cARTfilm: o documentare a tranzitiei

miercuri, 15 martie 2006, 21:18
3 MIN
 cARTfilm: o documentare a tranzitiei

La sfirsitul saptaminii trecute s-a desfasurat la Iasi
Festivalul International de Film Video Documentar
cARTfilm, organizat de Asociatia Vector> si TVR
Iasi.
cARTfilm este parte a proiectului pilot cARTier, o
initiativa a Asociatiei Vector>, care functioneaza inca
din 2004, avind drept scop principal reabilitarea
social-culturala a cartierului Tatarasi din Iasi, pe baza
participarii active a locuitorilor din aceasta zona la
ameliorarea calitatii vietii publice. Propunind un nou
mod de exercitare a actului artistic, pachetele de
activitati concepute pentru acest proiect vizeaza
implicarea activa a locuitorilor in viata sociala si
culturala a cartierului, organizarea unor evenimente
culturale periodice, schimbarea aspectului estetico-
vizual al esplanadei rezidentiale din Tatarasi, prin
colaborarea cu arhitecti interesati sa impuna o
viziune inovativa de modificare a spatiului urban, si
publicarea unui volum de „istorii orale” ale locuitorilor
din acest cartier. Acest proiect este sustinut de
Programul Cultural Elvetian in Romania, Pro
Helvetia SDC.
Prima editie a Festivalului International de Film Video
Documentar cARTfilm a inclus, pe linga prezentarea
unei serii de filme documentare produse in Romania,
Elvetia si Germania, si participarea intr-un concurs a
tinerilor interesati de arta video cu caracter
documentar si experimental.
Gindit ca o platforma de discutii si dezbateri despre
rolul filmului documentar video in prezentarea
realitatii sociale, festivalul cARTfilm a avut ca tema,
pentru aceasta editie, o prospectare a regimurilor
tranzitorii, de la migratia fortei de munca la
reconversia industriala si turismul global, care tind sa
schimbe viata comunitatilor, precum si o radiografiere
a unor aspecte ale culturii urbane si vietii rurale din
Romania.
Trei dintre filmele prezentate in cadrul festivalului au
fost propuse de realizatori din TVR, problematizind
aspecte sensibile ale vietii sociale din Romania.
Filmul Irinei Pacurariu, Spania, ultimul tren, primul
episod din ciclul documentar Cealalta Romanie,
surprinde viata emigrantilor romani din Spania,
nevoiti sa lucreze in strainatate pentru a iesi din
impasul economic autohton. Povestea filmului lui
Dite Dinesz, Adam si Eva, se afla la polul opus,
surprinzind viata profund inradacinata a unor sateni
in virsta, izolati intr-un sat din Muntii Rimetiului, care
traiesc in ritmul rinduielilor rurale, in stricta legatura
cu credinta in ordinea divina. In fine, filmul lui Razvan
Cojocariu, Tanacu, un miracol aminat, e un demers
jurnalistic care, prin urmarirea cronologiei
evenimentelor de la manastirea Tanacu, de la
sfirsitul tragic al tinerei calugarite „exorcizate” la
inceputul verii trecute pina la ultimele consemnari ale
procesului juridic intentat preotului Daniel
Corogeanu, surprinde confruntarea dintre credintele
mistice si legile laice.
Dintre filmele straine care au rulat in cadrul
programului, filmul elvetianului Bruno Moll, Errinern,
filmul francezului Jean-Pierre Thorn, On n’est pas
des marques de vélo, si programul video Constant
in miscare, prezentind curente actuale in filmul
experimental si video din Germania intre 1994 si
2004, au parut a fi cele mai apreciate. Primul dintre
ele a tratat intr-un mod deosebit problema amintirii
ca experienta a retrairii vietii. Cel de-al doilea a
reconstituit portretul unui dansator hip-hop care
devine reprezentativ pentru construirea povestii unei
generatii ce traieste in cartierele sarace din suburbia
nordica a Parisului.
Concursul de film video documentar a fost cistigat de
filmul Botosani – capat de linie, realizat de doi tineri
liceeni, Cristian Corduneanu si Vlad Cirdeiu,
surprinzind cu ironie clivajul insurmontabil dintre
discursul politic oficial despre starea economica si
sociala a municipiului de provincie si realitatea
testata vizual, in raport cu care discursul devine o
fictiune ilara. Filmele premiate in cadrul sectiunii de
film video experimental au tratat fie experienta
subiectiva limita intr-un club de noapte, in cazul
filmului video Free al Laviniei German, fie amestecul
de nostalgie si actualitate, in cazul filmului New
Sensation 2005 al Cristinei Petrariu, care
rememoreaza printr-o succesiune de fotografii din
trecut portretele mamei sale, plecata la munca in
Italia.
Toate aceste „situatii temporale” tematizate in cadrul
primei editii a Festivalului International de Film Video
Documentar de la Iasi reflecta mutatiile sociale
cauzate de conflictul dintre excesele imediate ale
tranzitiei si rezistenta mediata a conservarii, arhivind
astfel momentele critice ale transformarii
consecvente a vietii noastre imprevizibile.

Comentarii