Ceaţă la Aeroport! Blue Air tace după ce a spus că pleacă, Bulgariu zice că rămâne

sâmbătă, 16 noiembrie 2019, 02:50
5 MIN
 Ceaţă la Aeroport! Blue Air tace după ce a spus că pleacă, Bulgariu zice că rămâne

Discuţiile purtate ieri la Casa Pătrată între reprezentanţii Blue Air şi conducerea Aeroportului s-au încheiat indecis. Directorul general a susţinut ulterior, într-o conferinţă de presă, că operatorul de zbor va rămâne în continuare la Iaşi, în ciuda presiunilor tot mai mari de a plăti fără întârziere taxele de utilizare a infrastructurii aeroportuare. Cătălin Bulgariu a descris drept „obişnuite” somaţiile şi avertismentele din mesajele pe care şi le schimbă regia şi compania.

Totuşi, din partea Blue Air nu există nicio reacţie după întâlnirea de ieri de la Consiliul Judeţean. „I-am rugat să facă declaraţii presei, dar nu au fost de acord”, ne-a spus Maricel Popa, preşedintele CJ, care a mediat întâlnirea celor două părţi.

Tradiţie la Blue Air: nu plăteşte la timp

După câteva explicaţii tehnice – despre tarifele practicate la Iaşi, mai mari pentru că aeroporturile din Bacău şi Suceava sunt subvenţionate, şi în care s-au comparat mere cu pere, respectiv companii de linie (Tarom) cu low-cost (Wizz Air) – directorul general al Aeroportului Iaşi a intrat în miezul problemei: nu pleacă Blue Air de la Iaşi. Cel puţin, nu acum.

„Contractul Blue Air de achiziţie a unor avioane noi ne duce cu gândul la dezvoltarea rutelor pe Iaşi, nicidecum la închiderea acestora”, s-a arătat convins Cătălin Bulgariu. El a adăugat însă că trebuie respectate obligaţiile contractuale în materie de plăţi. Şeful aerogării a precizat că obţinerea banilor datoraţi de companie se face doar prin instanţă sau prin negocieri foarte grele.

Şi fostul manager al Aeroportului, Marius Bodea, ne-a confirmat că Blue Air e rău-platnic. „Dar nu lăsam să se adune mai mult de 500.000 de euro. Mergeam la ei şi nu plecam înainte să vireze o parte a datoriei şi să semneze angajamente pentru diferenţă”, ne-a explicat el metoda de plată de atunci.

Luni: Plata în 15 zile sau reziliem contractul. Vineri: Nu reziliem contractul

Contractul dintre regia ieşeană şi Blue Air a fost încheiat în 2015. Anul trecut, conducerea Aeroportului a adăugat o clauză la contract care a privat compania românească de un discount important. Conducerea Blue Air nu a acceptat modificarea contractului. Într-o adresă către şefii regiei şi cei ai CJ, datată 14 noiembrie – aşadar, cu doar o zi înainte de întâlnirea de ieri – compania respinge sumele imputate într-o somaţie a RA Aeroportul Iaşi: „Ne referim la Somaţia (…) din data de 11.11.2019, prin care subscrisa este somată la executarea integrală a obligaţiilor scadente în termen de 15 zile, în caz contrar operând suspendarea dreptului de operare al Companiei pe Aeroportul Internaţional din Iaşi şi rezilierea contractelor în vigoare”. 

Directorul Cătălin Bulgariu a afirmat ieri că nici vorbă să fie reţinut vreun avion sau să fie blocată vreo facilitate a companiei. Dintre cei patru operatori de pe Aeroport, Blue Air este singurul care îşi gestionează cu forţe proprii activitatea aeroportuară, de la condus pasageri şi bagaje, până la întreţinerea avioanelor.

Unde se duc avioanele Blue Air când se duc

Pe de altă parte, „având în vedere faptul că apreciem suma care face obiectul Somaţiei ca fiind incorectă (aproape un milion de euro, potrivit declaraţiei făcute în aceeaşi zi de 14 noiembrie de preşedintele CJ, n.r.), vă aducem la cunoştinţă hotărârea subscrisei de a plăti numai sumele considerate de aceasta ca fiind certe, lichide şi exigibile”, diferenţa urmând să fie clarificată în instanţă. Cât priveşte sumele de plată pe anul în curs, compania propune compensarea „cu reducerile tarifare cuvenite pentru primele nouă luni ale anului 2019”.

Probabil că abia finalul mesajului i-a pus în alertă pe directorul Aeroportului şi pe preşedintele CJ: „Pentru a nu crea disconfort pasagerilor noştri, luăm toate măsurile necesare pentru a transfera, în cazul în care va fi necesar, zborurile afectate de această Somaţie către alte aeroporturi din vecinătate, conform prevederilor legale privind protecţia drepturilor pasagerilor”.

Investiţiile Aeroportului depind de Blue Air

În replică, directorul general al Aeroportului a susţinut că datoriile de acum sunt mai mici decât cele din 2017 şi din 2018, deci „nu e cel mai potrivit moment pentru o ruptură” a relaţiilor comerciale. Totodată, el a invocat investiţiile în derulare la Aeroport, care vor avea nevoie imediată de fonduri.

În acest moment, dincolo de cheltuielile curente, sunt două investiţii vizate la Aeroport: o reactualizare a studiilor făcute mai demult, care să arate pe ce parte a pistei e mai nimerit să se extindă infrastructura (4 milioane de lei), şi lărgirea platformei de staţionare a avioanelor şi construirea a două căi de rulare către pistă (47 de milioane de lei).

„Conspiraţie” mondială şi naţională

Directorul Bulgariu a pus tot scandalul în legătură cu campania electorală pentru prezidenţiale, acuzându-l pe Marius Bodea, dar şi pe primarul Iaşului că ar exploata politic scandalul. Mihai Chirica declarase că ar putea să preia Aeroportul la Primărie.

Dincolo de asigurările date de Cătălin Bulgariu şi Maricel Popa, de criza mondială a avioanelor reţinute la sol (Boeing) sau comandate de China în ritm de unul pe zi (Airbus), de „amestecul” lui Klaus Iohannis prezentat ieri în imagini în care strânge mâinile lui Bodea şi lui Chirica, e de remarcat totuşi tăcerea din partea Blue Air, companie care acoperă o treime din traficul aerian la Iaşi. Pe pagina sa de internet se pot face în continuare rezervări pentru toate cele opt destinaţii acoperite de la Iaşi. Rămâne de văzut dacă vor fi valabile şi după ce Blue Air îşi va muta baza (mentenanţa) de la Iaşi, intenţie anunţată înainte de discuţiile de ieri de la Casa Pătrată. 

Comentarii