Cumparatori inselati pe banii lor

marți, 23 iunie 2009, 21:05
2 MIN
 Cumparatori inselati pe banii lor

In ultima perioada unii comercianti au adoptat practici mai putin legale prin care duc clientii in eroare. In acest sens ANPC a lansat o campanie de informare a consumatorilor prin care li se aduc la cunostinta drepturile pe care le au.

Mai mult de jumatate din romani declara ca au fost inselati cel putin o data de comercianti. Un studiu al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) arata ca 52% dintre consumatorii chestionati au mentionat ca au platit cel putin o data un bun defect sau un serviciu de slaba calitate, in timp ce 47% din ei au mentionat ca le este foarte greu sa obtina consultanta pentru a-si rezolva problema. 

Printre cele mai noi practici de pacalire a cumparatorilor sunt cele ale unor supermarketuri care afiseaza un pret la raft, insa la casa incaseaza unul majorat.

Autoritatea a incercat eliminarea problemei prin codul bunelor practici, insa nu toti operatorii l-au adoptat.

Alte metode de inselat clientii sunt ale comerciantilor de produse vrac, care necesita cantarirea in momentul achizitionarii. O parte din comercianti profita de neatentia clientului si calculeaza pretul marfii la o cantitate mai mare decat cea reala, sau, la cantarele electronice, tasteaza un alt pret al produselor tranzactionate.

Un alt semnal de alarma este tras si in cazul produselor contrafacute. In ultimii ani piata a fost invadata de mii de produse contrafacute care au atras clientii, in special prin pretul afisat. Practic marcile pirat au aparut in aproape toate domeniile, de cele mai multe ori fiind introduse ilegal in tara si vandute in locuri neamenajate.

Pentru a evita sanctiunile, care pot ajunge pana la inchisoare, falsificatorii au ales sa schimbe cate una sau doua litere, pe piata fiind gasite marci precum Adidos, Rabook, Puna sau Loreal. Firmele care comercializau marcile originale au luat atitudine si au inceput o campanie pentru informarea consumatorilor despre riscurile la care se expun cand achizitioneaza un produs contrafacut.

La randul sau,  ANPC a lansat la inceputul acestei saptamani campania de informare "Cunoaste-ti drepturile de consumator. Ia atitudine", ce se va desfasoara pe o perioada de cinci luni pe TV, radio, online si presa scrisa. Finantata din fonduri PHARE, campania informeaza ca dreptul la satisfactia cerintelor esentiale de viata, dreptul la siguranta, dreptul de a fi informat, de a fi protejat impotriva informatiei, publicitatii, etichetarii sau a altor practici frauduloase, dreptul de a alege, de a fi ascultat, de despagubire, la un mediu ambiant sanatos, sunt drepturi definite de Organizatia Mondiala a Consumatorilor.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Comentarii