„Richard Oschanitzky” – editia a X-a

miercuri, 14 mai 2008, 19:41
5 MIN
 „Richard Oschanitzky” – editia a X-a

Deloc usor sa initiezi, sa edifici, sa duci la bun sfirsit un proiect cultural pertinent, dupa cum nimic nu este mai simplu decit sa-l desfintezi la un moment dat, fie el cit de bine facut, ori sa renunti pur si simplu la a-l continua, pe motiv ca pina acum ti-ai facut datoria si te incearca oboseala… In actualitatea unui municipiu atestat documentar de acum sase secole, Festivalul International de Jazz "Richard Oschanitzky", a carui editie a X-a s-a derulat la finele saptaminii trecute, reprezinta deja pentru Iasi o emblema, un bun cultural investit cu caratele prestigiului, un eveniment artistic de rezonanta! A dovedit-o o data in plus raspunsul entuziast al publicului care timp de trei seri a umplut integral Sala "Gaudeamus" a Casei de Cultura a Studentilor (in ultima seara s-a stat si pe scarile dintre sectoarele cu scaune), in conditiile concurentei prilejuite in acelasi timp de tentatiile "FestudIS", de concertul lui Goran Bregovici etc. Sa nu uitam, totodata, de doua trasaturi specifice care particularizeaza manifestarea in areal national: personalizarea genericului sau prin numele unui proeminent muzician roman si punerea evenimentului in pagina organizatorica de catre un Studio de Televiziune – in cazul de fata, TVR Iasi. In aceeasi ordine de idei, sa recunoastem ca putine sint situatiile in care Primaria unui municipiu si un important Studio de Radiodifuziune sa devina parteneri efectivi ai resorturilor organizatorice si ai finantarii unui festival de jazz, asa cum s-a intimplat in ultimii ani in burgul moldav. Un cistig important fata de anterioarele editii a fost si gazduirea in perioada 9 – 11 mai a.c. in recent renovata, fastuoasa locatie "Gaudeamus" a Casei Studentilor.

O privire sinoptica asupra programului inscris si pe afis atesta dintru inceput ca prezentele artistice invitate a evolua pe podiumul Festivalului au fost judicios si echilibrat alese, menite a raspunde finalitatilor declarate ale festivalului: selectarea pe criterii valorice, in numele diversitatii de virsta (de la 20 la 72 de ani), de plasare geografica (artisti romani, din diaspora, straini), de orientare stilistica (clasic, modern, contemporan), permanentizarea mostenirii muzicale lasata posteritatii de Richard Oschanitzky, relevarea tinutei creatiilor de data mai recenta ale muzicienilor autohtoni, informarea nemijlocita a publicului asupra unor tendinte actuale manifeste pe scenele internationale de gen, apelindu-se in acest sens la sprijinul unor centre culturale precum "Goethe-Zentrum" Iasi si "Centre Culturel Français" Iasi. Astfel, paleta multinationala a celei de a X-a editii, inclusiv diaspora, a alaturat interpreti din Franta, Germania, Suedia, Austria, Canada si desigur, Romania.

Desi nu sint fanul aprecierilor sententioase, voi consemna totusi, ca o opinie strict personala, admirabila tinuta interpretativ-creativa vadita in trei momente de top de tot atitea nume cu majuscula ale diasporei romane – de altfel reconfirmate de notorietatea lor internationala: marea doamna a jazz-ului, vocalista Aura Urziceanu (Canada), cu un recital de exceptie in care a aparut acompaniata de sotul ei, bateristul canadian Ron Rully, de pianistul Puiu Pascu si de bass-istul Virgil Popescu, cucerind neconditionat sufragiile unanime ale celor prezenti; bass-istul Decebal Badila (Germania), indubitabil, unul dintre exponentii de talie mondiala ai ghitarei bass, super-instrumentist si lider de drept al grupului "Joy Of Life" din care fac parte remarcabilul saxofonist improvizator Cristian Soleanu, vrajitorul ritmurilor care este bateristul Vlad Popescu, pianistul de substanta, conceptie si velocitate Ion Baciu Jr. activind alternativ in Romania si Suedia (substituindu-l temporar in grup pe titularul Petrica Andrei, indisponibil), acelasi pianist compozitor Ion Baciu Jr., nascut la Ploiesti dar format si afirmat la Iasi, realizind in finalul primei seri un punct culminant valoric al festivalului, in fruntea quintetului ce i-a reunit, alaturi de pianist, pe suedezii Dan Johansson la trompeta, Johan Horlen la saxofon, Paul Svanberg – baterie si pe bass-istul austriac Georg Breinschmidt.

Demne de relevat printre cele mai izbutite aparitii pe podiumul festivalier iesean au fost cele doua combo-uri instrumentale cu oaspeti din Franta si Germania. Din Hexagon ne-au cucerit pianistul si compozitorul Jean-Pierre Como (component si al faimosului grup de tendinta fusion "Sixun"), interpret plin de inventivitate, prodigios, gradind nivele ale emotiei de la sensibilitate la energie, ca protagonist al trio-ului caruia ii apartin contrabass-istul Christophe Wallemme si bateristul Fabrice Moreau. Tot un pianist si autor al tuturor pieselor prezentate in recital, Mark Brenken, s-a impus drept creatorul de ambiante socante, pline de imprevizibil si de o deconcertanta fantezie, marcata adesea de umor si de spiritul auto-persiflarii; muzicianul a reprezentat jazz-ul german intr-o formula de componenta de tipul quartetului instrumental, cu Stephan Struck – trompeta, Alex Morsey – contrabass, Marius Rieck – baterie.

Tinara generatie de jazzmani ieseni, cei mai multi pregatiti de profesorul Romeo Cosma (unii dintre ei fiind studenti la alte facultati decit Conservatorul de muzica), a fost reprezentata de o inzestrata vocalista, Andra Hangiuc evoluind impreuna cu Bogdan Botez – ghitara, Ionut Botez – ghitara bass, Raul Tonegaru – claviaturi si Mihnea Lazar – baterie, cei cinci prezentind atit compozitii ale Andrei Hangiuc cit si piese de alti autori ori prelucrari ale unor inflexiuni folclorice romanesti. Si daca vorbim de tinere talente, sa-i mentionam pe violonistii Laurentiu Busnea, Teofil Todica, pe violistul Adrian Stanciu si pe violoncelistul Alexandru Spatarelu, laolalta "Giocoso String Quartet" din Iasi care l-a acompaniat pe maestrul Marius Popp si pe coechipierii sai, redutabilul bass-ist Pedro Negrescu (nascut pe meleaguri moldave) si experimentatul baterist sibian Lucian Fabro. Sa nu uitam a mentiona un master class de exceptie sustinut de Marius Popp la Sala "Simposion" a Universitatii de Arte "George Enescu", in dimineata primei zile a festivalului, iar ca alte actiuni adiacente, expunerea ilustrata video si audio, avind titlul "Jazz-ul – miracol al creativitatii" si lansarea unui volum de "Impresii peste timp", inmanuncheate de la anterioarele editii festivaliere de Alex Vasiliu.

Aceste rinduri de "cronica a optimistului" subsemnat ar fi incomplete daca nu ar cuprinde patru nume ale unor oameni de bine, implicati – cum ar spune jazzman-ul – "body and soul" in angrenarea complicatelor articulatii ale unui asemenea demers artistic: de la TVR Iasi – directorul Vasile Arhire, redactorul sef Carmen Olaru, realizatorul de emisiuni Alex Vasiliu (initiatorul si directorul artistic al Festivalului), de la Universitatea de Arte "George Enescu" – profesorul Romeo Cosma.

Comentarii