Banda unică de pe şoseaua Nicolina, prelungită până la Ciurea?

vineri, 12 noiembrie 2021, 02:50
3 MIN
 Banda unică de pe şoseaua Nicolina, prelungită până la Ciurea?

Banda unică pentru transport în comun pe direcţia capăt CUG – Podu Roş, propusă de ani de zile, dar neasumată de Primăria Iaşi decât în momentul în care traficul a ajuns să fie aproape complet paralizat, pare să fi rezolvat măcar o parte a problemei legată de transportul din zona amintită. Mai sunt însă mulţi paşi de făcut în această direcţie pentru ca ieşenii să fie motivaţi să îşi lase maşinile acasă. Fostul secretar din cadrul Ministerului Transporturilor şi fost vicepreşedinte în asociaţia „Moldova vrea Autostradă”, Adrian Covăsnianu explică însă că banda unică ar crea şi mai multe avantaje dacă ar fi prelungită până la Ciurea, după finalizarea lucrărilor de lărgire a porţiunii de drum dintre Ciurea şi Iaşi, cuprinsă în proiectul de reabilitare a DJ 248 Iaşi – Vaslui.

 

Adrian Covăsnianu propune ca banda unică pentru trasport în comun pe direcţia capăt CUG-Podu Roş să fie prelungită până la Ciurea, după ce vor fi finalizate lucrările la şoseala DJ 248 Iaşi – Vaslui, lucrări care cuprind şi lărgirea la două benzi pe mers pe porţiunea CUG – Ciurea.

Încă blamată de ieşenii care nu se pot desprinde de maşinile personale, dar şi de cei care fac naveta zilnic din zona metropolitană, banda unică pentru transport în comun până la Ciurea ar putea, potrivit lui Adrian Covăsnianu, să ofere mai multe alternative pentru cei care lucrează în oraş, de la trenul metropolitan şi până la o eventuală prelungire a liniei de tramvai sau la crearea unei legături cu ajutorul unor microbuze.

Ce propune Covăsnianu

Fostul secretar de stat la Transporturi propune ca, după lărgirea cu două benzi a porţiunii de drum dintre Ciurea şi Iaşi, una dintre benzile de mers să fie unică pentru transportul în comun. Practic, autoturismele care intră în Iaşi ar urma să aibă tot o bandă până în capăt CUG, dar va fi încurajată utilizarea transportului în comun. De asemenea, ar urma să fie amenajată o parcare mare lângă gara din Ciurea, loc fiind, unde să poată fi lăsat autoturismul în mod gratuit pentru cei care au şi abonament la transportul în comun. Covăsnianu explică că acest lucru ar face posibilă şi utilizarea trenului metropolitan, care să ducă spre alte zone din oraş.

„Cred că banda unică până în capăt CUG este una dintre puţinele soluţii bune pentru transportul din oraş. Eu aş susţine extinderea ei până spre Ciurea, până spre gara Ciurea. Consiliul Judeţean intenţionează să lărgească la două benzi pe sens drumul judeţean, dar l-aş vedea extins nu pentru a încuraja folosirea automobilului, ci pentru a aloca o bandă pentru transport în comun. La gara Ciurea am avea o parcare care se poate preta la conceptul de park&ride, să materializezi în acelaşi timp şi trenul metropolitan pe relaţia Ciurea – Iaşi, iar de la Ciurea am avea şi linie de transport în comun. Aş vedea un multi modal în zona Ciurea. Asta ar fi o politică care ar oferi ingredientele pentru o descurajare a folosirii maşinii personale, punând la dispoziţie o infrastructură şi un serviciu de transport metropolitan”, explică Covăsnianu.

Acesta vorbeşte şi despre un parteneriat public-privat cu companiile, explicând faptul că angajaţii Continental ar putea, de exemplu, să folosească trenul metropolitan, existând linii de cale ferată până în apropierea sediului companiei.

Analiză: cine sunt cei ce intră în Iaşi?

Cu toate acestea, este nevoie ca Primăria să realizeze o serie de studii prin care să analizeze cine sunt cei care intră în oraş, de unde vin şi care este destinaţia lor, iar în acest fel să adapteze transportul în comun la adevăratele nevoi. De asemenea, pe direcţia Ciurea-capăt CUG propune introducerea de microbuze, subliniind că la modul ideal ar fi nevoie de prelungirea liniei de tramvai.

Adrian Covăsnianu explică că o astfel de măsură şi investiţie trebuie dublată şi de o frecvenţă bună a mijloacelor de transport, subliniind că un timp de aşteptare în staţii mai mare de 10 minute descurajează folosirea mijloacelor alternative de transport. La fel şi o aglomeraţie mare în mijloacele de transport. Pot exista, de asemenea, parteneriate între companii şi Primărie pentru abonamente la transportul în comun sau alte facilităţi. „Cu cât amânăm astfel de decizii cu atât vom avea mai mult de suferit. O decizie oarecum nepopulară trebuie luată. Una a fost luată deja, cu banda unică până în capăt CUG, şi lumea începe deja să se adapteze”, concluzionează Covăsnianu.

 

 

Comentarii