Primarul Sofroni e tare la matematica

luni, 11 mai 1998, 23:00
3 MIN
 Primarul Sofroni e tare la matematica

Primarul municipiului Suceava, Constantin Sofroni, intr-o intilnire recenta cu salariatii Agentiei de Transport Local Suceava, a facut publica o idee care, in viziunea sa si a conducerii ATL, ar putea rezolva problemele cu care se confrunta Agentia, respectiv introducerea unei taxe locale, pentru a se aduna fonduri care sa asigure relansarea ATL. El a considerat ca o suma de 500 de lei/luna/persoana, preluati in contul acestei taxe, ar putea sa elimine biletele, transportul public de calatori devenind astfel gratuit. Ieri, primarul municipiului ne-a confirmat aceasta intentie, precizind insa ca ideea apartine directorului ATL, Marian Ionescu. El nu a ascuns temerea ca o asemenea initiativa ar putea sa provoace noi discutii asemanatoare celor produse de introducerea taxei de contorizare.
Pina la nasterea acestor discutii, vom incerca sa efectuam un calcul simplu: potrivit informatiilor furnizate de ATL, zilnic calatoresc cu mijloacele auto ale Agentiei circa 40.000 de persoane. In conditiile in care o calatorie costa 1.100 de lei, rezulta ca ATL incaseaza in fiecare zi circa 44 milioane de lei. Introducerea unei taxe de 500 de lei/luna/persoana in municipiul Suceava, care are o populatie de aproximativ 100.000 de locuitori, ar directiona catre bugetul ATL, lunar, 50 de milioane de lei. Suma este insa ridicola, in comparatie cu nivelul cheltuielilor ATL, care, in acest moment, se cifreaza la 1,4 miliarde de lei lunar.
Referitor la aceasta problema, primarul Constantin Sofroni a afirmat ca se vor putea, eventual, gasi solutii de suplimentare a tarifelor de intrare in bazar, a taxelor de forfetare si a celorlalte contributii banesti platite de persoanele din afara municipiului care viziteaza in scopuri comerciale orasul nostru, sumele preluate astfel putind fi directionate catre ATL, in conditiile in care si aceste persoane vor beneficia de gratuitatea transportului in comun. Inginerul sef al ATL Suceava, Darie Romaniuc, are insa o viziune putin diferita asupra ideii de instituire a acestei taxe.
"Aceasta varianta este posibila, insa nicidecum cu 500 de lei pe luna, in conditiile in care o singura calatorie costa 1.100 de lei. Nu stiu cine a inventat suma asta, insa eu va propun un calcul: ATL are 420 de salariati. O mare parte dintre acestia, odata cu introducerea circulatiei libere, vor disparea. Ma refer la vinzatoarele de bilete, controlori etc., care reprezinta 25-30 % din schema de personal. Vor disparea, de asemenea, cheltuielile legate de imprimarea biletelor si abonamentelor, astfel incit daca in momentul de fata ATL cheltuie 1,4 miliarde de lei/luna, aceasta suma s-ar putea reduce la 1 miliard de lei prin masurile enumerate anterior. Acest miliard impartit la populatia municipiului, care este in jur de 100.000 de locuitori, da ca rezultat suma de 10.000 de lei/luna/persoana. Cu aceasta taxa platita, fiecare va putea circula cit vrea si unde vrea pe gratis, lucru pe care eu il consider avantajos, in conditiile in care un abonament lunar pe o singura linie costa 35.000 de lei". Darie Romaniuc nu a ascuns nici el faptul ca aceasta masura ar putea ridica voci in rindul locuitorilor Sucevei.
"Sint multi care nu circula cu troleibuzul, fiindca au masini, sint de asemenea categorii ale populatiei care beneficiaza oricum de gratuitate, cum sint veteranii de razboi. Astfel incit, pina la punerea in aplicare a unei asemenea masuri, vor trebui bine gindite toate implicatiile". (Neculai ROSCA)

Comentarii