De ce trebuie să existe Moş Crăciun şi ce rol important are pentru copii? Explicațiile psihologilor ieșeni

duminică, 24 decembrie 2023, 10:17
4 MIN
 De ce trebuie să existe Moş Crăciun şi ce rol important are pentru copii? Explicațiile psihologilor ieșeni

Cine este, de fapt, Moş Crăciun? „Să fii cuminte, că altfel nu vine Moşul”, „să iei note bune, altminteri nu vei primi ce îţi doreşti” şi „să mă asculţi întotdeaună, pentru că Moş Crăciun te vede mereu”. Cam asta aud cei mici în preajma Sărbătorilor de iarnă, însă este bine să creadă copiii în acest personaj care îi urmăreşte mereu, le cunoaşte toate greşelile şi le făureşte darurile mult visate?

„Ziarul de Iaşi” a apelat la mai mulţi psihologi pentru a afla ce înseamnă pentru cei mici credinţa în Moş Crăciun şi care este vârsta limită pentru a crede în acesta. Am aflat că Moş Crăciun joacă un are un rol important chiar în dezvoltarea cognitivă, socio-emoţională şi comportamentală a copiilor. Vă prezentăm câteva idei pe care ni le-au dezvăluit terapeuţii ieşeni.

Trebuie sau nu să credem în Moş Crăciun?

Psihologii spun că anii copilăriei în care micuţii cred în bătrânelul cu barbă albă le dezvoltă atât creativitatea, cât şi valorile umane necesare. „Credinţa în Moş Crăciun poate spori creativitatea şi imaginaţia copiilor, amintindu-le, în acelaşi timp, de generozitate şi bucurie”, explică psihologul clinician – psihoterapeut sistematic Eliza Cogian.

În plus, potrivit acestora, copilăria reprezintă o stare pe care o purtăm cu noi pe tot parcursul vieţii, fiind o piatră de temelie a adultului de mai târziu. „Este momentul unic, miraculos, plin de aventură şi magie, fundaţia stabilă unde adultul de mai târziu va putea reveni să se reîncarce cu credinţă, bunătate, să dea sens vieţii (de fiecare dată o poate face diferit, potrivit stadiului de maturizare), să (re)găsească modele şi concepte noi care să îi aducă bucurie şi împlinire”, precizează psihologul Andreea-Roxana Linu.

Dacă avem în vedere explicaţiile psihologilor, ajungem la concluzia că Moş Crăciun are un rol important în dezvoltarea cognitivă, socio-emoţională şi comportamentală. Psihologul Andreea-Roxana Linu ne informează că ideea de basme şi mituri cu personaje magice înzestrate cu puteri supranaturale ajută la dezvoltarea gândirii, atenţiei, memoriei şi creativităţii. Totodată, contribuie la identificarea şi gestionarea emoţiilor, conştientizarea socială, luarea deciziilor şi contruirea relaţiilor.

Terapeuţii spun, însă, că e important ca cei mici să cunoască şi conotaţia religioasă a acestor sărbători, fără să se raporteze la Crăciun doar din perspectiva cadourilor primite. „Consider că, înainte ca un copil să creadă în bătrânelul cu barbă albă ce împarte cadouri, el ar trebui să fie familiarizat cu semnificaţia religioasă şi profundă a acestei sărbători: naşterea Domnului Iisus Hristos”, completează Andreea-Roxana Linu.

Până când să credem în Moş Crăciun?

Dacă vă vine să credeţi sau nu, psihologii informează că nu există o limită de vârstă până la care copiii ar trebui să afle adevărul. Din contră, aceştia spun că e benefic ca ei să creadă într-o astfel de poveste cât mai mult timp posibil, fără ca cineva să intervină pentru a le spulbera credinţa. „Gândirea magică este benefică pentru copii, mai ales că este vorba despre un eveniment supranatural non-violent care-i ajută să creeze o lume alternativă”, menţionează Eliza Cogian.

Însă, după cum bine ştiţi, există o perioadă a întrebărilor, fiindcă aude de la un prieten, coleg sau verişor că Moş Crăciun nu există. Prin urmare, la sfaturile psihologilor, puteţi lăsa micuţii să creadă în Moşul doar până când va începe să se îndoiască. „Nu există o vârstă anume, fiecare copil are ritmul său de dezvoltare şi evoluţie. Chiar şi după acel moment, Moş Crăciun va rămâne prezent, doar că va căpăta diferite forme de-a lungul vieţii lui, una dintre ele fiind aceea în care tocmai el poate fi Moş Crăciun”, transmite Andreea-Roxana Linu.

Psihologul Monica Dobrea spune că, în ziua de azi, copiii sunt foarte bine dezvoltaţi din punct de vedere cognitiv. Povesteşte cum a întâlnit situaţii în care ei începeau să devină suspicioşi în legătură cu existenţa lui Moş Crăciun chiar de la 6 ani. „Când Moşul apare la grădiniţă sau la şcoală, la televizor, la spaţiile de joacă sau chiar pe stradă, copiii observă că are altă barbă, altă constituţie a corpului sau chiar altfel de îmbrăcăminte şi altă voce”, explică aceasta.

Bineînţeles că, în acel moment, în calitate de părinte, veţi încerca să îl convingeţi pe cel mic că Moş Crăciun există, însă dacă va rămâne ultimul din clasă care va crede în bătrânelul cu barbă albă? „În momentul în care unii copii rămân printre ultimii din clasă care încă mai cred în Moş Crăciun sunt luaţi în râs de către colegii care deja ştiu adevărul. Ei vor merge acasă şi, din nou, în cele mai multe situaţii, părinţii le vor spune să nu creadă ce au auzit. Care va fi mesajul? Părintele minte, ceilalţi au dreptate”, subliniază Monica Dobrea.

În textul următor vă vom împărtăşi câteva strategii recomandate de psihologi pentru a facilita trecerea celui mic peste momentul descoperirii adevărului.

Comentarii