(EXCLUSIV): Opera refuză un maestru dorit în Europa, dar primeşte unul fără studii

luni, 12 februarie 2018, 02:50
5 MIN
 (EXCLUSIV): Opera refuză un maestru dorit în Europa, dar primeşte unul fără studii

Situaţie neclară şi greu de lămurit, la Opera ieşeană. Unul din cei mai valoroşi colaboratori ai instituţiei, maestrul de balet Francisc Strnad, absolvent al vestitei Academii de Balet din Moscova, va trebui să plece de la Opera ieşeană pentru că, spune Beatrice Rancea (foto), nu s-a găsit o cale legală de a fi angajat. Motivul, spune ea, este că studiile de la Moscova nu ar fi echivalate cu facultatea din România.  „Am lucrat în Opera din Viena: nu mi s-a cerut nici măcar un certificat“, se miră maestrul Francisc Strnad. În timp ce conducerea Operei ieşene îi promitea că va fi angajat permanent, maestrul a refuzat o ofertă de preluare a baletului Operei din Zagreb. Acum, după ce i-a refuzat pe croaţi, Beatrice Rancea, proaspăt venită la Iaşi, i-a spus că nu are studiile necesare. Chiar în timp ce Strnad pleacă, directoarea Operei face demersuri de a aduce la Iaşi un mai vechi colaborator şi apropiat: italianul Marcello Motadelli. Este cel pe care cunoscutul român fost şef al operei viezene Ioan Holender îl numea „ilustrul necunoscut“, acuzând sumele uriaşe cu care era plătit, în raport cu valoarea lui. Culmea este că nici Motadelli nu are diplomă de dirijor, dar a dirijat sâmbătă orchestra Operei la Cavalleria Rusticana, iar mâine va dirija la Tosca. Delăsare, birocraţie sau abuz?

Opera Naţională Română din Iaşi a pierdut unul dintre cei mai importanţi colaboratori externi într-un amestec de birocraţie legislativă şi delăsare din partea conducerii. Francisc Strnad, maestru studii balet, colabora de mai bine de un an cu instituţia culturală ieşeană, şi era apreciat atât de către corpul de balerini, cât şi de către conducere.

Însă instituţia a întrerupt colaborarea cu el fiindcă, din explicaţiile managerului Beatrice Rancea, situaţia financiară a Operei i-a determinat pe aceştia să nu mai păstreze niciun contract de colaborare şi să realizeze cât de mult posibil cu persoanele angajate pe posturi. Problema lui Francisc Strnad este că el a fost nevoit să candideze pentru un post scos la concurs de către conducerea Operei de maestru studii balet, dar nici aceştia, nici el, nu au ştiut că studiile pe care le-a făcut la Academia de Balet din Moscova, una dintre cele mai prestigioase din lume, nu sunt recunoscute în România ca studii superioare.

„Nu comentez, trebuia să preiau un post de maestru de studii balet, nu am putut pentru că nu am studii superioare. Sunt absolvent al Academiei de Balet din Moscova, dar nu se consideră studii superioare pentru că am fost acolo în timpul şcolii, clasele X – XII. De aceea, ce am făcut eu la Moscova se consideră specializare. Este o chestie legală, având în vedere că astea sunt legile în România. Cu toate că am lucrat în Viena, unde nu mi s-a cerut nici măcar un certificat că am terminat grădiniţa. Astea sunt legile, le respectăm. Nu vreau să intru în conflict cu nimeni, am toată stima şi tot respectul faţă de cum am fost tratat la Iaşi din toate punctele de vedere şi pentru toţi oamenii cu care am lucrat. Dar când am terminat eu studiile la Moscova, în 1974, nu existau în ţară facultăţi de specialitate“, a declarat Francisc Strnad.

Mai mult decât atât, în luna septembrie a anului trecut, acesta a avut o ofertă de a prelua baletul de la Opera din Zagreb, dar a refuzat ştiind că are un contract la Iaşi. Acesta însă a refuzat să comenteze această situaţie. „Oferta am avut-o în septembrie anul trecut, asta nu este important. Nu interesează pe nimeni ce mi s-a oferit şi ce nu mi s-a oferit, eu am refuzat şi asta e tot“, a precizat artistul.

„Până în decembrie a spus că are diplomă“

Conducerea Operei susţine că s-a ajuns la această situaţie din două motive. Primul este lipsa acută de fonduri, despre care a scris şi „Ziarul de Iaşi“ în trecut, şi conform căreia Opera are cel mai mic buget dintre toate instituţiile de profil din ţară. Această lipsă de fonduri s-a rezolvat prin rezilierea multor dintre contractele de colaborare.

Al doilea motiv ar fi, conform lui Beatrice Rancea, faptul că Francis Strnad le-ar fi spus până în ultimul moment că avea toate actele în regulă.

„Indiferent cât este de bun sau nu, trebuia să aibă diploma aia de facultate. Aveam postul liber şi, neavând atât de mulţi bani de colaboratori, am încercat să angajăm pe posturile puţine pe care le aveam libere. Fiindcă banii de colaboratori luna asta îi ai, luna viitoare nu. El ne-a spus că are toate actele în regulă, dar a făcut Liceul de coregrafie la Moscova, atât, nu are diploma de licenţă de patru ani de facultate. Curtea de Conturi asta te întreabă: de ce ai colaboratori pe postul ăsta? Dacă îl ai liber, de ce nu angajezi pe el? Până acum am putut lucra aşa pentru că am avut posibilitatea de a angaja pe colaborare“, a declarat Beatrice Rancea.

Aceasta a mai explicat că situaţia financiară este de aşa natură încât mai bine de zece contracte de colaborare la nivelul corului au fost reziliate şi că nu pot juca Aida pentru că nu au bani să plătească colaboratorii. „Suntem în situaţia în care ne gândim care sunt spectacolele pe care să le dăm, care să coste cel mai puţin“, a mai spus managerul operei.

„Ilustrul necunoscut“ Motadelli, la Iaşi cu orice preţ?

„Ziarul de Iaşi“ a remarcat însă că nu toate contractele de colaborare ale Operei au fost sistate. Marcello Motadelli, un apropiat colaborator al lui Beatrice Rancea la Bucureşti, a dirijat sâmbătă orchestra Operei la Cavalleria Rusticana, iar marţi va dirija orchestra la Tosca. Sursele „Ziarului de Iaşi“ au explicat că nici Motadelli nu are diplomă pe specialitatea de dirijor ca să fie angajat pe post, iar conducerea Operei a confirmat că se caută toate soluţiile ca Motadelli să vină la Iaşi.

„Aşteptăm săptămâna viitoare să vedem care este varianta cea mai bună, fiindcă avem postul de dirijor liber, îi aşteptăm şi diplomele din Italia. Dacă nu o să aibă diplomele necesare, atunci va fi o colaborare drept coordonator muzical, ca la Bucureşti“, a mai spus Beatrice Rancea. Venirea lui Motadelli se suprapune şi cu plecarea din poziţia de director adjunct al lui Cosmin Marcovici, care a invocat motive de sănătate.

La Opera din Bucureşti, Motadelli a fost coordonat muzical, cu atribuţii de director artistic. Prin urmare, ar putea ocupa aceeaşi poziţie şi la Iaşi. El a intrat în vizorul lui Ioan Holender, fost director al Operei de stat din Viena, care l-a numit într-un text publicat pe dcnews.ro anul trecut şi în care îl ataca pe Andrei Şerban. Holender l-a numit pe Motadelli „ilustru necunoscut“ şi a spus despre acesta că „nu a făcut niciodată nimic“.

Comentarii