Profesorii vor primi note in fiecare an

luni, 24 august 2009, 21:14
3 MIN
 Profesorii vor primi note in fiecare an

Ministerul Educatiei a stabilit domeniile si criteriile de performanta in baza carora trebuie evaluata activitatea cadrelor didactice la finalul anului scolar urmator. Practic, evaluarea nu va mai fi una formala, ci se va face in functie de rezultate cuantificabile in activitatea de la catedra si nu numai. Activitatea cadrelor didactice va fi evaluata in functie de cinci domenii, respectiv proiectarea eficienta a curriculumului (15 puncte), realizarea curriculumului (30 de puncte), realizarea activitatii extra-curriculare (10 puncte), dezvoltarea profesionala, activitatea metodica si stiintifica (15 puncte), contributia la activitatea generala a unitatii de invatamant si la promovarea imaginii acesteia (10 puncte).

Procedura de evaluare a cadrelor include autoevaluarea, evaluarea colegiala (in catedra, comisie metodica), evaluarea de catre Consiliul de Administratie. Dintr-un punctaj total de 90 de puncte, cadrele vor trebui sa obtina minim 75 pentru a-si asigura calificativul „foarte bine".

Acest calificativ este ravnit de toate cadrele pentru ca el asigura inscrierea la grade didactice sau in competitia pentru o gradatie sau salariu de merit. Mai mult, acest calificativ asigura o salarizare corespunzatoare. In baza rezultatelor evaluarii vor fi elaborate planuri individuale de remediere a punctelor slabe identificate in activitatea unor cadre didactice, recomandari privind dezvoltarea profesionala ulterioara si vor fi facute aprecieri ale meritului didactic.

Astfel, cadrele didactice trebuie sa utilizeze metode active in predare, sa adapteze limbajul la nivelul activitatilor anterioare ale elevilor, sa utilizeze manualele, auxiliarele si baza logistica din scoala. Cadrelor didactice li se cere sa dea dovada de punctualitate si sa realizeze intocmai si la timp activitatile planificate, sa asigure caracterul aplicativ al cunostintelor predate si sa adapteze metodele didactice la particularitatile geografice, demografice, etnice, economice, sociale si culturale ale comunitatilor in care functioneaza unitatea de invatamant. Totodata, acestea trebuie sa respecte toate prevederile legale privind drepturile omului si drepturile copilului si sa acorde respect egal elevilor, indiferent de mediul de provenienta, capacitatea de invatare si rezultatele obtinute.

Pentru a obtine un calificativ bun, profesorii trebuie sa se preocupe de evaluarea continua a elevilor si o notare conform reglementarilor si standardelor nationale in vigoare, sa asigure transparenta procedurilor de evaluare si sa comunice sistematic catre beneficiarii de educatie a rezultatelor evaluarii.

Cadrele didactice contesta evaluarea

Activitatea profesorilor nu va mai fi evaluata si de catre parinti sau elevi, cum se intentiona initial. Dar daca multe cadre didactice se rezumau pana acum doar la activitatea de la catedra, de acum ele vor trebui sa se implice in activitatea generala a unitatii de invatamant si sa promoveze imaginea acesteia. Se asteapta de la profesori implicarea in derularea programelor de combatere a violentei in mediul scolar, in prevenirea si combaterea comportamentelor nesanatoase. Rezultatele evaluarii vor avea consecinte la nivelul salarizarii si al relatiilor de munca, reglementate prin act administrativ separat.

Desi inca nu a inceput anul scolar, unele cadre didactice au obiectii in privinta acestor criterii, pe motiv ca de la an la an cerintele sunt din ce in ce mai multe, dar acestea nu se regasesc si intr-o salarizare motivanta. Ada Macovei, inspector scolar general, a precizat ca este de dorit ca evaluarea cadrelor sa nu fie una formala, asa cum s-a intamplat la evaluarea activitatii directorilor de scoli.

Sursa: Monitorul de Botosanihttp://www.monitorulbt.ro/

Comentarii