Dezbatere, aseară, la Primărie

PROIECT: Cum va arăta transportul public din Iași în deceniul următor

miercuri, 16 martie 2016, 03:01
3 MIN
 PROIECT: Cum va arăta transportul public din Iași în deceniul următor

Primăria a organizat aseară prima dezbatere publică privind planul strategic care stabileşte direcţiile de dezvoltare a mobilităţii urbane în următorii 15 ani. Este vorba despre Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), document întocmit de către consorţiul de firme Search Corporation – PTV Group – TTK, la comanda Ministerului Dezvoltării.

În cadrul discuţiilor, reprezentanţi ai unor organizaţii neguvernamentale au ridicat problema lipsei de transparenţă în realizarea planului. Princi­palul reproş a constat în faptul că autorităţile şi firmele care au întocmit documentul nu au iniţiat acţiuni prin care ieşenii să fie implicaţi activ în elaborarea PMUD. La sfârşitul anului trecut, Primăria a refuzat în mai multe rânduri să pună la dispoziţia reporterilor PMUD şi abia după publicarea, în noiembrie 2015, a detaliilor din plan, documentul a putut fi consultat şi pe site-ul oficial al instituţiei.

„Mobilitatea populaţiei munici­piului Iaşi este din punct de vedere strategic o etapă deo­sebit de importantă din bunul mers al acestei comunităţii. PMUD a făcut obiectul unei expuneri publice pe o perioadă de timp, spunem noi rezonabilă, el a căpătat mai multe etape de dezbatere. Orice alt punct de vedere care poate veni până la transformarea lui într-un document de lucru poate fi conturat ca un element de dezbatere. Pu­tem vorbi din această etapă de mai multă transparenţă, de mai multă apartenenţă la co­mu­nitate a administraţiei pu­blice în ceea ce priveşte pro­iectele importante ale municipiului Iaşi“, a comentat primarul interimar Mihai Chirica.

În schimb, unii participanţi la discuţii au subliniat că procedura de colectare de informaţii de la cetăţeni, care s-a desfăşurat timp de o lună pe o platformă online, nu a fost îndeajuns pentru o deplină înţelegere a realităţilor din municipiu.

Ce proiecte sunt propuse în PMUD

La nivel de transport public, specialiştii au arătat în PMUD că există o acoperire relativ bună a oraşului, dar au subliniat că transportul nu este prioritizat, există benzi comune cu transportul privat, iar staţiile sunt nesigure sau au o vizibilitate, informare şi echipare inacdevate. În ce priveşte parcul auto, specialiştii au susţinut că o treime atât din numărul total de tramvaie (150), cât şi din numărul total de autobuze (146) sunt „depăşite moral“.

O altă problemă identificată de specialişti constă în faptul că nu există o coordonare între liniile de transport public judeţean şi cele de transport public urban. În acelaşi timp, PMUD arată o politică deficitară în gestionarea parcărilor şi o reţea incompletă şi inadecvată pentru deplasarea cu bicicleta.

Printre principalele proiecte prevăzute de PMUD, cu termene de execuţie până în 2030, constau în realizarea unei infrastructuri noi pentru tramvaie (7 km), reabilitarea infrastructurii actuale (6,2 km) şi amenajarea de linii dedicate pentru tramvaie (14 km) şi pentru autobuze (17 km). Totodată, specialiştii propun modernizarea tuturor staţiilor pentru transport public şi achiziţia a 50 de tramvaie noi şi 80 de autobuze noi. Specialiştii au inclus în plan şi o reorganizare a liniilor de transport public, inclusiv prin introducerea unei noi linii de tramvai spre complexul ERA.

Pentru biciclişti, PMUD propune amenajarea a 80 km de pistă/benzi de circulaţie, realizarea a 280 de locuri de parcare şi extinderea sistemului de închiriere cu circa 500 de biciclete.

Alte proiecte vizează realizarea a circa 5 km de străzi noi, reabilitarea altor 21 km şi construirea a patru poduri sau pasaje noi, construirea a 1.040 de parcări în zona centrală şi a 3.150 de parcări în zonele rezidenţiale, extinderea sistemului de management de trafic cu încă 15 intersecţii, amenajarea de staţii de parcare pentru vehiculele de marfă în şase puncte periferice ale oraşului şi, nu în ultimul rând, extinderea zonei pietonale în centrul vechi al oraşului.

CITIȚI ȘI:

PLANURI pentru înfiinţarea liniei 100 de autobuz şi a centurii Nord-Vest

Comentarii