O lovitură în centură: Cum s-au îmbătat cu apă rece parlamentarii PSD de Iasi

joi, 06 aprilie 2017, 01:50
4 MIN
 O lovitură în centură:  Cum s-au îmbătat cu apă rece parlamentarii PSD de Iasi

Ministerul Transporturilor a anunţat că nu alocă fonduri în acest an pentru terminarea proiectului variantei ocolitoare a municipiului. Cum guvernul lui Dragnea pusese cruce autostrăzii, grupul aleşilor din PSD vântura, în urmă cu o lună, prin conferinţe şi comunicate de presă, o sumă uriaşă (152 milioane de lei) care urma să fie alocată în următorii ani pentru finalizarea şoselei de centură.

Finalizarea variantei ocolitoare a Iaşului rămâne un vis îndepărtat al ieşenilor. Ministerul Transportului (MT) a inclus în lista de investiţii pentru anul 2017 sume derizorii pentru proiectele Iaşului, iar în cazul centurii nu este alocat vreun leu. Iniţial, prin legea bugetului de stat, a fost aprobată o sumă de 152 milioane lei, dar aceste fonduri erau credite de angajament (cheltuieli ce pot fi angajate în plus faţă de cele bugetate, respectiv „promisiuni de finanţare”), şi nu credite bugetare. Într-o adresă oficială, ministrul Răzvan Cuc arată că, în acest an, nu au fost alocaţi bani pentru vreunul dintre cele trei obiective rămase de executat în cadrul variantei sud a centurii: nod rutier, parcare şi iluminat intersecţii (obiect 2 din proiect), finalizarea lucrărilor la varianta de trafic greu, inclusiv bd. Poitiers şi str. Trei Fântâni (circa 7 km, obiect 3) şi varianta de trafic uşor cu penetraţie Dacia (8 km, obiect 4). În dreptul fiecărui obiectiv, MT a precizat că nu există finanţare pentru faza de execuţie, necesarul fiind de peste 250 milioane lei. Primul obiect al proiectului (varianta de trafic greu, 14 km) a fost inaugurat în urmă cu mai bine de cinci ani.

Doar hârtii, nu şi lucrări

În lista de investiţii publicată de MT pe site-ul Senatului, sub formă de răspuns la o interpelare a senatorului Victorel Lupu (PSD), se arată că autoritatea a prevăzut doar puţin peste două milioane euro pentru proiecte care au legătură cu Iaşul în ceea ce priveşte infrastructura rutieră. Cea mai mare sumă, de 4,7 milioane lei, este prevăzută pentru proiectarea lucrărilor la drumul expres Bacău – Paşcani. Procedura de licitaţie, lansată încă din toamna anului trecut, a fost suspendată în urmă cu câteva zile în contextul în care a fost înaintată o sesizare la Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor. În orice caz, lucrările la acest drum, care iniţial era în regim de autostradă, vor începe abia după anul 2020.

Autostrada: „se analizează studiul de fezabilitate existent“

Alţi bani au fost alocaţi pentru reactualizarea studiului de fezabilitate la autostrada Ungheni – Iaşi – Tg. Neamţ, ce coincide cu varianta nord a centurii ocolitoare a Iaşului. Conform MT, suma prevăzută în 2017 ajunge la 3,8 milioane lei. O dată certă pentru lansarea licitaţiei nu există. „În prezent se analizează studiul de fezabilitate existent pentru a se stabili volumele care necesită revizuire”, se arată în adresa MT. Într-un alt răspuns oferit de MT, de data aceasta deputatului Tudor Ciuhodaru (PSD), autoritatea a menţionat că execuţia lucrărilor ar urma să se facă până în 2020, un termen ce nu are corespondent în realitate.

Totodată, MT a precizat că reactualizarea studiului trebuie să ţină cont şi de observaţiile Curţii de Conturi la documentaţia de atribuire aferentă licitaţiei, observaţii care au dus, anul trecut, la suspendarea fostei proceduri. În aceeaşi adresă, MT susţine că există instituţii bancare internaţionale care şi-au exprimat „interesul pentru un portofoliu de proiecte din sectoarele rutier şi feroviar din care face parte şi proiectul de autostradă Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni”. „Odată cu finalizarea procedurilor de achiziţie publică se vor stabili şi termenele exacte pentru realizarea acestui obiectiv. Totuşi, vă informăm că realizarea acestei investiţii are stabilit următorul calendar: revizuire studiu de fezabilitate – 14 luni, elaborare proiect tehnic – 6 luni şi pregătirea documentaţiei de atribuire a contractului de execuţie lucrări – 4 luni”, se precizează în răspunsul MT pentru Ciuhodaru.  Un calcul sumar arată că, în situaţia în care se va adjudeca actuala licitaţie pentru reactualizarea documentaţiilor, atunci abia după doi ani ar putea fi lansată procedura pentru execuţia lucrărilor. Astfel, cel mai optimist termen pentru începerea lucrărilor, dacă va exista finanţare, poate fi în anii 2020 – 2021, iar acest lucru se-ntâmplă în condiţiile în care acelaşi minister estimează finalizarea execuţiei lucrărilor în 2020 (!). MT nu a oferit detalii şi despre celelalte două tronsoane ale autostrăzii până la Tg. Mureş (Tg. Neamţ – Ditrău şi Ditrău – Tg. Mureş).

Şi drumul Târgu Frumos – Botoşani e tot în studiu

O altă finanţare prevăzută în lista cu investiţii a MT în 2017 face referire la drumul naţional Târgu Frumos – Botoşani. Şi în acest caz vorbim tot despre reactualizarea studiului de fezabilitate, fiind alocată suma de 286.000 lei, dar nu a fost încă lansată licitaţia întrucât documentaţia aferentă procedurii se află „pe circuitul de avizare”.  Cel de-al patrulea obiectiv pe linie de infrastructură ce are legătura cu Iaşul şi care şi-a găsit un loc în bugetul MT este podul peste Prut de la Ungheni. Ministerul a prevăzut suma de 574.000 lei, proiectul fiind mai avansat decât cele precedent menţionate în condiţiile în care studiile au fost întocmite şi urmează să fie avizate, iar finanţarea lucrărilor va fi asigurată prin Programul Operaţional de Infrastructură Mare 2014 – 2020.  

Comentarii