Sute de datornici lasati fara utilitati

duminică, 24 ianuarie 2010, 22:23
3 MIN
 Sute de datornici lasati fara utilitati

Debransarea de la reteaua de apa este aplicata mai ales in cazul celor care locuiesc la case. In schimb, conducerea societatii de termoficare nu ia in calcul aceasta masura, deoarece se fac eforturi pentru mentinerea sau chiar atragerea de noi clienti.

Reprezentantii E.ON Gaz Romania spun ca la nivelul judetului 200 de consumatori nu beneficiaza de gaze naturale, deoarece nu au achitat consumul conform obligatiilor contractuale. "Aplicarea unor masuri restrictive de sistare a fost si va ramane ultima solutie la care a recurs compania noastra. Sistarea serviciilor e departe de a fi in avantajul vreuneia dintre parti si de aceea cautam intotdeauna solutii pentru evitarea acesteia", se arata in comunicatul companiei. Termenul de scadenta la plata a facturii pentru consumatori este de 30 zile de la emitere, iar in termen de 60 de zile de la scadenta se efectueaza operatiunea de debransare.

Compania E.ON Moldova nu a dat detalii despre numarul debransarilor. Purtatorul de cuvant al companiei, Sorin Munteanu, a solicitat mai mult timp pentru documentare, insa nu a furnizat datele cerute, desi au trecut mai multe zile de la solicitarea lor.

Anul trecut, reprezentantii Apa Grup au efectuat 30 de debransari de la retea, principalul motiv invocat fiind cel de neplata a facturilor. In 13 cazuri s-a reluat alimentarea in urma achitarii integrale a sumelor propuse de catre consumatori, esalonarea platii sau recuperarea acestora in instanta.

Pe de alta parte, alti 16 clienti, sase agenti economici si 10 persoane fizice, nu beneficiaza de apa curenta. Conform celor declarate de Maricel Georgescu, directorul Apa Grup, cele mai multe persoane fizice care au ramas fara apa locuiesc la case. La blocuri procedura de debransare este mai dificila. 

Debransari anulate pentru a nu pierde clienti

Spre deosebire de furnizorii de apa rece si gaz metan, conducerea societatii de termoficare nu ia in calcul debransarea datornicilor de la sistemul centralizat. Unul dintre motive este si acela ca firma de experti care asigura consultanta in vederea accesarii finantarii europene a recomandat mentinerea clientilor, pentru a se justifica infuzia de capital european in acest sistem.

Ion Diaconu, directorul societatii, declara ca nu se pot lua masuri cu rau platnicii din moment ce nu exista contracte individuale. "Pana nu incheiem contracte cu toti cei care beneficiaza de serviciile noastre, ar fi incorect sa luam masuri cu o intreaga asociatie. Intr-o asociatie sunt si locatari care-si platesc regulat facturile si nu au de ce sa sufere din cauza celor care se inregistreaza la noi cu datorii insemnate", mai spune Ion Diaconu.

Potrivit acestuia, dupa finalizarea procedurii de incheiere a contractelor individuale, se vor putea lua masuri care sa-i vizeze strict pe datornici. Ion Diaconu mai spune ca nu sunt probleme in privinta agentilor economici sau institutiilor bugetare racordate la sistemul centralizat, fiind exclusa masura debransarilor in cazul acestora.  

Un alt motiv pentru care nu se decide debransarea datornicilor este ca in sezonul rece statul acorda ajutoare la plata incalzirii familiilor sau persoanelor singure cu venituri modeste.

Plati catre termoficare amanate de asociatii

Profitand ca Termica nu aplica masura debransarilor, conducerile multor asociatii de proprietari prefera mai intai ca sumele incasate de la locatari sa le directioneze catre furnizorul de gaz si energie electrica. Practic, platile catre furnizori nu se fac in raport cu vechimea si valoarea datoriilor, lucru contestat in repetate randuri de reprezentantii Termica. Asa se face ca datoria populatiei la Termica a ajuns la aproximativ 16 milioane de lei, jumatate din suma fiind reprezentata de penalitati.

 

Sursa: Monitorul de Botosani

Publicitate și alte recomandări video

Comentarii