În lipsă de altceva, bătălia politică de la Iaşi se duce mai nou şi pe drumurile care încă nu sunt

vineri, 08 decembrie 2023, 02:50
5 MIN
 În lipsă de altceva, bătălia politică de la Iaşi se duce mai nou şi pe drumurile care încă nu sunt

După prezentarea obiectivelor realizate, în curs de finalizare sau încă în faza de proiect în privinţa infrastructurii rutiere, preşedintele Consiliului Judeţean, membru PNL, i-a reproşat directorului Regionalei de drumuri naţionale (membru PSD) că „minte” în privinţa stadiului proiectului variantei ocolitoare de la Podu Iloaiei. Şeful DRDP a replicat că, la cererea CNAIR, SF-ul trebuie corectat în aşa fel încât un capăt al centurii să fie în nodul A8 pentru Podu Iloaiei.

 

O veste bună vine de pe Axa rutieră Iaşi-Suceava, unde ultimul segment de drum modernizat, Lotul 3 (Belceşti-Cepleniţa-Scobinţi-Lespezi), va fi gata până la sfârşitul acestui an, aşa cum prevedea proiectul iniţial. Partea suceveană a Axei a fost mutată pe noul Program european de Transport şi, conform ultimei hotărâri adoptate de CJ Suceava, lucrările acolo se vor încheia cel târziu în 2026. Amintim că primele două loturi „ieşene”, de la ieşirea din municipiu spre Breazu până la Belceşti (prin Movileni-Gropniţa-Focuri), au fost recepţionate în cursul acestui an.

Acestor drumuri li se adaugă DJ 249D Prisăcani-Moreni, în diferite stadii de execuţie aflându-se alte patru segmente de drum judeţean: Hermeziu-Vladomira, Bivolari-Traian-Spineni, limită jud. Neamţ-Răchiteni şi Popricani-Larga Jijia, precum şi DJ 249A, Mânzăteşti-Bosia.

Preşedintele Costel Alexe a amintit de Centura uşoară de ocolire a municipiului Iaşi (73 km), încă în stadiul de documentaţie, în aşteptarea ultimelor avize înainte de obţinerea unei finanţări pentru execuţia propriu-zisă prin noul POR 2021-2027. Tot în etapa documentaţiei se află alternativa spre Aeroport prin Aroneanu, lărgirea la patru benzi a drumului Iaşi-Lunca Cetăţuii (capăt Centura Sud), la fel şi lărgirea la patru benzi a bd. Rosetti din Podul de Fier până la ieşirea din municipiu, respectiv din acest punct până la sensul giratoriu de la Vânători. Această ultimă parte ţine de Regionala de drumuri naţionale.

 

Grindeanu, rugat să-l demită pe Laicu

 

În „curtea” DRDP se află şi proiectul de construire a unei variante de ocolire a oraşului Podu Iloaiei, pentru care studiul de fezabilitate trebuia să fie predat în noiembrie.

„Din păcate, finalizarea studiului de fezabilitate a depăşit deja termenul asumat de directorul DRDP Iaşi, Mugurel Laicu, respectiv sfârşitul lunii noiembrie 2023. Nu este posibil ca un proiect de doar 4 km să nu poată fi implementat într-un orizont rezonabil de timp, cu atât mai mult cu cât este extrem de urgent să creăm această alternativă rutieră. Nu este ieşean care să nu cunoască calvarul rutier care se formează în orice zi, la orice oră, la intrarea şi ieşirea din oraşul Podu Iloaiei. Fac apel la ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, să îl demită pe directorul DRDP Iaşi, Mugurel Laicu, care nu a făcut decât să frâneze dezvoltarea infrastructurii în judeţul Iaşi. Este nevoie ca această funcţie să fie ocupată de un bun specialist care să asigure pentru DRDP Iaşi un management competent”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Costel Alexe. După conferinţa de presă în care a făcut acest bilanţ, şeful CJ a publicat şi o scrisoare deschisă adresată ministrului Transporturilor în care solicită demiterea lui Ovidiu Laicu, „care s-a dovedit ineficient în rezolvarea nu doar a acestui obiectiv major de infrastructură rutieră, ci şi a altor proiecte similare care nu au avansat deloc în ultimii ani, de când domnia sa este la conducerea Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi”.

 

CNAIR pune proiectanţii faţă în faţă

 

„Noi, la Drumuri naţionale, nu facem ca la Drumuri judeţene, cum face dumnealui”, a replicat directorul Ovidiu Laicu, arătând că repararea porţiunii surpate lângă Lacul Bulbucani din Lotul 2 al Axei Iaşi-Suceava a fosat suportată din bugetul CJ. „Dar nu s-a făcut protecţie de maluri şi peste un an, doi, iar va trebui reparată”, a avertizat şeful DRDP.

Cât priveşte studiul de fezabilitate pentru centura de la Podu Iloaiei, „este gata, l-am primit, dar între timp a venit o adresă de la CNAIR prin care se cere proiectantului (firma bucureşteană Incons Development SRL, n.r.) să ia legătura cu proiectantul A8 (Consitrans SRL, tot din Bucureşti, n.r.) ca să coreleze conectarea cu autostrada dincolo de Podu Iloaiei, unde va fi şi un nod”, a precizat Ovidiu Laicu.

Directorul DRDP a contraatacat, spunând că, în timp ce proiecte precum varianta ocolitoare de la Podu a aşteptat trei luni avize de la Apele Române, pe DN 28B (Tg. Frumos-Botoşani) ar fi fost cinci certificate de plăţi intermediare neonorate, pentru care constructorul a oprit lucrările, apărând astfel întârzieri.

 

Vine şi PSD cu bilanţul drumurilor făcute în mandatul trecut

 

Pe de altă parte, în replică la bilanţul prezentat ieri de conducerea Consiliului Judeţean, PSD dat publicităţii un comunicat în care face la rândul său un bilanţ al drumurilor noderniate: Blăgeşti-Cotnari (26 km), Paşcani-Mirosloveşti (9 km), Ruginoasa-Heleşteni-Kogălniceni (12 km), Gura Bădiliţei-Criveşti-Vânători (9 km), Heci-Tătăruşi-Iorcani (12,5 km), Lespezi-Vânători (6 km) şi Cozmeşti-Ciohorăni (7 km).

„Peneliştii ieşeni s-au chinuit mai bine de doi ani să înfiinţeze Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară «Iaşi Infrastructură», structură care în mod normal ar fi trebuit să prindă contur în maxim 3-4 luni”, a declarat prefectul Bogdan Cojocaru, preşedintele PSD Iaşi. După operaţionalizarea ei, asociaţia urmează să preia pentru execuţie proiectele bretelei din C.A. Rosetti spre Spitalul Regional de Urgenţă şi Aeroport, varianta Capăt Dacia-Uricani (unde documentaţia se află la CNAIR pentru avizare), Uricani-Leţcani Nord (legătură cu A8), Centura Podu Iloaiei şi Centura Hârlăului. 

Comentarii