fel sau altul de a face campanie il are asupra alegatorilor, Orest Onofrei apreciaza ca 70% din efect rezulta din intilnirile directe cu alegatorii, 20% din reclama electorala promovata prin mass-media si 10% prin afisajul electoral.
Candidatul pentru Senat din partea PD, Theodor Hauca declara ca isi sustine campania electorala 100% din fonduri proprii, iar in ceea ce priveste constructia imaginii sale de potential senator, el este de parere ca in procent de 72- 78% conteaza intilnirile directe cu alegatorii, 12-18% publicitatea asigurata de mass-media si numai 10% afisajul electoral.
Radu Pricop, candidatul PDSR situat in pozitia a doua pe lista potentialilor senatori ai acestui partid care sa reprezinte judetul Suceava, declara ca 60% din sumele pe care le investeste in campania electorala sint banii sai personali, restul provenind din sponsorizari si subventii. Intilnirile directe cu electoratul conteaza 50% in opinia sa in aceasta campanie electorala, 30% fiind meritul publicitatii din mass-media si 20% afisajului electoral. (Neculai ROSCA)

Comentarii