Încă o ciudăţenie a contractului de completare a studiului pentru A8

joi, 06 iunie 2019, 02:00
3 MIN
 Încă o ciudăţenie a contractului de completare a studiului pentru A8

Anunţul de atribuire a realizării SF-ului pentru partea montană a autostrăzii a fost afişat abia ieri, după patru săptămâni de la semnarea contractului. Asociaţiile pro-autostradă, şi nu numai, s-au arătat reticente faţă de costul foarte mic pentru completarea documentaţiei.

Cu o întârziere de o lună, atribuirea contractului privind completarea Studiului de fezabilitate pentru porţiunea de autostradă Tg. Mureş – Tg. Neamţ a fost afişată pe platforma electronică de achiziţii publice. Amintim că documentele au fost semnate pe 9 mai, înaintea mitingului pe care PSD l-a organizat la Iaşi la ordinul lui Liviu Dragnea. Între timp, liderul PSD a ajuns la închisoare, pe 27 mai, iar încredinţarea contractului către firma spaniolă câştigătoare a licitaţiei a fost afişată ieri pe SEAP.

Aşa cum am relatat cu o lună în urmă, contractul a fost parafat cu firma Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial, a cărei ofertă a fost considerată cea mai bună. La licitaţia lansată pe 5 februarie şi încheiată astfel în timp record, au fost înregistrate două oferte. Din partea română, contractul a fost semnat de directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în prezenţa ministrului Transporturilor.

Oferta aparent foarte avantajoasă a ibericilor – 17,58 milioane de lei, jumătate din valoarea estimată iniţial pentru cei 210 km ai segmentului respectiv – a ridicat semne de întrebare, cu atât mai mult cu cât cerinţele impuse au fost numeroase. Astfel, componenta financiară a contat doar în proporţie de 40 la sută, fiind punctată experienţa în domenii precum lucrări de consolidare, de pod, de tunel, geotehnică şi fundaţii, protecţia mediului.

Asociaţiile civice care militează pentru construirea autostrăzii s-au arătat reticente faţă de costul completării SF, considerat mult prea mic. În 2014, reactualizarea studiului realizat în 2009 a costat 77 de milioane de lei, pentru ca, acum, licitaţia să pornească de la 35,6 milioane şi să se oprească la jumătate din această sumă (finanţare europeană).

„Cu alte cuvinte, echipa de proiectare desemnată în anul 2019 trebuie să realizeze ce nu s-a făcut în 2014 pe o sumă mult mai mică, acum într-o piaţă a muncii cu costuri mari (inclusiv din cauza OUG 114/2018) şi o legislaţie de mediu racordată la cerinţele actuale europene“, se arată în avertismentul public lansat săptămâna trecută de asociaţiile Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Moldova Vrea Autostradă, Împreună pentru A8 şi Pro Infrastructura.

Ieri, avertismentul a fost reluat de reprezentanţii Împreună pentru A8. Cătălin Urtoi, vicele asociaţiei, a declarat că aşteaptă publicarea contractului – care ar trebui să fie finalizat până la sfârşitul anului viitor, respectiv până în preajma alegerilor parlamentare.

Ionel Apostol, preşedintele asociaţiei, a spus că aşteaptă deschiderea unui nou front pentru proiectul autostrăzii, respectiv deschiderea la Iaşi a cabinetelor europarlamentarilor Rareş Bogdan şi Tudor Ciuhodaru.

La rândul ei, Gregoriana Tudoran – rămasă alături de asociaţia care a susţinut-o la alegerile europarlamentare – a atras atenţia că şi pentru realizarea traseului montan al A8, şi pentru cel de pe teritoriul judeţului Iaşi (scos la licitaţie în regim de parteneriat public privat), statul român trebuie să suporte 15 la sută din costuri.

Comentarii