Rusine

miercuri, 26 septembrie 2001, 23:00
5 MIN
 Rusine

"TPS nu mai prezinta garantii"
Dupa ce pe 13 septembrie Exploatarea de Distributie si Furnizare a Energiei Electrice Suceava a deconectat troleibuzele de la reteaua de alimentare cu energie electrica, s-a revenit asupra masurii chiar a doua zi, pentru a nu crea dificultati elevilor cu ocazia inceperii anului scolar. Dupa o derogare de sapte zile, singura admisa de normele interne stabilite la nivel de Electrica SA, EDFEE Suceava a intrerupt din nou, marti seara, furnizarea energiei electrice catre societatea de Transport Public Suceava (TPS), pentru neachitarea contravalorii consumurilor de energie electrica timp de sase luni.Troleibuzele nu au mai iesit ieri pe trasee, lasind "pe jos", cu abonamentele-n buzunare, mii de suceveni. In ultimele luni, conducerea EDFEE Suceava a avut mai multe intilniri cu reprezentanti ai TPS Suceava, intocmind esalonari si reesalonari la plata debitelor restante, carora unitatea de transport in comun nu le-a putut face fata. La ultima intrevedere a conducerii societatii de transport public cu directorul unitatii furnizoare de energie electrica, Dumitru Coca, TPS s-a angajat ca in sapte zile sa achite facturile restante in valoare totala de 1.618 miliarde lei. Pe 19 septembrie, in contul EDFEE Suceava au intrat 100 milioane lei, aceasta fiind suma cu care TPS si-a mai scazut din datorii. Daca la suma ramasa, de 1,5 miliarde lei se mai adauga cele 348,5 milioane lei, cit e factura curenta si penalitatile in suma de 631.3 milioane lei, datoria totala a TPS catre Electrica este de 2,498 miliarde lei. Penalitatile nu au mai fost achitate din luna iunie a anului 2000. Directorul Electrica Suceava, Dumitru Coca ne-a declarat ca asupra acestei masuri nu mai poate reveni pentru ca nu ii permite legislatia din domeniul energetic, fiind direct raspunzator pentru debitele care s-ar mai acumula. Este suficient de grav ca penalizarile cresc in fiecare zi cu 0.2%. Cum Sucursala Electrica Bacau este singura care se mai poate implica in actiunea de reconectare la reteaua de energie, pare putin probabil ca TPS sa mai obtina vreo derogare de la masura luata. "TPS nu mai prezinta garantii. Noi am fost cooperanti facind trei reesalonari in sase luni. Ne pare rau ca singura unitate de transport public, transport nepoluant, a ajuns in acesta situatie si este pacat ca un oras cum este Suceava este in pericol de a nu mai avea transport in comun de calatori", a declarat directorul Coca. Pentru reluarea furnizarii curentului electric, este necesar ca TPS sa prezinte un CEC sau bilet la ordin avizat de banca pentru ca EDFEE sa aiba garantia platii datoriilor. In situatia in care consumatorul nu isi achita datoriile, TPS va fi pus in intirziere potrivit legii si actionat in instanta pentru recuperarea daunelor.
Amenintari cu rezilierea contractelor
Sistarea furnizarii curentului electric catre TPS Suceava a afectat ieri grav transportul public de persoane. Cele zece maxi-taxi si zece autobuze puse la dispozitie de catre TPS s-au aflat in imposibilitatea de a face fata numarului mare de calatori, mii de suceveni fiind in situatia de a nu mai ajunge la timp la munca. Singura solutie pentru ca transportul de calatori sa se desfasoare in conditii normale ar fi ramas operatorii maxi-taxi, dar acestia, invocind neintelegerile aparute in negocierea contractelor cu TPS, si-au intrerupt activitatea, pina in momentul cind contractul va fi avantajos pentru ambele parti. In contract se prevedea ca TPS sa renunte la transportul cu troleibuzele, lasind in trafic doar zece maxi-taxi si zece autobuze, iar numarul de maxi-taxi private sa creasca la 150, proprietarii acestora urmind sa achite o redeventa de 5,5 milioane lei lunar. Nemultumirile operatorilor de maxi-taxi particulari au aparut in momentul in care acestia, prezentindu-se sa semneze contractele, au constatat ca pe linga cele 20 de mijloace de transport ale TPS, au mai fost trecute inca 10 troleibuze, redeventa raminind aceeasi. La negocierile ce au avut loc pentru rezolvarea problemelor, operatorii de maxi taxi, ei au propus o serie de solutii pentru micsorarea redeventei, precizind ca daca se ramine la aceasta suma, este posibila cresterea pretului pentru o calatorie, cu una sau doua mii lei. Reprezentantii municipalitatii si cei ai TPS au respins insa toate propunerile operatorilor maxi-taxi de a reduce redeventa la patru milioane de lei pe luna, amenintind in acelasi timp cu rezilierea contractelor deja existente, pentru nerespectarea clauzelor. In aceste conditii, reprezentantii operatorilor de maxi-taxi, au amenintat ca nu vor semna nici un contract cu TPS si ca protestul va continua pina in momentul in care solutiile propuse de ei vor fi luate in considerare.

Primarul vrea sa reintroduca troleibuzele pe trasee
Referitor la situatia transportului in comun, primarul Sucevei, Marian Ionescu, a declarat ca actiunea operatorilor de maxi taxi nu este justificata, acestia trebuind sa-si continue activitatea paralel cu desfasurarea negocierilor. "Se pare ca, totusi, cu actiunea de azi, oarecum in forta, s-a dorit micsorarea redeventei, cu care au fost de acord prima data. Nu mi se pare normal sa se discute despre problemele interne ale TPS, care este o societate a Consiliului Local. Dumnealor trebuiau sa-si vada de problema lor, de negociere, daca mai exista o negociere si in ce conditii se va intocmi contractul. Dar vreau sa spun ca ordonanta noua ce va apare impune conditii drastice pentru operatorii de transport de acest tip. Eu cred ca pina la urma operatorii de transport vor reanaliza oferta, pentru ca atit Consiliul Local, cit si conducerea primariei au oferit acestora foarte multe facilitati in aceasta perioada. Eu cred ca ar trebui inca o discutie cu operatorii de transport, dar inainte sa analizeze ei bine care sint viitoarele conditii pentru transport", a mai declarat Marian Ionescu. In ceea ce priveste situatia troleibuzelor, primarul Sucevei, a spus ca va lua personal legatura cu conducerea Prefecturii si a Electrica pentru a prezenta situatia si ca incepind de azi, exista posibilitatea ca troleibuzele sa revina in circulatie. Din toate aceste conflicte de interese, cel mai afectat ramine, in continuare, suceveanul, cel care vrea sa ajunga in timp util la munca sau la scoala, folosind mijlocul de transport care-i convine – maxi taxi sau troleibuzul. Cum partile "beligerante" nu au ajuns ieri la un compromis, este de asteptat ca si astazi mii de suceveni sa mearga, din nou, pe jos. (Dan COMAN, Florentina PATRAS)

Comentarii