De ce stau centurile Iaşului blocate în birocraţie? Niciun proiect de variantă de ocolire nu a ieşit din hârtii

miercuri, 08 noiembrie 2023, 02:50
3 MIN
 De ce stau centurile Iaşului blocate în birocraţie? Niciun proiect de variantă de ocolire nu a ieşit din hârtii

Deşi proiectul Uricani-Cicoarei e vechi de 16 ani, documentaţia s-a împotmolit în comisii. Ministrul Transporturilor recunoaşte că proiectantul "trage mâţa de coadă" şi pe Centura Iaşi-Est 

 

Ambuteiajele tot mai mari din ultima vreme pe străzile municipiului ridică semne de întrebare privind lipsa variantelor ocolitoare menite să scoată nu doar traficul greu din oraş, dar şi o parte din fluxul navetiştilor. În acest moment, toate planurile de centuri sunt la nivel de proiect şi nu există nici măcar o licitaţie începută pentru deschiderea unui şantier în acest sens.

Proiectul cel mai apropiat de faza licitaţiei pentru lucrări este cel al variantei Uricani-Cicoarei. „Studiul de fezabilitate se afla în analiză şi avizare în cadrul Comisiei Tehnico-Economice a CNAIR, anterior fiind avizat în cadrul CTE DRDP laşi. Ulterior obţinerii avizului CTE a Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Prestatorul va obţine autorizaţia de construire, va întocmi şi supune avizării în cadrul CTE a Proiectului tehnic, urmând ca după

avizarea acestuia să fie demarată procedura de licitaţie pentru atribuirea lucrărilor de execuţie”, precizează ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, în răspunsul la o interpelare a deputatului ieşean Alexandru Muraru.

Cu o lungime ceva mai mare de 8 km, varianta destinată traficului uşor este inclusă în pachetul propus cu mai bine de 16 ani în urmă şi care cuprinde Centura Iaşi-Sud, singurul segment realizat, şi varianta Poitiers-Trei Fântâni, la care s-a renunţat.

„Indiferent de proiectul implementat, CNAIR urmăreşte respectarea calendarului de implementare şi a termenelor de predare a documentaţiilor de proiectare şi se asigură că nu sunt înregistrate întârzieri”, adaugă ministrul.

Demnitarul răspunde la o altă interpelare că documentaţia de proiectare pentru Centura Iaşi-Est e încă şi mai departe de finalizare. „Studiul de fezabilitate nu a fost predat la termenul anterior comunicat din cauza faptului ca studiul de prefezabilitate a fost predat de către proiectant cu întîrziere, drept pentru care ordinul de începere pentru demararea celei de-a doua etape a contractului de servicii nu a fost emis” de către CNAIR. Sorin Grindeanu îi răspunde lui Alexandru Muraru că întârzierile au fost cauzate de „mobilizarea redusă din partea proiectantului”. Mai mult, studiul de prefezabilitate „prezintă deficienţe şi necorelări între informaţiile prezentate, necesitând completări”, astfel că „acest lucru cauzează şi termene de predare întârziate pentru celelalte documentaţii de proiectare”, afirmă ministrul Transporturilor.

CITEȘTE ȘI: S-a deblocat proiectul Uricani-Cicoarei, la 16 ani de la lansarea ideii: prioritar în Programul Transporturi. Care sunt avantajele noii artere?

Contractul pentru documentaţia tehnică (studiile de prefezabilitate şi fezabilitate) a fost câştigat de SC Proiect Construct Regiunea Transilvania pentru 3,1 milioane de lei, care l-a semnat în aprilie 2022, cu o durată de realizare de 18 luni – termen care tocmai a expirat. Centura va lega DN 24 (şoseaua Iaşi-Vaslui) de A8 pe 25 km de drum nou, completat cu încă 5 km de drum modernizat pe DN 24.

După cum se ştie, Autostrada Unirii va avea şi rol de variantă ocolitoare la nordul municipiului Iaşi. Pe acest tronson, documentaţia de proiectare ar putea să fie gata abia în vara anului viitor. Dacă se vor găsi şi bani, licitaţia pentru execuţia lucrărilor ar urma să fi lansată în a doua parte a anului 2024.

În judeţ, cel mai cunoscut punct nevralgic din traficul rutier, Podu Iloaiei, aşteaptă zilele acestea finalizarea studiului de fezabilitate pentru o centură ocolitoare lungă de circa 4 km. Firma de proiectare a semnat contractul în acest sens la sfârşitul primăverii, cu 5 luni termen de predare a SF.

Comentarii