Face sau nu faţă Aeroportul ieşean la „proba Schengen”, în martie? Vor fi de gestionat două fluxuri de pasageri, în loc de unul

luni, 15 ianuarie 2024, 02:50
3 MIN
 Face sau nu faţă Aeroportul ieşean la „proba Schengen”, în martie? Vor fi de gestionat două fluxuri de pasageri, în loc de unul

Adaptarea infrastructurii aeroportuare ieşene la gestionarea a două fluxuri de pasageri este o provocare neaşteptată, din martie. Înghesuirea celor două culoare în vechile terminale de pasageri este motivul pentru care T4 trebuie neapărat deschis până la sfârşitul lunii martie. Cum va funcţiona şi la ce trebuie să ne aşteptăm?

 

Din 31 martie, la Aeroportul Iaşi vor fi organizate două fluxuri de pasageri: cei care călătoresc în ţări din Spaţiul Schengen şi cei care zboară în alte ţări. Şi nu sunt puţine fluxuri, ştiut fiind că, de exemplu, Marea Britanie nu este în spaţiul Schengen. Pentru primii, în Schengen, îmbarcarea e simplifică şi va fi aidoma celei spre Bucureşti: check-in, control de securitate şi „prezenţa” la poarta de îmbarcare. Ceilalţi mai au un ghişeu de bifat – pe la care acum trece toată lumea – cel de control al documentelor de identitate.

La sosire, la fel: cei care vor sosi după 31 martie din state Schengen vor merge direct la bagaje sau la ieşirea din aerogară, în timp ce pasagerii care vin din Marea Britanie, Irlanda, Israel şi Turcia vor avea culoar special pentru controlul documentelor.

Dar, cum se prezintă în acest moment aerogările româneşti pentru procesarea celor două categorii de pasageri?

Cu o rară promptitudine, ministrul social-democrat al Transporturilor a răspuns în numai două săptămâni la interpelarea unui deputat liberal pe subiectul pregătirii aeroporturilor din ţară pentru gestionarea fluxurilor de pasageri după intrarea în Spaţiul Schengen „aerian”. Practic, dintre toate aerogările din ţară, taman cele mai mari din provincie mai au de făcut câteva modificări. Dacă la Cluj-Napoca aceste modificări se referă la fluxurile de pasageri, la Iaşi lucrurile sunt ceva mai complicate.

„Aeroportul din Iaşi îndeplineşte cerinţele Schengen, însă operarea pasagerilor pe terminalul existent la orele de vârf se va desfăşura cu dificultate până la operaţionalizarea noului terminal de pasageri T4. Stadiul de finalizare al acestui terminal este de 98%, se estimează a fi operaţionalizat în primul trimestru al anului 2024 şi se consideră a fi necesară o perioadă de maxim 4-6 luni pentru a fi adaptat cerinţelor Schengen”, îi răspunde ministrul Sorin Grindeanu deputatului Valentin Făgărăşian (ales în Circumscripţia electorală pentru cetăţenii români cu domiciliul în afara ţării).

L-am întrebat pe directorul general al Aeroportului Internaţional Iaşi dacă răspunsul ministrului Transporturilor este corect. Romeo Vatră ne-a explicat că decizia de fluidizare a călătoriilor între aeroporturi din ţări Schengen a venit oarecum din scurt. Ziua de 31 martie, anunţată pentru intrarea „aeriană” în această comunitate, coincide cu data propusă de principiu de echipa de conducere de la aerogara ieşeană pentru operaţionalizarea noului terminal de pasageri.

Zilele acestea, cei de la aeroport discută „pe teren” cu reprezentanţi ai Poliţiei de Frontieră şi ai Ministerului Afacerilor Interne despre adaptarea facilităţilor din terminalele de pasageri pentru gestionarea celor două fluxuri – cel spre/dinspre ţări Schengen, respectiv cel care vine sau pleacă în Marea Britanie, Irlanda, Israel, Turcia şi, în sezonul estival, Egipt.

În acest moment, dat fiind timpul scurt, sunt luate în discuţie o reamenajare a T2 şi T3 – deşi primul dintre ele este foarte mic – respectiv o accelerare a procedurilor de operaţionalizare a T4.

În primul caz, temerile sunt justificate de capacitatea mică a T2, care acum este folosit doar pentru cursele interne, respectiv pentru zborurile cu Bucureştiul, dar şi de investiţii făcute pentru doar o lună, două, pentru reamenajare. În cel de-al doilea caz, testarea funcţionării tuturor echipamentelor şi instalaţiilor din T4 – de la ascensor la benzile de transport şi selecţie a bagajelor – ar trebui să se desfăşoare contracronometru.

Amintim că şi parcarea extinsă la 600 de locuri va intra luna aceasta pe tarife diferenţiate (acum este cel unic, de 10 lei/oră), după intrarea în funcţiune a noului sistem de management, parte din proiectul de modernizare a infrastructurii aeroportuare. Prin urmare, după viteza de edificare a T4, dacă va fi aleasă opţiunea procesării tuturor pasagerilor prin noul terminal, va urma încă o cursă infernală pentru punerea lui în funcţiune 100 la sută până la sfârşitul lunii martie.

Comentarii